villakoirista tietävät?

• Viestiketjun aloittaja koiraa harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
siis kumpi: keskikokoinen, vai kääpiö? Kääpiö nyt pärjää vähälläkin, keskikokoinen tarvii vähän enemmän. Enemmän niille on iloa aivotyöstä, kuin ihan pelkästä liikuttamisesti. Ett jos jää välillä lenkit vähemmälle, niin kyllä se korvattavissa on muulla tavoin. Melko sopeutuvaisiakin ovat perheen tavoille.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
1,5 - 2 tuntia päivässä. Riittävä liikunta on lääke moneen käytösongelmaan.
Liika liikunta voi myöskin aiheuttaa niitä...
Perustelisitko?
En mä ole asiantuntija: oletin vaan että silläkoirapsykologilla joka käski vähentää mun systerin koiran liikunnan ihan minimiin oli syynsä siihen. :D

Ei vaan, oikeasti se perusteli sen niin että kun se koira liikkuu, sen kunto kasvaa koko ajan ja se jaksaa yhä enemmän ja enemmän ja liikunta lisää sitä koiran energian määrää (mikä on ihan loogista, niinhän se on ihmiselläkin ). Ja silloin se koira alkaa kaipaamaan taas lisää liikuntaa ja lisää ja lisää ja kun ei sitä saa, alkaa purkaa energiansa muuhun: tuhmuuksiin, ellei sille tajuta tarjota virikkeitä muualta kuin tuhmuuksista ja liikunnasta. Suunnilleen näin. En nyt muista sen koirapsykologin nimeä, joku teeveestä tutun vaimo se oli. Saan varmaan selville kun utelen systeriltä. Voit käydä netistä lukeen sitt paremmin, jos kiinnostaa, kun mä en osaa sitä tän paremmin sulle selittää. =)

palma
1,5 - 2 tuntia päivässä. Riittävä liikunta on lääke moneen käytösongelmaan.
Liika liikunta voi myöskin aiheuttaa niitä...
Perustelisitko?
En mä ole asiantuntija: oletin vaan että silläkoirapsykologilla joka käski vähentää mun systerin koiran liikunnan ihan minimiin oli syynsä siihen. :D

Ei vaan, oikeasti se perusteli sen niin että kun se koira liikkuu, sen kunto kasvaa koko ajan ja se jaksaa yhä enemmän ja enemmän ja liikunta lisää sitä koiran energian määrää (mikä on ihan loogista, niinhän se on ihmiselläkin ). Ja silloin se koira alkaa kaipaamaan taas lisää liikuntaa ja lisää ja lisää ja kun ei sitä saa, alkaa purkaa energiansa muuhun: tuhmuuksiin, ellei sille tajuta tarjota virikkeitä muualta kuin tuhmuuksista ja liikunnasta. Suunnilleen näin. En nyt muista sen koirapsykologin nimeä, joku teeveestä tutun vaimo se oli. Saan varmaan selville kun utelen systeriltä. Voit käydä netistä lukeen sitt paremmin, jos kiinnostaa, kun mä en osaa sitä tän paremmin sulle selittää. =)
Hmm, mielenkiintoista... Eli kannattaa pitää koira huonokuntoisena, jotta se ei jaksa touhuta? En kyllä allekirjoita tuota:) Eiköhän todennäköisempi häirikkökoira ole se, joka pääsee vain pienelle pissalenkille kuin se, joka juoksee ulkona kaksi tuntia. Ihan kuten lapset siis;) Tavallista kotikoiraa ei kukaan varmaan edes ehdi liikuttaa päivässä niin että siitä olisi haittaa. Aivojumppaa tietysti tarvitaan myös, mutta sitähän lenkilläkin saa kun nenä pääsee töihin.

mie
Mun mielestä enenmänkin villakoira kaipaa tekemistä ( aktivointia eri tavoilla ) kuin pelkkää lenkkeilyä. Tietenkin villakoirasta saa takuu varmasti kunnon lenkkikaverin kahden tunnin hölkille, mutta aika tylsäähän se on vaan narun päässä lenkkeillä päivästä toiseen tekemättä muuta.
Siis miettisin aktivointiasioita enenpi.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mun mielestä enenmänkin villakoira kaipaa tekemistä ( aktivointia eri tavoilla ) kuin pelkkää lenkkeilyä. Tietenkin villakoirasta saa takuu varmasti kunnon lenkkikaverin kahden tunnin hölkille, mutta aika tylsäähän se on vaan narun päässä lenkkeillä päivästä toiseen tekemättä muuta.
Siis miettisin aktivointiasioita enenpi.
No ei kai kukaan vaan posota eteenpäin antamatta koiran haistella? "Postin lukeminen" on vähintään yhtä tärkeää koiran päänupille ulkoillessa kuin fyysinen liikunta.

Yhteistyössä