Vinkkejä pitkälle lennolle!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rokka

Vieras
Kaikki hyvät vinkit pitkää lentomatkaa varten 13kk ikäisen kanssa otetaan vastaan. Kyseessä on noin 10h lento, josta n. puolet on öiseen aikaa (lapsen nukkuma-aikaan).

Eli mitä kaikkea mukaan, miten kakkavaipanvaihto sujuu parhaiten, miten viihdyttää lasta ahtaassa tilassa etc etc...

Voitte myös kertoa kokemuksistanne ylipäätään!

ps. Ei kannata kommentoida sitä kuinka noin pienen kanssa ei kannata matkustaa. Kyseessä on muutto ulkomaille.

Kunhan et vaihda niitä vaippoja siinä penkillä. Olen joutunut haistelemaan pitkällä lennolla, kun vieressä on tuuletettu paskavaippoja. Ja juuri olin vatsataudista joten kuten toipunut...Huutoa oli sitten myös tuntikaupalla, kun yritin nukkua.

[QUOTE="marja";30184058]Hommaa Atarax-resepti. Annat lääkettä ja lapsi on nukkuu koko matkan. Itselle vaihtopaitoja mukaan, vahinkoja kun sattuu.[/QUOTE]

Et kai sä tosissasi ehdota, että mä alan tainnuttamaan lastani jollain lääkkeillä? Kyseessä on 10h mun elämästäni. Kyllä me nyt ilman lääkkeitä aiotaan tää lento hoitaa.

Kunhan et vaihda niitä vaippoja siinä penkillä. Olen joutunut haistelemaan pitkällä lennolla, kun vieressä on tuuletettu paskavaippoja. Ja juuri olin vatsataudista joten kuten toipunut...Huutoa oli sitten myös tuntikaupalla, kun yritin nukkua.

Sulla ei ilmeisesti ole lapsia? Ne katsos aina välillä huutaa. Ihan ilman sen kummempaa syytä. Missäs sun korvatulpat oli?

Meillä lapselle on ollut jalkatilassa huopa, jonka päällä on saanut leikkiä. Kannattaa ottaa muutama pieni uusi lelu mukaan, niin jaksaa kiinnostua niistä ja voi kaivaa aina uuden kun pitkästyy. Nousuun ja laskuun kannattaa varata maissinaksuja, muroja, rusinoita tms. syötävää siksi ajaksi kun lapsi on pakko köyttää turvavyöhön. Kosteuspyyhkeitä iso pakkaus mukaan ja vaihtovaatekerta myös vanhemmille :)

Ihan hyvin sujuu. Lentokoneessa on huminaa joten mahdollisesta huudostakin hukkuu puolet..... Kakkavaippa vaihdetaan lentokoneen vessassa, pissavaipan saa housuvaipalla vaihdettua hyvin siinä penkilläkin. Ota riittävästi juotavaa ja syötävää mukaan, lentokoneen kuiva ilma tekee janoiseksi. Ja jos lento viivästyy sitä kuluu..... Joku uus lelu viihdyttää kivasti. Rennot vaatteet niin kiva olla illa itselläkin.

lapsi jo isompi, mutta yö-aikaan kun lennettiin (tosin vain reilu 4h.) nukkui melkein koko matkan, vakka ensin itki 15-20 min. uusia leluja ja pientä naposteltavaa mukaan.

Vaihtovaatteet tai vaikka kahdet. Kuumottavaa lentää lapsen kanssa, jolle varapaita vaihdettu jo alkumatkasta.
Ei siinä mitään. Hypyttää lasta, uusia leluja. Aika kuluu vaikka mitä tekisi. Perillä kannattaa varata aikaa, että pääsee heti lepäämään, jos vain mahdollista.

Riippuen lentoyhtiösä (Aasialaisissa hoituu ilman muuta, niissä lapsi on aina se tärkein matkustaja, Finnairilla luultavasti ei) järjestävät teille tyhjiä penkkejä viereen, mikäli kone ei ole aivan täyteen buukattu.

Vauvalle saa lentokoneeseen pyytämällä kopan, eli vauvan kassa pääsee eturiviin ja seinään edessä kiinitetään koppa. Koppa pitää pyytää etukäteen. Tosin nyt en muista, onko siinä ikäraja vuosi ja jos on, niin taas varmaan lentoyhtiökohtaista, miten siitä joustavat....
Vauvan koppa on siitä hyvä juttu, että silloin satte omaa tilaa ympärille ja vaipan vaihtokin onnistuu niin, ettei kukaan huomaa, vaikka sen tekee paikalla. Onnistuu se kyllä vessassa sylissäkin .kotona voi harjotella jos epäilee, siis istuu vessanpytyllä ja pitää siinä vauvaa sylissä kun vaihtaa vipan. Jossain lentokoneissa on vessanpytyn yläpuolella alas laskettava hoitopöytä.
Viimeisestä omasta lennosta vauvan kanssa on jo 8 vuotta, niin ei nyt muuta muistu, mutta hyvin nuo pitkätkin lennot on sujunu, lapset on nukkunu koneessa, ainoa joka ei nuku on yleensä äiti, joten äiti varautuu hyvällä kirjalla....

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Meillä on välilasku, joten siellä ehkä ehtii ostamaan lisää sapuskaa jos loppuu kesken. Meille on jo varattu paikat niin, että väliin jää yksi tyhjä paikka. Mutta jos kone täynnä, niin sitten sekin menee.

-vanhemmille pitkää mieltä ja tukisukat! tulppariski on isompi kun jalkoja painaa vielä ylimääräinen paino.
-kaikki kasvatusperiaatteet nurkkaan: meillä ei todellakaan lapsi ollut saanut aiemmin mitään karkkeja tai keksejä, mutta lentomatkalle oli niiden tuttujen maissinaksujen ja rusinoiden lisäksi mm. pari tikkaria. Niitä ei onneksi tarvittu, mutta olis taatusti toimineet hiljentämiseen ja mielialan nostattamiseen :D
-kasvatusperiaatteiden kumoaminen jatkuu: tabille tai puhelimeen baby-sovelluksia ja teletappeja
-lempilelu
-kirjoja
-3 vaatekertaa ei ole liikaa! myös vanhemmille varavaatteet!
-ruokaa mukaan mieluummin liikaa kuin liian vähän.
-vaippoja ja kosteuspyyheitä PALJON
-kantoliina, toimii niin kantamiseen kuin myös tyynynä, peittona ja näkösuojana
-tutti ja varatutti ja varatutin varatutti

(aiemmin olen matkustanut liki 20h matkatkin niin että olen heittänyt normaalin käsilaukkusisällön lisäksi kassiin musiikkisoittimen, pari pokkaria ja purkkaa. Vaippaikäisen kanssa ei voi varautua liikaa. Kannatan hankkimaan cabin-kokoisen vetolaukun)

Yhteistyössä