Vinkkejä, kuinka pärjäisimme taloudellisesti hoitovapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotiäippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotiäippä"

Vieras
Äitiyslomani loppuu pian, enkä mitenkään haluaisi laittaa tuota pientä vielä hoitoon, vaan haluaisin jäädä vaikka vuodeksi vielä kotiin. Isompi lapsi on 3v ja hän on myös ollut nyt äitiyslomani ajan kotona. Ongelmana on kuitenkin raha. Mieheni palkka on melko pieni, enkä oikein tiedä miten pärjäisimme sen turvin koko perhe. Miten saisimme menot mahdollisimman pieniksi ja ehkäpä jopa lisätuloja jostain? Ensi kesänä voisin kerätä mustikoita myyntiin, mutta mitä siihen saakka?

Onko teillä lainaa? Onko mahdollista saada siihen lyhennysvapaata tai ainakin pienentää kuukausierää?

Kuinka paljon teet itse ruokaa? Entä leivot? Ruokalaskussa voi helposti säästää 200-300€ jos ei ole ollut kovin pihi ennemmin.

Myy kirpparilla kaikki ylimääräinen pois. Pienet lastenvaatteet, ylimääräinen krääsä pois kotoa (<-- menee yllättävän hyvin kaupaksi). Osta itse lastenvaatteet alennusmyynneistä ja kirppareilta.

Millä alalla olet? Olisiko mahdollisuus sun tehdä keikkaa johonkin työpaikkaa? Hoitoalalla ainakin mahdollista.

Kirpparille voisi kyllä kärrätä tavaraa, sitä löytyy ;) Rakastan leipomista ja ruuanlaittoa, teen itse myös esim. hilloja. Mutta miten tuo muille leipominen onnistuu? Minulla ei ole hygieniapassia, ja noihin elintarvikejuttuihin on varmaan tarkat säädökset?

Hommaa joku osa-aikatyö, jos suinkin mahdollista. Itse tein hoitovapaan aikana muutaman vuoron kuukaudessa, ja se oli oikeastaan todella mukavaa vaihtelua. Usein noita parin tunnin keikkoja on helppo saada (esim. kaupat, ravintolat, lehdenjako, siivous), koska työttömät ei niitä suostu tekemään, kun "vaikuttaa tukiin".

Lähde mukaan tuohon budjettihaasteeseen, moni ei edes tiedä kuinka paljon heillä menee rahaa ruokaan. Eli ruuasta tulee säästöjä. Suositaan aina tietyllä kaudella edullisia hedelmiä ja kasviksia. Kestovaipoilla voi myös säästää rahaa, alkuun joutuu niihin laittamaan vähän enemmän, mutta sitten säästöä tulee joka kuukausi.

Lehtitilaukset pois, sähköt ja vakuutukset voi kilpailuttaa. Kaikki turhan ostaminen pois, shoppailuhimon iskiessä suosittelen kirpparia.

Vaatteita kannattaa korjata ja tuunata. Eli kaikki mitä on jo heittämässä pois, voi katsastaa uusin silmin, voisiko tuosta vielä tehdä jotakin. Poisheitettävistä vaatteista saa ainakin askartelumateriaalia tai siivousrättejä, jos materiaalista ei muuhun ole.

Mutta jos tekee keikkaa satunnaisesti, ei edes joka kuukausi, niin jun mielestä menee vaikeksi. Koska silloinhan se vaikuttaa hoitolisään. Sitten saa olla sen kans vekslaamas eessun taas. Ja joo, voi hakea jälkikäteen. Mutta sitte se jää saamatta sinä kuukautena ku ei oo keikkaa tehny eikä se silloin paljon lämmitä et no saan sen sit kolmen kk:n päästä.

[QUOTE="Sadie";27977219]Mutta jos tekee keikkaa satunnaisesti, ei edes joka kuukausi, niin jun mielestä menee vaikeksi. Koska silloinhan se vaikuttaa hoitolisään. Sitten saa olla sen kans vekslaamas eessun taas. Ja joo, voi hakea jälkikäteen. Mutta sitte se jää saamatta sinä kuukautena ku ei oo keikkaa tehny eikä se silloin paljon lämmitä et no saan sen sit kolmen kk:n päästä.[/QUOTE]

Ai niin, en mä edes muistanut tällaista hoitolisää. Menee ohi aiheen, mutta tuntuu kyllä, että Suomessa tuetaan lähes kaikkia ihan liikaa, jos ihmiset ei "voi" tehdä töitä. Ajattelin, että hoitovapaalaiset ei kuulu tähän ryhmään, mutta näköjään nekin...

[QUOTE="alma";27977283]Ai niin, en mä edes muistanut tällaista hoitolisää. Menee ohi aiheen, mutta tuntuu kyllä, että Suomessa tuetaan lähes kaikkia ihan liikaa, jos ihmiset ei "voi" tehdä töitä. Ajattelin, että hoitovapaalaiset ei kuulu tähän ryhmään, mutta näköjään nekin...[/QUOTE]

Jep. Toki jos jokseenkin säännöllinen keikka esim. on, niin kannattaa. Kyllähän palkka kumminkin pesee mennentullen sen hoitolisän.

Itse laitoin säästöön n.400 euroa kuukaudessa ennenkuin hoitovapaa alkoi, se oli hyvä idea. Pankista saa aika helposti muutaman kuukauden lyhennysvapaata, jos on lainaa. Tosi tarkasti laskee mitä ostaa ja kauppaan menee ostoslapun kans ja ostaa ale tuotteita mahdollisimman paljon.

Ruokamenoissa säästö on meidän yksi konsti. Teen usein keittoja, joista syö useamman kerran, samoin laatikoita/kiusauksia iso satsi kerralla. Leivo sämpylät (ja pullat ym herkut) itse. Kiisseleitä välipaloiksi jogurttien sijaan. Vaihda ruokakauppa LIDLIKSI ja osta sieltä kaikki mahdollinen ja käy vain 1-2 kertaa viikossa kaupassa.

Kestovaipat ehdottomasti kannattaa. Meillä ennen osakestoiltiin, mutta nyt (lähes) täyskestoillaan. Suurimman osan kestovaipoistakin olen ostanut käytettyinä. Jos osaat ommella vaippoja itse, säästät vielä enemmän. Itselle kuukuppi ja/tai kestositeet.

Sähkönkulutus minimiin. Laskekaa huonelämpöä ja villasukat jalkaan. Jos on tulisija, niin polttakaa puuta niin paljon kuin kerkeätte.

Myy ylimääräiset lasten vaatteet ja lelut kirpparilla.

Yhteistyössä