Vinkkejä pahinvointiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja etupaino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

etupaino

Vieras
Alkuraskauden pahoinvointi jyllää niin pahana, että välillä ei mikään kestä sisällä. Olo aika kurja suurimman osan päivästä vaikka yritänkin syödä aina kuin mahdollista. Neuvolasta sanoivat, että tippaan kannattaa mennä jos olo vielä pahenee koska muuten kierre on valmis ja olo ei helpolla korjaannu. Illat ovat pahempia kuin aamut/päivät, silloin ei käytännössä mikään pysy sisällä :(

Itse en ole koskaan kärsinyt raskauspahoinvoinnista,
joten "varmaa" hyväksi itse koettua vinkkiä ei ole,
mutta tässä kuultuja vinkkejä:

Paljon nestettä ( vettä / laimeaa sokeroitua mehua ), sitruunaa,
peruskeksejä, näkkileipää ja porkkanoita.
Keksiä ( Cream cracker,tms.) kannattaa ottaa pari jo ENNEN kuin nousee sängystä ja sitten vettä päälle ( purista vaikka sitruunamehua tippa joukkon ),
päivä sujuu helpommin ja helpottaa kuulema myös iltapahoivointia...

Kiitos vinkeistä. Lähes kaikki yllä oleva kokeiltu, paitsi nuo postafen tabut, täytyykin käydä ostamassa. Väsyttävyys ei haittaa kun muutenkin nukun tosi huonosti.

Lääkärini suositteli minulle Postafeneja, B6-vitamiinia ja sisäranteessa olevan akupisteen painelua. Sitä ennen olin kokeillut kaikki mahdolliset inkivääri- ja ruokavinkit. Mikään ei kuitenkaan tepsi minun pahoinvointiini. Esikoisesta oksentelin synnytykseen asti ja sama tilanne on nyt toista lasta odottaessakin. Toivottavasti joku tehoaa sinuun.

Minuakin vähän epäilyttää kaikki lääkkeet. En ole Postafeneja uskaltanut kovin paljoa ottaa, vaikka lääkäri niitä nimenomaan suosittelikin raskauspahoinvointiin. Ne muutamat tabelit, joita kokeilin, eivät minun pahoinvointiini auttaneet, enkä missään nimessä suostu niitä popsimaan useampia joka päivä.

Mun käsityksen mukaan Postafenia ei yleensä määrätä "pelkkään" pahoinvointiin. Eikä se siihen kaiken järjen mukaan oikeastaan tehoakaan. Lääke vaikuttaa tasapainoelimeen, ja ehkäisee matkapahoinvointia (siis kun pahoinvointi johtuu siitä että tasapainoelin ja silmät antavat aivoille ristiriitaista tietoa). Kun pahoinvointi johtuu muusta kuin tasapainoelimestä (eli tässä tapauksesa hormoneista), valmiste ei auta siihen. Sen sijaan se estää vatsalaukun kouristelua eli oksentamista. Eli jos otatte Postafenia (mitä en omin luvin tai terkan luvin suosittele), se paha olo ja ällötys ei häviä mihinkään. Ainoa mikä häviää on se itse oksentaminen.

Lisäksi lääkkeestä on melko voimakkaat sivuvaikutukset (olen käyttänyt matkapahoinvointiin). Suu kuivuu, nukuttaa, olo on tosi tokkurainen jne. Ja autoilun voi unohtaa, sillä kyseessä on kolmiolääke.

Lääkeoppaasta:
"Lääkärin harkinnan mukaan valmistetta voidaan käyttää myös raskauden aikana ilmenevään vaikeaan ja hallitsemattomaan oksenteluun."

"Raskauden aikaista pahoinvointia hoidettaessa lääkäri harkitsee annostuksen." "Lääkkeen käytöstä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä pitää aina neuvotella lääkärin kanssa."

Jos nukut yön huonosti, otatko välipaloja myös yöllä? Esim. raikas hedelmä tms. sängyn viereen valmiiksi jonka syöt herätessäsi, jotta verensokeri ei pääse laskemaan liian alas yön aikana. Voisko olla apua?

Täytyy kokeilla tuota yötankkaustakin, tosin mun ongelma ei ole aamu- vaan iltapahoinvointi. Olen muutaman päivän ajan ottanut ylimääräisen B-vitamiiniannoksen sekä mennyt nukkumaan selkeästi aikaisemmin ja olo on ihme kyllä vähän parempi. Mulle lääkäri määräsi tuota Postafenia joten missään nimessä en omin luvin sitä olisi ottamassakaan. Mutta en kuitenkaan uskalla sitä käyttää mahdollisten sikiövaurioiden pelossa. Jospa tämä tästä pikkuhiljaa helpottaisi. Kiitos vastauksistanne :)

Yhteistyössä