Vinkkejä kun lapset aloittavat päivähoidon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yhyy

Vieras
Minkälaista varustusta pitää lapsille hankkia?Onko jotain mitä kannattaa tietää ennen sinne menoa/mihin kannattaa varautua ym.?Kiitos jos joku kehtaa vastata jotain. :)

Varautukaa siihen että lapset eka vuonna jatkuvasti kipeenä! sori mut pakko sanoo tuokin, reissuvihko kandee hommaa, meidän päikys ei oo kun meijän lapsilla kun vaadin vein sen itse sinne, en minä muista kaikkea kysyä eikä tädit kertoa... Vaatekerrat muista, siis pikkuhousuista sukkahousuihin paita housut unikaveri varahanskat, villasukat, niin ja muista itse kuravaatteet viedä hoidosta kotiin viikottain ja pestä, muuten tätit puhuvat kuinka ne ei ikinä pese kuriksia, ei kahtaviikkoa väliä vain korkeintaan viikko. Vaipat tietty, teipparit, eivät tykkää housuvaipoista, eikä kestoista. Hankkiessasi lapsille uusia vaatteita pyri sellaisiin jotka lapset osaavat pukea itse, tätit ei kerkee, varkut voit unohtaa kotiin, niillä kiusaa lapsiasi... leikkiessä huonot...

Varavaatteet, tossut, riittävästi lämmintä vaatetta mukaan,jos syö tuttia niin tutti,vaipat,pullot mukaan,unikaveri,harso..ja tietysti LAITA KAIKKIIN VAATTEISIIN/TAVAROIHIN NIMET että löytyvät jos menevät sekaisin toisen lapsen tavaroiden kanssa. Itkuun voit varautua, samoin siihen että lapsesi ei "päästä" sinua lähtemään vaan jää roikkumaan sinuun kiinni..mutta tässä neuvoisin että varaa aikaa siihen että olet hetken lapsesi kanssa ennen lähtöä,sen jälkeen reippaasti lapselle heipat ja äiti tulee hakemaan...ja sen jälkeen menet,et jää vaikka lapsesi kuin itkee. Voit aina soittaa ja kysyä että miten päivä on alkanut sujumaan ja itkeekö lapsesi. Varaudu myös siihen että itkua voi riittää monta vko,mutta yleensä lapset sopeutuvat nopeasti..toiset eivät ole milläsäkään alussa kun äiti/isä lähtee,ja itku tulee monen vko päästä. Toiset taasen itkevät monta vko ja sen jälkeen ovat kuin kotonaan,eivätkä halua lähteä kotiin. Iltasin varmasti lapsi on väsynyt ja kiukkuinen,mutta onhan tilanne uusi molemmille. Minkä ikäisiä lapsia sulla on?Tässä jotain mitä tuli mieleen...

Kaikki mahdolliset sisä- ja ulkovarusteet tietysti, mutta kaikkein tärkeintä on minusta lasten vanhempien asenne päivähoitoa kohtaan. Vaikka äidistä tai isästä tuntuisi hoitoon vieminen miten pahalta, niin lapsiin kannattaa kohdistaa positiivinen suggerointi. Mainosta päivähoitoa lapsillesi paikkana jonne he PÄÄSEVÄT, ei siten että he JOUTUVAT hoitoon. Tee hoidon aloittamisesta lasten mielissä kiva asia, he saavat paljon kavereita, saavat askarrella, piirrellä, leikkiä, tehdä kaikkia kivoja juttuja jne. Vaikka oma mielesi olisi musta etkä ehkä pitäisi ajatuksesta viedä lapset hoitoon, niin älä anna lasten tätä huomata.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Jos lapsilla pitkät hiukset niin pitäkää niitä aina kiinni, muistuttakaa ettei toisten pipoja, hiusrenksuja yms. käytetä...

Miksi hiukset pitää olla kiinni? En minä ainakaan ole tytölläni pitänyt. Joskus olen ponnarin laittanut, mutta sen on otettu aina pois päiväunille mennessä. Lettiä tytölle ei voi laittaa, kun hiuksen ovat niin ohuet.

Piti vielä lisätä, että ensimmäisten hoitoviikkojen aikana älä järjestä illoille ja viikonlopuille menoja tai mitään erityistä ohjelmaa. Viettäkää korostetun paljon aikaa kotona lastenne kanssa. Tälläkin tavoin hoidon aloittaminen helpottuu, kun lapset saavat edelleen sen tarvitsemansa määrän vanhempien huomiota vaikka olisivatkin päivät muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Jos lapsilla pitkät hiukset niin pitäkää niitä aina kiinni, muistuttakaa ettei toisten pipoja, hiusrenksuja yms. käytetä...

Miksi hiukset pitää olla kiinni? En minä ainakaan ole tytölläni pitänyt. Joskus olen ponnarin laittanut, mutta sen on otettu aina pois päiväunille mennessä. Lettiä tytölle ei voi laittaa, kun hiuksen ovat niin ohuet.

Täit tarttuu helpommin jos hiukset irti, täällä ainakin päiväkodista tulee säännöllisesti lappuja että joltakin lapselta on löytynyt täitä...

Täit tarttuu helpommin jos hiukset irti, täällä ainakin päiväkodista tulee säännöllisesti lappuja että joltakin lapselta on löytynyt täitä...

Tuo on niin totta. Meillä likan paikassa ollut syksyllä 3 otteeseen täitä, ei onneksi oo meille tullu. Osittain varmasti siksi, että hiukset on aina kiinni.

No voihan p... Täit tästä vielä puuttuvatkin. Niistä ei ole lappuja ollut meidän päiväkodissa lainkaan, mutta vesirokko ja kihomadot on jo koettu. Keväällä varmaan iskee enterorokko ja vatsataudit.

kannattaa puhua hoitajien kanssa, etenkin poishakiessa on hyvä olla aikaa vähän kuulostella päivän tapahtumia, viedessä ei välttämättä kannata jäädä pitkäksi aikaa, sujuu lapsille paremmin. meillä ei mitään reissuvihkoa ole, mutta en koe ettei tieto olisi kulkenut ja nykyisin tuo on niin isokin, että kysyn myös lapselta itseltään päivän kuulumiset.

Kaikkein tärkeintä kuitenkin on että autat lasta aloituksen kanssa. Tutustukaa yhdessä, pyydä yksi ja sama hoitaja jonka kanssa voit keskustella kaikesta uudesta ja kummallisesta. Käy tutustumassa lapsen kanssa niin että olet aika lyhyitä aikoja kerrallaan, eri tilanteissa niin että näet koko päivän eri rutiinit ja voit silloin kertoa miten esim. kotona tehdään ruokailussa, päikkäreilläjne. Lapsesihan ei vielä hoitajia tunne ja päiväkotikin on jotain aivan muuta kuin koti. Teille molemmille on paljon hyötyä yhteisestä tutustumisesta. Jos sinulla vaan on aikaa niin parin viikon tutustuminen on osoittautunut aika hyväksi ajaksi. Ei tietenkää tarkoita että olet koko päivän vaan noin tunnin pätkiä eri aikoihin.

Yhteistyössä