Villasukkia neulomaan, montako silmukkaa mille koolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nymfi harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nymfi harmaana

Vieras
Ajattelin kutoa ystävälle joululahjaksi 36-37 kokoiset villasukat, luultavasti 7-veljeksestä. Olen huomannut, että esim. Novitan ohjeilla sukista tulee aina liian isoja, joten tarvitsisin paremman ohjeen.
Viimeksi olen sukkia kutonut vuosi sitten, enkä muista lankamääriä yhtään.

Mikä olisi sopiva silmukkamäärä tuon kokoiselle jalalle? Ja kuinka pitkä pitäisi sukan olla kantapäästä varpaisiin?
Kiitos!

Googletan koko ajan, mutta kaipaisin rehellistä kommenttiä sukkien sopivuudesta. Googlella tyypit eivät kerro, olivatko ne sukat oikeasti sopivat tai jos niin kertovat, niin ohjetta ei kerrota.

Mä teen parhaillaan villasukkia jalankoolle 35-36 ja silmukoita on 44. Tosta pituudesta en osaa sanoa, kun sovitan sukkaa aina välillä lapsen jalkaan ja teen sen mukaan. Onko sulla minkä kokoinen jalka, voitko sovittaa itsellesi?

Mulla itsellä on 39 jalka ja muutenkin suurempi kuin ystävän, joten en voi itselle kokeilla. Olen aiemminkin neulonut tuolla 48 silmukalla, mutta nyt voisin kokeilla että vaihdan puikot pienempiin.
Kiitos mellan tuosta pituudesta :)

[QUOTE="hmm";27483057]oikean silmukkamäärän saa laskettua niin, että mittaa jalkapöydän ympärysmitan leveimmästä kohtaa ja kutoo sen senttimäärän mukaan silmukoita.[/QUOTE]

...ja siltävaralta että tätä lukee joku ihan aloittelija, niin ei siis niin monta silmukkaa kuin senttejä vaan kuinka monta silmukkaa menee siihen senttimäärään :)

Yhteistyössä