Vinkkejä 2 vuotiaan syömiseen ja ummetuksen ehkäisyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kassandra"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kassandra"

Vieras
Minun 2 v 3kk ei nykyään suostu syömään paljon mitään. Hän ei siis aterioilla monesti suostu edes koskemaan ruokaan, työntää lautasen vain pois. Jotkut hedelmät kuten meloni ja päärynä menevät, samoin liha ja maitotuotteet yksinään. Leipään, perunaan yms. ei suostu koskemaankaan. Olen karsinut maidon tarjoamisen pelkkiin aterioihin, koska ajattelin että hän täyttää vatsansa sillä. Ei auta. Uusi ilmiö on myös yöllinen runsas heräily minkä uskoisin johtuvan nälästä. En uskalla aloittaa pottailuakaan kunnolla kun pojan vatsa on äärimmäisen kovalla koko ajan. Mistä lähtisin purkamaan ongelmaa vai onko kyseessä vaan joku vaihe? Hermot meinaa mennä kun mikään "herkkukaan" ei maistu,, esim. karjalanpiirakat, ja kaikki vihannekset sylkee tai heittää pois, makeita hedelmiä lukuunottamatta. Apuja?

banaani, mustikat, juusto ja muut maitotuotteet ummettaa. päärynä, luumu, mansikat saattaa auttaa vatsan toimintaa.
miksi ihmeessä tarjoaisitkaan maitoa muutoinkuin aterioilla? maitoa sais olla 0.5dl-1l vuorokaudessa, siis mukaanlukien kaikki maitotuotteet. jos teillä maitoa menee yli 7dl niin karsisin tuon ummetuksen vuoksi niistä.
tarjoa vettä aterioiden jälkeen ja ennen unia. ummetus helpotta kun nestettä on tarpeeksi.
kaksvuotiaiden kuuluukin nirsoilla, tarjoa ruoka niin että lautasella on kastike/liha, perunat, vihannakset hieman eri kulmilla, ei mitään vauvanruokamaista mössöä. äläkä kiinnitä huomiota siihen, syökö vai ei vaan sovitte vaan että pöydässä istutaan tietty aika, esim niin kauan kuin sinäkin syöt, ja keskity sitten omaan ruokaluusi. terve lapsi syö kyllä sitten kun sillä on nälkä!

mistä pääsemmekin sitten seuraavaan aiheeseen, eli ummetus itsesään voi tehdä vatsan niin kipeäksi ettei ruoka maistu. ja vähän jos syö niin alkaa kakkattaa ja siihen loppu sitte ruokailu. monestihan nämä ummettajat panttaa kakkaa eli peräaukon suulla voi olla haavauma tai muuten vaan kkka on niin kovaa että kakkaaminen sattuu, ei voi syödä kun jos syö niin alkaa kakkattaa, ja kakata taas ei voi kun se sattuu. HOITAKAA SIIS SE UMMETUS TEHOKKAASTI POIS. levolacia esim pitämään ja jos on peräaukon haavauma niin sitä pitää syödä 3kk jopa että se haava pääsee paranemaan. jos on yhtään epäilyä allergioista tms niin meette lääkärille.

Se on varmaan vaan ohimenevä vaihe. Jostain muistain kuulleeni, että lapsi kehittyy silloin radikaalisti kun alkaa ns paastota (aivot kasvaa). En sitten tiedä tuon todellisuuden perää, mutta olen kyllä omissani huomannut aina jotain kehitystä tapahtuneen paaston aikana. Maitotuotteet kovettaa vatsaa, et ihan hyvä kun olet niitä karsinut. Oma 3 vuotiaani ei syö edelleenkään perunaa, ja lihatuotteet (paitsi jauheliha) uppoaa hyvin harvoin.. mutta sehän on vaan hyvä asia toisaalta. Iltaisin syö JOS saa ITSE tehdä leipänsä ja PÄÄTTÄÄ päälliset ym..kannattaa kokeilla.

Yhteistyössä