villahousut vai hahtuvavillahousut

Villahousut ovat yleisnimitys kaikille villahousuille. Hahtuvavillikset on kudottu hahtuvalangasta. Hahtuvat pitävät kosteutta koska lanka on kiertämätöntä ja siinä on lampaan oma rasva jäljellä, toisin kuin esim. Seitsemän veljestä-langasta kudotuissa housuissa.

Vaippahousukäyttöön soveltuvat myös merinovillasta, alpakasta tai Novitan Huopanen-langasta kudotut housut. Myös teollisesta merinovillaneuloksesta voi ommella vaippahousuja.

Hahtuvat, kuten muutkin villahousut, ovat erinomaiset housut kesäkäyttöön. Villa lämmittää kylmällä ja kuumalla tuntuu mukavan vilpoiselta. Villikset myös hengittävät, toisin kuin esim. kertakäyttövaippa. Kesähelteellä vaipan ja villisten päälle ei tarvitse muita housuja. Suosittelen :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 15:28 vieras kirjoitti:
Ihan mikä tahansa täysvillainen lanka sopii villahousuihin. Ei sen tarvitse olla mitään erikoiskallista erikoislankaa.
Jos villahousut tulevat vaippakäyttöön eli niiden on tarkoitus olla kosteuden pitävät, niin silloin ihan mikä tahansa ei valitettavasti käy. Esim. hahtuvavilla on käsittelemätöntä villaa, jota ei ole kierretty ja jossa on lampaan rasva eli lanoliini vielä tallessa. Kiertämättömyyden ja lanoliinin ansiosta hahtuvavillikset ovat kosteudenpitävät ja "itsestään puhdistuvat". Pissan ja lanoliinin kohdatessa tapahtuu kemiallinen reaktio, jossa muodostuu saippuaa eli villa puhdistaa itse itsensä. Siksi hahtuvavillikset ovat todella helpot ja pommin varmat vaippakäytössä. Ja ah niin hengittävät.

Ja ainakaan hahtuva ei ole kallista. Esim. Pirtin kehräämön kiekko maksaa alle 10 euroa ja siitä neuloo 3 pökät.

mamapanya

Meillä on käytetty kestovaippojen kanssa sekä villahousuja (Aino-lankaa 100%villa), hahtuvapöksyjä että merinovillaisia (Disanan vaippahousut). Kaikki on toimineet hyvin. Aino villikset ovat löysään neulottua, eli niitä on pidetty vain päiväkäytössä, pitävät kosteuden ihan hyvin, päivisin ei muutenkaan halua pitää vauvaa litimärissä vaipoissa tarpeettoman kauan. Sivuun osuneet maitokakat ovat kyllä noista joskus karanneet hieman läpi. Yökuorina on käytetty Disanan merinohousuja ja merinovillaisia kuorivaippoja a'la babyidea, molemmat ovat ollet meillä tosi varmoja. Pienenä käytettiin hahtuvahousuja, mutta niiden jäätyä pieneksi en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia isompia, koska noilla em. villiksillä pärjätään hyvin.

Pitoa saa lisättyä ja pidettyä yllä uittamalla villapöksyjä toisinaan lanoliinissa, näin olen hoitanut niin hahtuvia kuin tavallistakin villaa.

Villakuoret on kyllä ihan huiput vauvan ihon kannalta; vaikka yövaippa olisi ihan märkä, ei pojalle ole tullut näpyn näppyä. Kokeilin myös muovisia vaippakuoria, jotka saivat yhden yön jälkeen ihon tosi ärtyneeksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:41 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 15:28 vieras kirjoitti:
Ihan mikä tahansa täysvillainen lanka sopii villahousuihin. Ei sen tarvitse olla mitään erikoiskallista erikoislankaa.
Jos villahousut tulevat vaippakäyttöön eli niiden on tarkoitus olla kosteuden pitävät, niin silloin ihan mikä tahansa ei valitettavasti käy. Esim. hahtuvavilla on käsittelemätöntä villaa, jota ei ole kierretty ja jossa on lampaan rasva eli lanoliini vielä tallessa. Kiertämättömyyden ja lanoliinin ansiosta hahtuvavillikset ovat kosteudenpitävät ja "itsestään puhdistuvat". Pissan ja lanoliinin kohdatessa tapahtuu kemiallinen reaktio, jossa muodostuu saippuaa eli villa puhdistaa itse itsensä. Siksi hahtuvavillikset ovat todella helpot ja pommin varmat vaippakäytössä. Ja ah niin hengittävät.
Tällä logiikalla ei merino- tai alpakkalankakaan käy... Villikset tarvitsee aina lanoliinikylpyjä toimiakseen kunnolla jatkuvassa käytössä, myös hahtuvat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 17:41 vieras kirjoitti:
Jos villahousut tulevat vaippakäyttöön eli niiden on tarkoitus olla kosteuden pitävät, niin silloin ihan mikä tahansa ei valitettavasti käy. Esim. hahtuvavilla on käsittelemätöntä villaa, jota ei ole kierretty ja jossa on lampaan rasva eli lanoliini vielä tallessa. Kiertämättömyyden ja lanoliinin ansiosta hahtuvavillikset ovat kosteudenpitävät ja "itsestään puhdistuvat"...

Itse olen neulonut villavaippahousut ihan tavallisesta Novita Wool:sta ja hyvin ovat lanoliinituksen jälkeen toimineet lyhyen vaihtovälin villiksinä. Tuo lanoliinitus siinä taitaa olla pitävyyden kannalta tärkeintä. Pitävimmät villikset meilläkin on kuitenkin tehty hahtuvasta.

pennonen80
Meillä lammastilan suoramyymälässä saatavana hahtuvakiekkoja luonnonvärisinä 4,50 e/kiekko, värjättynä kaikissa väreissä 6 e/kiekko. turbiinisk@suomi24.fi

Meidän villahousuvauva käyttää teollisia villahousuja (Ruskovilla) päivällä ja hahtuvia yöllä. Hahtuvat ovat olleet ihan pomminvarmat yövaippana, paremmat kuin villakuorikin.

Olen ostanut muutamat hahtuvat ja nyt ajattelin kokeilla myös itse neuloa sellaiset kunhan saan hahtuvat hommattua.

Yhteistyössä