Vinkatkaa mulle joku vegaani ripellusmönjä-salaatti-resepti

Eli nyt saa tätä onnetonta, korpikuusen alla kasvanutta junttia sivistää kulinarismin saralla.

Mitä pikku ripellus-salaattia sinä, juuri sinä voimaantunut vegaani aina syöt, mikä ei näytä salaatilta? Niinku pientä, pehmeetä soraa söis. Kvinoa?
Annakin olla sen sitten hyvänmakunen resepti, koska testaan sitä huomenna!

Eli joku kvinoa-couscous-tahini-hummus-mömmös -ripellus.

Ja mitään teollista mifutofu-purukumia en sit tuo lähellekään suutani. :)
 
Siis mitä sä nyt haluat? Salaattireseptin vai jonkun tahnan?
Sori kun mulla vegaanien mätöt ja termit menee sekaisin. Eli kyse ei ole tahnasta.

Mutta semmonen 1-2 mm läpimitaltaan pehmee pikkusora (voiko soraa sanoa salaatiksi, ilmeisesti?), johon on lisätty sit jotain muutaki mössöä - ehkä papuja, ehkä chiliä...äh, emmä tiedä mitä?

Perusraaka-aine taitaa olla kvinoa tai couscous?
 
Aaaaa.


Kelpaisko siis versio, mitä mä olen tenyt usein couscousiin? Eli jäähtyneen joukkoon käännellään öljystä, sitruunamehusta, suolasta, sokerista, mustapippurista ja mieluisasta yrtistä sekoiteltu kastike. Sit sekaan just ja just kypsää, pilkottua parsaa, tuoretta paprikaa, koko puntillinen silputtua sipulinvartta, periaatteessa mitä vaan rehuja mistä tykkää. Oliivitkin sopivat sekaan jos pitää niistä. Ja minitomaatinpuolikkaat.


Tähän asti vege meillä. Mut syödään kypsän, savustetun tai uunissa käyneen, sitruunatilkalla maustetun kalan kera.
 
Mitä jos ihan vaan googlettaisit? Hakusanoiksi couscous salaatti/kvinoa salaatti. Taatusti löydät itsellesi sopivat reseptipohjat.

No eihän se oo yhtään sama! Ku sieltä voi löytyä ties millainen virhe-resepti. Viimeksi ku tein "munkkeja" prikulleen reseptin mukaan ni niistä tuli aivan mauttomia, likilaskuisia ja keskeltä raakoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Aaaaa.


Kelpaisko siis versio, mitä mä olen tenyt usein couscousiin? Eli jäähtyneen joukkoon käännellään öljystä, sitruunamehusta, suolasta, sokerista, mustapippurista ja mieluisasta yrtistä sekoiteltu kastike. Sit sekaan just ja just kypsää, pilkottua parsaa, tuoretta paprikaa, koko puntillinen silputtua sipulinvartta, periaatteessa mitä vaan rehuja mistä tykkää. Oliivitkin sopivat sekaan jos pitää niistä. Ja minitomaatinpuolikkaat.


Tähän asti vege meillä. Mut syödään kypsän, savustetun tai uunissa käyneen, sitruunatilkalla maustetun kalan kera.
Roosan reseptihakuun voi aina luottaa :love:
Lisäätkö sä sen sipulin kuullottamatta?
 
vierailija
Juu mutta kun en tiedä ihmisten kokemuksista, että mikä on maistunu hyvältä. Reseptejähän on miljoonia.
Se, mikä maistuu yhdelle, ei ehkä maistu toiselle/sinulle. Luulisi ohjeita lukiessa hiukan jo etukäteen myös tiedostavan, että onko raaka-aineet ylipäätään sellaiset, että itselleen maistuisi. Ja joskus kannattaa tehdä jopa sitä empiiristä tutkimusta ihan itse. Se, jos mikä, opettaa.
 
Oj, oj, aika lähellä ollaan. Täytyypä kokeilla.

Mut sit jotkut ripellussalaatit on vähän oranssin ja punasen värisiä. Mitähän niihin on lisätty?

Kurkumaa? Paprikajauhetta? Punaista pestoa?

Vois muuten toimia, kun kiehauttaisi öljyssä paprikaa ja hieman valkosipuliakin ja sit vasta heittäisi sitruunamehun ja suolat, pippurit ja sokerit sekaan ja se couscousien joukkoon.
 
vierailija
No turkkilaiseen laitetaa tomaatipyrettä. Bulgur, tomaattipyre, tomaattikuutiot, persiljasilppu, oliiviöljy, raaka sipulikuutio, oliivit, suolaa, pippuria ja sumakkia ( tärkeeeeee!)
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mä tein tänään Roosa sitä sun kuskussia. Tai kvinoalla tein sitä, parsaa en laittanu.

Hyvää on. Mut oli pakko lisätä muksujen takia semmosta takuuvarmaa lasten suosikkia eli paistaa kylkeen hunajamarinoitua kanaa. Uskalsivat sit maistaa tuota ripellustakin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Mä teen usein bulgurista tai kvinoasta salaatteja ja heitän mukaan, mitä sattuu olemaan tai ostan erikseen, eli tomaattia, kurkkua, kikherneitä, paprikaa.. oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia, fetaa kenties, mitä milloinkin, ja hyvää oliiviöljyä, sitruunanmehua ja paljon yrttejä. Tuoreet aina parhaita, mutta kuivatutkin käyvät kyllä.

Ja maistelemalla se selviää, kun ruokaa laittaa. Meillä koko perhe rakastaa näitä.
 
Mä teen usein bulgurista tai kvinoasta salaatteja ja heitän mukaan, mitä sattuu olemaan tai ostan erikseen, eli tomaattia, kurkkua, kikherneitä, paprikaa.. oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia, fetaa kenties, mitä milloinkin, ja hyvää oliiviöljyä, sitruunanmehua ja paljon yrttejä. Tuoreet aina parhaita, mutta kuivatutkin käyvät kyllä.

Ja maistelemalla se selviää, kun ruokaa laittaa. Meillä koko perhe rakastaa näitä.
Aurinkokuivattua tomaattia ja fetaa, nam...:p
 

Yhteistyössä