Vinkkejä miten ostaa vähällä rahalla terveellistä ruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Miten te ihmiset joilla vain vähän rahaa laittaa ruokaostoksiin, ostatte terveellistä ruokaa. Tuntuu et terveellinen ruoka on niin kallista et tulee ostettua vaan kaikkee halpaa mössöä, mikä pitää nälän loitolla, mutta ei oo kovin terveellistä. Valmisruokia ei ostella. Itellä on ehkä niin piintyneet tavat jo et ei hoksaa miten vois eri lailla käyttää ruokarahat.

Vinkkejä kaivataan...?

Tämä riippuu täysin sinun määritelmästäsi terveelliselle ruoalle.

Itse koen, että terveellinen ruoka on pääosin kasviksiin pohjaavaa. Hinta taas on tottumuskysymys enemmän kuin taloudellinen seikka. Lasagnelevypaketti maksaa suunnilleen saman kuin kesäkurpitsa, jonka viipaloimalla saat "levyt" lasagneen ilman turhia vehnäjauhomössöjä.

Kaalin kausi on pitkä, eikä kaalilaatikko maistuakseen tarvitse riisiä.

Tärkein säästökohde on se, ettei ruokaa heitä hukkaan. Hieman nuhjuisetkin kasvikset voi vielä sosekeittoon heittää.

Minun kokemukseni on, että jos tekee pitkälti itse kaiken alusta alkaen, tulee se edullisemmaksi kuin ostaa puolivalmisteita yms. Poikkeuksen saattavat tehdä pakastevihannekset talviaikaan. 400 g pakastekalaa on halvempaa kuin 400 g jauhelihaa.

Mitä on se ap: n halpa mössö, jota syötte ja mitä pidät kalliina terveellisenä, jota haluaisit ostaa?. Kyllä terveellisesti voi syödä edullisesti, kun on hintatietoinen. Ostaa kalaa ja hyviä lihoja, kun ovat tarjouksessa. Ostaa kasviksia ja hedelmiä kauden tarjousten mukaan. Eri asia mitä kukankin pitää terveellisenä.

Osta mahdollisimman paljon juureksia ja vastaavia. Niistä saa todella monipuolista ruokaa, ei vain keittoja, kun ne palottelee eri tavoin ja maustaa eri tavalla sekä lykkää joukkoon eri lisuketta. Kastiketta tehdessä muistele äitisi kastikkeita; niissä oli sitä lientä enemmän kuin sattumia. Opettele oman kauppasi leimanlyöntiajat; toisissa kaupoissa päiväysvanhenevat liha- ja kalatuotteet hinnoitellaan uusiksi aamupäivällä, toisissa illansuussa. Osta niitä ja pakasta. Leivo itse; ruisleipä maksaa 3e/kg, ruisjauhot euron plus hieman vettä ja suolaa, vehnäjauhopohjaisissa ero on vielä hurjempi.

Keksi tähderuokia. Jääkaapissa keitetyjä perunoita, keitettyä pastaa ja kastikkeen loppu? Lyö samaan pataan, laita joukkoon sekavihannespussi, mausta ja lisää tarvittaessa vettä: mainio tähdepata ja jääkaappi tyhjenee oikein. Ja tosiaan nuutuneet kasvikset menevät vielä kypsennettyinä ruuissa, samalla tavalla "hävitän" heikkokuntoiset hedelmät (maustan nuutuneen appelssiinin mehulla, kastikkeen, raastan nahistuneen omenan kastikkeeseen...) Pikkuhiljaa alkaa keittiökulttuurini olla sellaista, että pula-aikanakaan en olisi ollut heti sormi suussa.

Ja jos tekee itse vaikka leipää kotona, niin sämpylöistä tulee mukavan kosteita ja herkullisia jos sinne taikinaan kippaa porkkanaraasteen jämät eilisillan salaatista. Neljänneksen jauhoista voi korvata leseillä yms yms yms.

Idätys on halpaa ja idut tosi terveellisiä! :) Esim. mung-pavut ovat helppoja idättää, ja puolen kilon pussi maksaa alle kolme euroa ja siitä tulee kyllä tosi paljon ituja. Ja pavut ovat muutenkin halpa ja terveellinen proteiinilähde. Porkkana ja kaali taas ovat semmoisia edullisia salaattiaineksia. Ja hedelmistä tietysti ostan vain niitä, jotka ovat kyseisellä hetkellä edullisia, eli talvella tulee syötyä paljon appelsiineja, kun maksavat vain 90 snt / kg.

Lasagnelevypaketti maksaa suunnilleen saman kuin kesäkurpitsa, jonka viipaloimalla saat "levyt" lasagneen ilman turhia vehnäjauhomössöjä.

Sorry, pakko viilata. On se kesäkurpitsa oikeasti kalliimpaa kuin lasagnelevyt. Yhdellä lasagnelevypaketilla tekee ainakin kolme vuoallista lasagnea, siis ainakin! Montako kesäkurpitsaa menee kolmeen lasagneen jos korvaa levyt niillä? Veikkaan että aika monta =(

Alkuperäinen kirjoittaja opintotuella leveästi elävä;28321346:
Idätys on halpaa ja idut tosi terveellisiä! :) Esim. mung-pavut ovat helppoja idättää, ja puolen kilon pussi maksaa alle kolme euroa ja siitä tulee kyllä tosi paljon ituja. Ja pavut ovat muutenkin halpa ja terveellinen proteiinilähde. Porkkana ja kaali taas ovat semmoisia edullisia salaattiaineksia. Ja hedelmistä tietysti ostan vain niitä, jotka ovat kyseisellä hetkellä edullisia, eli talvella tulee syötyä paljon appelsiineja, kun maksavat vain 90 snt / kg.

Hei mahtavaa, kiitos tuosta papujenidätysvinkistä! Rrrrakastan mung-pavun ituja, eikä oo tullu mieleenkään että niitä papuja vois idättää itse, eikä vaan ostaa valmiita ituja!

Porkkanasta ja kaalista voi muuten tehdä tosi hyviä raastesalaatteja silleen, että heittää mukaan etikkaa ja mausteita (tuoreet yrtit tosin on aika kalliita, mutta niitäkin voi kasvattaa itse). Esim. porkkanaraaste + korianteri + etikka + sokeri on nam.

Kaalia hypetän minäkin. Yksi iso kerä maksaa koosta riippuen 1-2e ja siitä tekee ainakin yhden reilun laatikon + vielä jämistä padan.
Molempiin voi heittää sekaan jauhelihaa/ kanaa/ vihanneksia/ mitä jämiä kaapistaan tykkää.

Tässä tuli jo paljo hyviä vinkkejä, kiitos. Syödään tällä hetkellä aika yksitoikkoisesti samantapaisia ruokia. Perunaa ja kastiketta, muusia ja kastiketta, makaronia ja kastiketta, keittoa. Ja lähinnä jauhelihasta tai nakista. Leipää tulee syötyä... Ite pidän terveellistä ruokavaliota sellaisena, missä syödään kasviksia n. puol kiloo päivässä, paljon hedelmiä ja marjoja. Lihaa ja kalaa (ei siis aina jauhelihaa ja nakkeja....) Vihanneksia ja hedelmiä meille siis ostetaan tällä hetkellä harvoin. Rahaa käytössä n.250€/kk ruokaan, 6hlö, Lapset alle kouluikäisiä.

Sorry, pakko viilata. On se kesäkurpitsa oikeasti kalliimpaa kuin lasagnelevyt. Yhdellä lasagnelevypaketilla tekee ainakin kolme vuoallista lasagnea, siis ainakin! Montako kesäkurpitsaa menee kolmeen lasagneen jos korvaa levyt niillä? Veikkaan että aika monta =(

Täällä on kg-hinta ollut 0,99-1,29 euroa tolla kesäkurpitsalla...

asuu minä ja joka toinen viikko yksi lapsi. Lisäksi koira. Me eletään SUHTEELLISEN pienellä rahalla mun mielestä, kun markettiin menee ruoka- ja hygieniatarvikkeisiin jne. keskimäärin 70 e viikossa. Tällöin mun ei edes tarvitse miettiä, miten päästäis edullisesti, vaan tuo on se summa mikä menee siihen mitä me syödään. :D Mut tietty opiskeluaikana, kun ei ollut lasta, meni paljon paljon vähemmän. Lapsen kohdalla en halua tinkiä ravintoarvoista. Seuraavia asioita ainakin pidän terveellisinä, enkä niinkään kalliina:

- täysjyväpastat, -makaronit, -lasagnelevyt ja -riisit (ei höttöä, vaan kuitua)
- kauden vihannekset, kasvikset ja hedelmät (talvisin juurekset, satsumat, nyt keväällä kiivit, kesällä tuoreet kotimaiset tuotteet jne.)
- itse poimitut sienet ja marjat pakkasesta ympäri vuoden
- itse leivotut sämpylät, joista saa todella kuitupitoisia kun lisää taikinaan leseitä, hiutaleita, rouheita jne. Leivon lähes viikottain leipää/sämpylää
- itse leivotut makeat herkut
- valmistan isompia annoksia ruokaa kerralla ja syömme samaa ruokaa pari päivää, ja lisäksi pakastan annoksia ylijääneistä. Ei ruokahävikkiä kun suunnittelee hyvin!
- painotus kasvisruokaan ja tarjoustuotteisiin. Itse en syö lihaa lainkaan, ja lapsikin mun luona harvemmin. Kalaa ostan yleensä tarjouksesta. Kasvisruokia syömme paljon, eivätkä ne ole hinnalla pilattuja - joku aiemmin jo mainitsikin pavut
- teen myös itse tosi edullisia ja helppoja ruokia, kuten hernekeitto, linssikeitto, pinaattikeitto jne. aina välillä. Maksavat oikeasti itsetehtyinä tyyliin 10-20 senttiä / annos.
- jugurtit mieluummin litran tölkissä kuin yksittäispakattuina!

Okei, ap:lla vähemmän rahaa käytettävänä ruokaan kuin mulla, suhteessa... Suosi kasviksia ja opettele tekemään erilaisia ruokia, kuten keittoja, itse alusta alkaen. Tulee todella edulliseksi. Pyrkikää pois jauhelihan ylivoimasta...

Tämä riippuu täysin sinun määritelmästäsi terveelliselle ruoalle.

Itse koen, että terveellinen ruoka on pääosin kasviksiin pohjaavaa. Hinta taas on tottumuskysymys enemmän kuin taloudellinen seikka. Lasagnelevypaketti maksaa suunnilleen saman kuin kesäkurpitsa, jonka viipaloimalla saat "levyt" lasagneen ilman turhia vehnäjauhomössöjä.

Kaalin kausi on pitkä, eikä kaalilaatikko maistuakseen tarvitse riisiä.

Tärkein säästökohde on se, ettei ruokaa heitä hukkaan. Hieman nuhjuisetkin kasvikset voi vielä sosekeittoon heittää.

Minun kokemukseni on, että jos tekee pitkälti itse kaiken alusta alkaen, tulee se edullisemmaksi kuin ostaa puolivalmisteita yms. Poikkeuksen saattavat tehdä pakastevihannekset talviaikaan. 400 g pakastekalaa on halvempaa kuin 400 g jauhelihaa.

400g pakastekalaa yli kahden euron ja 400g jauhelihaa 1,99...että näin

... tai no, tuo 250 e pelkkään RUOKAAN on kyllä ihan hyvin, mulla osuu ostoksiin aika paljon muutakin...

Ei sen mun mielestä kyllä kauheasti ole kuudelle ihmiselle. Meitä on vain kaksi aikuista, ja ruokaan menee rahaa 150-200 e/kk. Olemme hyvin tarkkoja ja säästeliäitä, mutta ostamme kyllä aika paljon edullisia tuoretuotteita ym. eli ihan minimiin ei ole ruokabudjettia vedetty.

No esimerkiksi jauhelihalasagneen saa todella hyvää makua ja edullisuuttakin kun laitat porkkanaraastetta jauhelihakastikkeeseen, saa laittaa yhtä paljon kuin jauhelihaakin. Kaalesta saa tehtyä todella edullisia ruokia ja salaatteja, puolet kaalta ja puolet porkkanaraastetta ja mukaan vähän kirpeyttä vaikkapa hyvin kirpeällä omenalla muussattuna ja vähän ranskankermaa tai kermaviiliä, siinä sinulle oiva salaatti vaikka makkaralle.

Yhteistyössä