Vinkkejä, miten lisätä kasviksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "porkkana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"porkkana"

Vieras
Täällä on näkynyt useamminkin keskusteluja, että miten saa lapsen syömään kasviksia, mutta haluaisinkin kysyä, miten AIKUISEN saa syömään enemmän kasviksia.:) Olen aina ollut varsin nirso syömään kasviksia, useista en vaan tykkää ja ne, mistä tykkään, saa mahan sekaisin. Haluaisin kuitenkin oppia syömään enemmän. Ei vaan tuu osteltua mitään uusia maisteltavaksi tms. kun usein päätyvät sitten roskiin kun en tykkää, eikä huvita aina tehdä samanlaista salaattia ruokapöytään. Hedelmiä ja marjoja syön kiitettävästi, lisäksi lähinnä kurkkua, salaattia, porkkanaa, näitä perus. Muuten myös omasta mielestäni terveellisesti.

Eli, miten voisin lisätä pikkuhiljaa ruokavalioon näitä kasvikunnan tuotteita, ideoita?

meil syödään 99% sesti fetajuustosalaattia ruuan kanssa. se on vain niin hyvää, helppoa ja nopeaa. jos tykkät hedelmistä ja marjoista niin lisää niitä sinne kasvisten joukkoon. ja lihaa tai kalaa.

mitä tarkoitat erikoisuuksilla salaatissa? meil salaattiin kuuluu salaatti, tomaati, kurkku ja sipuli. lisukkeita heitän mitä kaapista löytyy raejuusto, fetajuusto, liha, kala, hedelmät, marjat, sipulit, pähkinät

Lähinnä just olis kiva keksiä, mitä muuta salaattiin vois lisätä kuin salaattia, kurkkua ja tomaattia, tursuaa tämä yhdistelmä jo korvista. Tässä suhteessa olen ehkä hieman mielikuvitukseton... Noita pakastesekoituksia mietinkin, että pitäiskö alkaa niitä ostelemaan ja kokeilemaan, saisko niitä syötyä.

Kiitos näistä, lisää vinkkejä?

Aloita siitä että ostat vain yhden kappaleen uutta vihannesta tai hedelmää.

Sekoita alkuun esim porkkanaraasteen joukkoon hitunen lanttu- tai punajuuriraastetta. Vaihtele salaattipohjia: kiinankaalia, varhaiskaalia, ruukkusalaattia, jäävuorisalaattia, romainea tai rucolaa mausteeksi joukkoon.

Laita uuniruokiin munakoisoa, kesäkurpitsaa, paprikaa. Opettele valmistamaan vaikka kreikkalaista ruokaa. Käytä valmiita vihannessekoituksia kastikkeitten joukkoon. Etsi netistä hyvän kuuloisia reseptejä joissa on käytetty jotain uutta kasvista.

Ja anna itsellesi aikaa tottua. Maistamiskertoja pitää olla useita. Päätä maistaa kymmenen kertaa, sen jälkeen voit vielä koittaa toiset kymmenen ennenkuin luovutat.

Tee välillä ihan rehellistä kasvisruokaa, jos olet tottunut syömään pääasiassa lihaa ja kasviksia vain lisukkeena. Kasvispihvejä, kasvissosekeittoja, kasvispataa, kasvistäytteisiä tortilloja, grillattuja kasviksia... proteiininlähteeksi papuja tai herneitä.

Ainakin nuo valmiit uunikasvikset ja uunijuurekset on mun mielestä ihan hyviä.
Tosin meillä menee myös tuoreet versiot.

Laita salaattiin eri perusvihreää, esim lollorossoa ja ruukkusalaattia, siihen lisäksi vaikka viinirypäleitä, kanamunalohkoja, tonnikalaa, mozzarellaa ja tomaatista poista sisus niin ei vetistä salaattia, kurkku kuorittuna ja paprika vaikka oranssina, se on vähän makeampi kuin punainen.

[QUOTE="porkkana";23984987]Lähinnä just olis kiva keksiä, mitä muuta salaattiin vois lisätä kuin salaattia, kurkkua ja tomaattia, tursuaa tämä yhdistelmä jo korvista. Tässä suhteessa olen ehkä hieman mielikuvitukseton... Noita pakastesekoituksia mietinkin, että pitäiskö alkaa niitä ostelemaan ja kokeilemaan, saisko niitä syötyä.

Kiitos näistä, lisää vinkkejä?[/QUOTE]

paprikaa, ituja, fetaa

Mun salaattiin kuuluu

tomaatti
kurkku
salaatinlehdet (milloin mitäkin)
paprika
salaattijuusto tai raejuusto (jos ei ole kumpaakaan, tavallisesta juustosta kuutioita)
tonnikala tai edelliseltä ruualta yli jääneet makaronit
punasipuli

Kesähelteillä sopivan ruokaisaakin, ei välttämättä tarvi joka päivä kunnon ruokaa tehdä.

Yhteistyössä