Vinkkejä, neuvoja, jotain...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LowRider
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LowRider

Aktiivinen jäsen
14.08.2007
3 399
0
36
Mä en tiedä, mitä mun pitäisi tehdä tuon meidän pojan kanssa... Hän nyt 8 täyttää huhtikuussa 9 v. On meidän keskimmäinen kahden tytön välissä.

Eli, juttu menee näin. Meiltä kouluun matkaa n 1 km:n verran. Aamuisin ehtii kouluun, kun joko isosisko tai jompi kumpi meistä vanhemmista ehtii saattaa, mutta iltapäivällä isosisko pääsee eri aikaan ja välttämättä kumpikaan meistä vanhemmista ei ehdi hakemaan koulusta, niin hänelläpä kestää tulla sieltä koulusta kotiin 2 tuntia :o !! Juu, tiedän, pojat on poikia ja kulkevat pitkin ojan pohjia ja konttaavat lumikasoissa ja etc etc, mutta miten saisin hänet tulemaan nopeammin sieltä kotiin? Konsteja jos jonkinlaisia on kokeiltu ja mikään ei auta. Jopa opettaja on hänelle asiasta ottanut asiakseen puhua. :flower:

Sitten toinen juttu: Hän ei meinaa millään aloittaa tekemään läksyjä. Olen asettanut ehdon, että läksyt pitää tehdä heti, kun tulee koulusta. Olen tarjoutunut auttamaan läksyjen teossa, istumaan vieressä, kun tekee läksyjä. Mutta poika ei edes ota läksykirjoja repusta esiin, vaan hyökkää heti jonkun pelin tai legojen kimppuun.

Ja toki 8 kk ikäinen vauvamme rajoittaa hieman aikaani olla pojan kanssa.

Mitä te tekisitte samassa tilanteessa? Haluan vain saada arjen sujumaan hieman helpommin sekä itselle että lapsille.

Voiskohan olla jotain sellasta et jos koulumatkaan kuluu yli puoltuntia ni se ois pois peliajasta, karkkipäivästä tmv...

Meil poika teki kans joskus noita "ojanpohja"reissuja mutta sovittiin että repun tuo kotiin ja ilmottautuu niin sitten voi mennä ulos, tää on toiminu. Joskus soittaa matkalta et saako mennä kirjastoon tmv. Meillä poika syyskuussa täyttää 9v.

Sitte ne läksyt. Olet vaan ehdoton, ennen läksyjä ei pelejä, legoa tai videoita ymv..
Meil toi jätkä tekee heti läksyt omasta tahdostaan kun tulee koulusta, mut tuo juippi onki vähän ylitunnollinen nois koulujutuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Voiskohan olla jotain sellasta et jos koulumatkaan kuluu yli puoltuntia ni se ois pois peliajasta, karkkipäivästä tmv...

Meil poika teki kans joskus noita "ojanpohja"reissuja mutta sovittiin että repun tuo kotiin ja ilmottautuu niin sitten voi mennä ulos, tää on toiminu. Joskus soittaa matkalta et saako mennä kirjastoon tmv. Meillä poika syyskuussa täyttää 9v.

Sitte ne läksyt. Olet vaan ehdoton, ennen läksyjä ei pelejä, legoa tai videoita ymv..
Meil toi jätkä tekee heti läksyt omasta tahdostaan kun tulee koulusta, mut tuo juippi onki vähän ylitunnollinen nois koulujutuissa.

Olen jättänyt karkit ostamatta, pistänyt pelejä piiloon ja pelikonetta lukkojen taakse ja vaikka mitä.... Vähän aikaa sujuikin tuo koulusta kotiin tulo ihan kohtuu ajassa, mutta nyt on taas luiskahtanut "pois raiteilta" enkä meinaa enää ollenkaan saada otetta tuosta pojasta...

Pojalla kännykkä on olemassa, mutta useimmiten se on kotona tai jos on mukana, se on äänettömällä tai akku loppu tai kiinni tai ei muuten vain vastaa... Joskus soittaa kaverin luota, että olen sen ja sen luona, voinko jäädä. Olen joka kerta pakottanut tulemaan kotiin tekemään läksyt, mutta eipä niitä suostu sitten edes aloittamaan läksyjen tekoa.

Muuten ihan hyviä neuvoja annoit :flower: kiitos niistä!

Meillä samanikäinen poika, koulumatkaa 1,5 km, johon menee 10 min - tunti, kahteen tuntiin ei VIELÄ ole päässyt. Läksyt hänen pitäisi tehdä heti koulun jälkeen, mutta käytännössä katsoo hetken tv:tä tai piirtää ja tekee vasta sitten läksyt.
Pelaamisen rajoittamista ehdotan kepiksi/porkkanaksi läksyn tekoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
ottaisin pelit yms häiriö tekijät pois ,painaakohan hänen mieltään jokin ,mustasukkaisuuttako..

Poika leikkii ja touhuaa ihan mielellään pikkusiskonsa kanssa (vapaaehtoisesti) ja tykkää pitää sylissä, eikä häntä ole siitä kielletty. Mutta en tiedä sitten... Pelit on olleet useampaan otteeseen piilossa ja lukkojen takana ja vaikka missä...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ehkä paikallaan onkin pieni hengähdystauko kotona koulun jälkeen, ennen kuin käy läksyjen kimppuun? Palkkio, kun koulumatkat alkavat sujua niin kuin pitää.

Olen kokeillut sitäkin, että saa levähtää hieman, kun tullut kotiin ja antanut syödä vaikkapa välipalan, jos se vaikka hieman auttaisi virkistämään aivotoimintaa. Osaa kyllä tehdä läksyt, hoksaa esim matematiikan tehtävät helposti, mutta jotenkin koittaa vältellä niiden tekoa tai yrittää päästä helpolla ja saada jonkun sanomaan vastaukset suoraan tehtäviin... :/

Kannattaisko nyt ottaa ihan ekana itteäs niskasta kiinni? Poika käyttäytyy ihan normaalisti. Jos sä annat sen koulun jälkeen käydä pelien kimppuun, tottakai se käy. Kumpikohan teillä on pomo?Ei se vauva mikään puolustus sille ole että yks lapsi jää vaille huomiota. Mietis mikä siellä kotona mättää, jos ei sinne oo kiva koulusta tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja hiirimatto:
Meillä samanikäinen poika, koulumatkaa 1,5 km, johon menee 10 min - tunti, kahteen tuntiin ei VIELÄ ole päässyt. Läksyt hänen pitäisi tehdä heti koulun jälkeen, mutta käytännössä katsoo hetken tv:tä tai piirtää ja tekee vasta sitten läksyt.
Pelaamisen rajoittamista ehdotan kepiksi/porkkanaksi läksyn tekoon.

Olen toki koittanut rajoittaa parhaani mukaan pelaamista, mutta ei se tunnu auttavan. Harvinaisen itsepäinen tapaus -tainnut tulla äitiinsä... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja justina:
Kannattaisko nyt ottaa ihan ekana itteäs niskasta kiinni? Poika käyttäytyy ihan normaalisti. Jos sä annat sen koulun jälkeen käydä pelien kimppuun, tottakai se käy. Kumpikohan teillä on pomo?Ei se vauva mikään puolustus sille ole että yks lapsi jää vaille huomiota. Mietis mikä siellä kotona mättää, jos ei sinne oo kiva koulusta tulla.

En anna käydä pelien kimppuun, kuten jo olen tässä useampaan otteeseen sanonut, että olen piilottanut pelejä, laittanut jopa lukkojen taakse. Vaan äidissä ja kodissahan se aina on vika... En pyytänyt arvosteluja vaan ihan vain neuvoja, kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja LowRider:
Olen toki koittanut rajoittaa parhaani mukaan pelaamista, mutta ei se tunnu auttavan. Harvinaisen itsepäinen tapaus -tainnut tulla äitiinsä... :whistle:

Meillä lapsi on perinyt kaikki hyvät puolet äidiltään ja huonot isältään. :saint:

Mutta kyllä meilläkin ajoittain lipsuu sopimukset ja sitten vain muistutetaan uudestaan. Välillä nätisti ja välillä kovilla desibeleillä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja hiirimatto:

Meillä lapsi on perinyt kaikki hyvät puolet äidiltään ja huonot isältään. :saint:

Mutta kyllä meilläkin ajoittain lipsuu sopimukset ja sitten vain muistutetaan uudestaan. Välillä nätisti ja välillä kovilla desibeleillä. :whistle:

Mä olen koittanut puhua pojan kanssa asiasta moneen otteeseen, tuntuu, että toistelen itseäni koko ajan, kun samasta asiasta saa saman viikon aikana sanoa useaan kertaan... Välillä tulee korotettua ääntäkin :ashamed: Pojalla järki leikkaa kun partaveitsi, mutta käyttää järkeään johonkin muuhun, kuin läksyihin...

Hmm.. Muistathan pusuttaa ja halittaa poikaa "joka käänteessä" ja kertoa miten kiva poika hän onkaan..?
Mä ite huomaan ku mulla lähtee se jäkätys kierre käyntiin ni se positiivinen unohtuu. poika on ku aurinko ku muistaa sanoa niistä hyvistä(kin ) asioista joka päivä, niistä pienistäkin (kiva ku laitoit kengät nätisti ja sä oot ihana ku et soittanu tullessas ovikelloa jne).

En nyt sillä että sä et poikaa hyvin hoitais mutta mä huomaan usein pitäväni tuota 8veetä isompana ku onkaan(esikko) ja siinä vaiheessa kaappaan syliin höpisemään..

Onk meil sama mukula? :D

Reippaassa kilometrissä sujuu hyvinkin 45 minuuttia...jätkällä ei ole MIKÄÄN kiire, kun kävellä lampsuttaa kotia kohti.Sulilla menee hiukan sutjakammin, kun käy pyörällä koulussa, mutta kävellen siihen saa varata aina sen 45 min... :whistle:

Noh, meillä ei ole mikään kiire sen kotiintulon kanssa, kunhan tulee kotiin ja SUORAAN koulusta. Kesti siinä matkassa sitten 10 minuuttia tai tunti kymmenen minuuttia.
Yleensä läksyt tehdään heti koulun jälkeen, mutta siinäkään ei olla TOTAALISEN ehdottomia.
Usein tekee osan läksyistä heti kotiuduttuaan ja syö välipalan, sitten saattaa juuri pelata jotain ja tehdä sen jälkeen vasta läksyt.
Pääasia, että tulee kaikki tehtyä :) .

Sinuna minä en hoputtaisi poikaa, jollei teillä todella kiire ole sen kotiintulon ja läksyjen teon kanssa.
MUTTA vaadi, että koulusta on tultava suoraan kotiin (ei jäädä kavereiden kanssa matkalle heittelemään lumipalloja tai poiketa minnekään) ja ne läksytkin on tehtävä, joka yhdessä tai kahdessa osassa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Hmm.. Muistathan pusuttaa ja halittaa poikaa "joka käänteessä" ja kertoa miten kiva poika hän onkaan..?
Mä ite huomaan ku mulla lähtee se jäkätys kierre käyntiin ni se positiivinen unohtuu. poika on ku aurinko ku muistaa sanoa niistä hyvistä(kin ) asioista joka päivä, niistä pienistäkin (kiva ku laitoit kengät nätisti ja sä oot ihana ku et soittanu tullessas ovikelloa jne).

En nyt sillä että sä et poikaa hyvin hoitais mutta mä huomaan usein pitäväni tuota 8veetä isompana ku onkaan(esikko) ja siinä vaiheessa kaappaan syliin höpisemään..

Poika ei oikein perusta noista pusutteluista ja halitteiluista, tai ehkä salaa tykkää, mutta tiuskahtaa, jos yritän halia :heart: Kyllä mä yritän hellitellä kaikkia kolmea ja kyllä poika syliinkin on päässyt istumaan... Joskus vain tulee itselle sellainen olo, että mä vain huudan pojalle kaikesta :ashamed: Hyvänyönhalit tulee poika antamaan mulle nukkumaan mennessään. :heart:

Olen myös yrittänyt kertoa hänelle, kuinka älykäs hän on. En sitten tiedä, olenko noita kaikkia tehnyt tarpeeksi...

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Onk meil sama mukula? :D

Reippaassa kilometrissä sujuu hyvinkin 45 minuuttia...jätkällä ei ole MIKÄÄN kiire, kun kävellä lampsuttaa kotia kohti.Sulilla menee hiukan sutjakammin, kun käy pyörällä koulussa, mutta kävellen siihen saa varata aina sen 45 min... :whistle:

Noh, meillä ei ole mikään kiire sen kotiintulon kanssa, kunhan tulee kotiin ja SUORAAN koulusta. Kesti siinä matkassa sitten 10 minuuttia tai tunti kymmenen minuuttia.
Yleensä läksyt tehdään heti koulun jälkeen, mutta siinäkään ei olla TOTAALISEN ehdottomia.
Usein tekee osan läksyistä heti kotiuduttuaan ja syö välipalan, sitten saattaa juuri pelata jotain ja tehdä sen jälkeen vasta läksyt.
Pääasia, että tulee kaikki tehtyä :) .

Sinuna minä en hoputtaisi poikaa, jollei teillä todella kiire ole sen kotiintulon ja läksyjen teon kanssa.
MUTTA vaadi, että koulusta on tultava suoraan kotiin (ei jäädä kavereiden kanssa matkalle heittelemään lumipalloja tai poiketa minnekään) ja ne läksytkin on tehtävä, joka yhdessä tai kahdessa osassa. :)

:D

Itse nyt tosiaan olen kotona, niin en ole sitten koko ajan perään soittelemassa ja hoputtamassa. Joka kerta aamulla, kun lähtee kouluun, saatan päästessäni viedä hänet kouluun tai ulko-ovella kun siskon kanssa lähtee sanon vielä, että sitten tulet suoraan kotiin. Arvaa montako kertaa on tullut...? :whistle:

Itse nyt tosiaan olen kotona, niin en ole sitten koko ajan perään soittelemassa ja hoputtamassa. Joka kerta aamulla, kun lähtee kouluun, saatan päästessäni viedä hänet kouluun tai ulko-ovella kun siskon kanssa lähtee sanon vielä, että sitten tulet suoraan kotiin. Arvaa montako kertaa on tullut...? :whistle:

:whistle:

Mein kun lähtee koulusta klo 13...soitan hälle 13.45..."Just tulin kotiin"

Onko opettajan sanomisesta ollut minkäänvaltakunnan vaikutusta...Tuleeko poika silloin yhtään rivakammin, vai unohtuuko neuvot päivässä? :D

jos noi halittelut on pojan mielestä vähän kiusallisia niin mitäs tykkäis jos lukisit ääneen jotain mieluisaa kirjaa... ottakaa urakaksi vaikka Potterit. Entäs saako teille tulla pojan kavereita kyläilemään? Meillä koti on iltapäivisin kuin iltapäiväkerho, mutta musta on kiva että lapset tykkää meille kavereitaan pyytää. Tutustun siinä samalla kavereihin, tarjoan välipalan ja sitten voivat leikkiä tms. Sovittu on että kaverit lähtee neljän maissa jolloin alkaa läksyaika ennen päivällistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos noi halittelut on pojan mielestä vähän kiusallisia niin mitäs tykkäis jos lukisit ääneen jotain mieluisaa kirjaa... ottakaa urakaksi vaikka Potterit. Entäs saako teille tulla pojan kavereita kyläilemään? Meillä koti on iltapäivisin kuin iltapäiväkerho, mutta musta on kiva että lapset tykkää meille kavereitaan pyytää. Tutustun siinä samalla kavereihin, tarjoan välipalan ja sitten voivat leikkiä tms. Sovittu on että kaverit lähtee neljän maissa jolloin alkaa läksyaika ennen päivällistä.

Olen koittanut lukea, jos jonkinlaista kirjaa, mutta samaan aikaan lueskelee itsekseen esim. Aku Ankan taskukirjaa tai jotain. :ashamed:

Kyllä meillä on pojan kavereita ollut kylässä ja poika on myös saanut mennä kavereilleen, mutta ehtona tosiaan ollut, että läksyt pitänyt tehdä ennen. Se on kyllä pikaistanut läksyjen tekoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:

:whistle:

Mein kun lähtee koulusta klo 13...soitan hälle 13.45..."Just tulin kotiin"

Onko opettajan sanomisesta ollut minkäänvaltakunnan vaikutusta...Tuleeko poika silloin yhtään rivakammin, vai unohtuuko neuvot päivässä? :D

Ei sillä opettajan puhuttelulla ole ollut mitään vaikutusta, samantien varmaan unohtunut, kun on koulusta kotiin lähtenyt... :headwall:

En anna käydä pelien kimppuun, kuten jo olen tässä useampaan otteeseen sanonut, että olen piilottanut pelejä, laittanut jopa lukkojen taakse. Vaan äidissä ja kodissahan se aina on vika... En pyytänyt arvosteluja vaan ihan vain neuvoja, kiitos!

Ahaa..ja neuvojen pitää olla semmosia että sua miellyttää, muuten ne luetaan arvosteluksi, niinkö? Minähän neuvoin ottamaan itseäsi niskasta kiinni. Kyllä luulisi aikuisen ihmisen saavan yhen kasiveen kuriin!

Ahaa..ja neuvojen pitää olla semmosia että sua miellyttää, muuten ne luetaan arvosteluksi, niinkö? Minähän neuvoin ottamaan itseäsi niskasta kiinni. Kyllä luulisi aikuisen ihmisen saavan yhen kasiveen kuriin!

Ei ei ei, nyt sinä Justina olet ymmärtänyt väärin, en pyytänyt sellaisia neuvoja, mitkä miellyttävät minua. Mutta sinullakin voisi sävy olla toinen. Ota itseäsi niskasta kiinni. Hohhoijaa. Sen sanon, että pahemminkin tilanne voisi pojan kanssa olla, mutta onneksi rajoittuu kotiintulon kestämiseen ja läksyjen teon aloittamiseen. Mutta aina näköjään pitää olla joku, joka antaa neuvojaan epäystävälliseen sävyyn...

muoks. Siksi kysyin täältä neuvoja, kun omat konstit käymässä vähiin, eikä mikään ole vielä auttanut. Mutta ajattele miten haluat, minkälainen minä olen äitinä.

Yhteistyössä