Villa-, fleece-, vaiko sittenkin vaikka silkkialusasu? Neuvoja ja vinkkejä nopeasti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kylmääkylmää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kylmääkylmää

Vieras
Kävin ruskovillan liikkeessä, joka on tosi kaukana meidän kotoa. Tietenkin siellä sattui olemaan juuri tietävän myyjän sijainen. Sain sieltä kuitenkin sen tuote-esittelylehtisen.
Minulla Villa aiheuttaa kutinaa ja kirvelyä, ihottumaa. Kokeilin tuota ruskovillaan hieman kaulalle siellä liikkeessä(tuntui käteen tosi pehmoiselta verrattuna aikaisempaan kokemukseen villasta), no se sitten sai aikaan heti reaktion. En nyt tiedä uskallanko siis ostaa sitä lapsellenikaan, koska maksaa aika paljon ja jos herkkyys on siis hänelläkin niin.. Eipä poika osaa oikein sanoa vielä. Tänään kokeilin laittaa pojalle puuvillaisen kaulurin, sellainen vähän karhean, ei siis niitä pehmoisia, niin hän halusi sen välittömästi pois. Villa voisi siis tehdä saman.
No olisiko esim. Silkkiasut ruskovillalta hyviä? Tai entäs silkkivilla(onko tässä kutisemismahdollisuus, vai onko se jo hävinnyt sekoittaessa molempia "aineksia"? Onko ne yhtä lämmittäviä, kuin villa samalta valmistajalta? Mitenkäs muut ominaisuudet? Pitääkö asun olla juuri sopiva, että se toimii kuten pitää, vai voiko olla kasvuvaraa? Tarkoitus olisi siis pukea alusasuksi ulkovaatteiden alle. Kertokaa nopeasti kokemuksia! Alkaa ilmat olemaan tosi kylmiä ja saisin nyt tuttavani ostamaan asun minulle, jos tietäisin mitä haluan.
En haluaisi pukea paksua fleeceäkään. Olisin ostanut microfleeceasun, mutta niitäpä ei ole 90cm pojalle, samoin kun ei teknisiä asujakaan.

meillä pikkuneiti 1 v 2 kk lähti hoitoon tänään tällaisella kerrospukeutumisella ruskovillalta: alle silkkivillainen aluspaita ja pitkät alushousut. Nuo silkkivillaiset ovat niin unelmanpehmeitä ja ihania, että enpä usko että kutittavat. Aivan ihanat, itsellenikin voisin hankkia. Alusasun päälle laitettiin sitten ruskovillan villainen välihaalari (joka siis ei tule mistään ihoa vasten ollenkaan). Eikä tuo minusta ainakaan ole karkea tuo haalarikaan. Päälle sitten tuli Reiman kaksiosainen ulkoiluasu joka pitää tuulta. Päähän ruskovillan villainen kypärämyssy.

Meillä ei ole aiheuttanut mitään kutinoita eikä ärsytystä. Ihan pienenä tytsy nukkui ruskovillan villaisessa unipussissa pelkkä body sen alla, oli oikein hyvä sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin täällä taas:
meillä pikkuneiti 1 v 2 kk lähti hoitoon tänään tällaisella kerrospukeutumisella ruskovillalta: alle silkkivillainen aluspaita ja pitkät alushousut. Nuo silkkivillaiset ovat niin unelmanpehmeitä ja ihania, että enpä usko että kutittavat. Aivan ihanat, itsellenikin voisin hankkia. Alusasun päälle laitettiin sitten ruskovillan villainen välihaalari (joka siis ei tule mistään ihoa vasten ollenkaan). Eikä tuo minusta ainakaan ole karkea tuo haalarikaan. Päälle sitten tuli Reiman kaksiosainen ulkoiluasu joka pitää tuulta. Päähän ruskovillan villainen kypärämyssy.

Meillä ei ole aiheuttanut mitään kutinoita eikä ärsytystä. Ihan pienenä tytsy nukkui ruskovillan villaisessa unipussissa pelkkä body sen alla, oli oikein hyvä sekin.

Ei meilläkään tyttö tykkää kypärämyssyistä tai pipoista ylipäätään, yrittää ottaa pois päästä jos vaan voi. Ei johdu materiaalista vaan enemmän siitä että ei tykkää päähineistä :) Mahtoiko pojallasi olla sama?

Moi.
Minulla ei ole kokemusta lasten pukemisesta mutta harrastuksessani (jossa seistään pitkiä aikoja ulkona melkein paikoillaan) olen huomannut että aito villa on ehdottomasti lämpimin materiaali !! Pistelee se minullakin, mutta puen alle vaatetta niin ettei pistelyt tunnu läpi.

silkkikypärämyssyyn ja silkkivuorattuihin sisätumppuihin päädyttiin meidän lievän atoopikon kohdalla ja ne toimi ainakin oikein hyvin. Silkkialusasuista ei ole kokemuksia, ollaan käytetty Reiman aluskerrastoa (viimevuonna löyty myös 90cm) kylmimmillä keleillä. Silkkivillasta olen kutonut tumppuja ja ovat kyllä selvästi vähemmän kutiavat kun mitkään missä on vähänkään edes keinokuituja. Toisaalta tyttö on lämminverinen ja välillä tavallinen puuvillakin aiheuttaa hikinäpyt ja kutituksen... Villahaalarikin on kuitenkin käytössä kylmällä, katsotaan vaan tarkkaan ettei se pääse missään kohdassa suoraan iholle.

Eihän villaa yleensä laitetakaan suoraan ihoa vasten, sillä erittäin monella aikuisellakin villa aiheuttaa kutinaa. Ainakin meillä olen laittanut lapsille ihan tavalliset vaatteet alle (pienemmälle esim. body + puolipotkuhousut ja isommalla esim. collegepuku) ja sen päälle villapuvun. Päähineet ovat olleet joko kypärämyssymallisia, joissa päällinen on villaa ja sisäpuoli puuvillaa. Koville pakkasille on toppahattu ja kaulaliina, joten niiden alle olen laittanut ohuen puuvillaisen kypärämyssyn. Tällä tavalla villa ei pääse ihoa vasten kosketuksiin.

Fleece ei ole luonnon materiaali, joten en ole oikein varma, että pitääkö se loppujen lopuksi kovin hyvin kylmää loitolla verrattuna villaan. Ohut villapuku on kuitenkin notkea eikä yhtään kankea, helppo pukea päälle, ei mene pesussa pahaksi ja saa helposti myytyä eteenpäin.

Ruskovillasta tai silkkivillasta ei ole kokemuksia.

Näin siis meidän perheessä on pärjätty ja ulkoiltu ollaan joka päivä talvellakin.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äitsykkä:
Eihän villaa yleensä laitetakaan suoraan ihoa vasten,

Ruskovillasta tai silkkivillasta ei ole kokemuksia.

Ei voi kuin nauraa ja ihmetellä tätä yleistystä. Kirjoittelen tätä juuri ylläni villainen pitkä kerrasto suoraan iholla, tulin nukuttamasta lasta ulkoa. :D
Vinkki (ystävälliseen sävyyn tarkoitettu) "kahden äitsykälle": villaiset alusasut on nimenomaan tarkoitettu iholle laitettaviksi. Ovat tosi hyviä, siirtää kosteuden iholta pois, hyvä esimerkiksi ulkoillessa, kannattaa kokeilla.

Eikö siis silkistä mitään kokemusta kellään? Tai olihan tuolla silkkivilla, mutta..? Kiitos joka tapauksessa jo vastauksista. Ja jos Villa on tarkoitettu nimenomaan alimmaiseksi, en ehkä uskalla luottaa siihen, sillä suvussa villaherkkyyttä..Silkkivilla tai silkki olisi siis vaihtoehtoja, mutta kokemuksia kaivattaisiin!

Eikö siis silkistä mitään kokemusta kellään? Tai olihan tuolla silkkivilla, mutta..? Kiitos joka tapauksessa jo vastauksista. Ja jos Villa on tarkoitettu nimenomaan alimmaiseksi, en ehkä uskalla luottaa siihen, sillä suvussa villaherkkyyttä..Silkkivilla tai silkki olisi siis vaihtoehtoja, mutta kokemuksia kaivattaisiin!

Alkuperäinen kirjoittaja Merino/PO.P.:
Entä mitä kokemuksia merinovillasta? Miten toimii esim Polarn O. Pyret:n merinovillahaalari???? Onko lämpimämpi kuin fleece? Ohuempi ainakin on!

Ruskovillan villavaatteet on nimenomaan merinolampaan villasta!

Hei muuten, kuinka paljon tarvitsee vaatetta keskimäärin villavaatteen kanssa. Eli jos on villa-alusasu ja ulkokerroksena Tuulen- ja vedenpitävä syys-/talvihaalari, mitä pitää lisäksi pukea? Tietenkin riippuu lapsesta, mutta minulla kun ei ole hajuakaan miten lämmin tosiaan olisi aito villa-asu.

Stadiumissa muuten on lasten keinokuituisia teknisiä alusasuja koosta 86 cm lähtien. Paita ja pitkät kalsarit.

Meillä on aika herkästi hikoavat lapset ja nyt ulkoillessa pitkähihainen puuvillapaita ja pitkät kalsarit, ohut fleecepaita ja vedenpitävät välikausivaatteet, pipo, kauluri ja neulesormikkaat tai kosteuden pitävät hanskat. Talvella täällä etelässä on mennyt monena vuonna suurin osa talvesta ilman villahaalaria, pelkät sisävaatteet ja toppavaatteet.

Ostimme silkkivillaisen alusasun..kokeilimme ja nyt olen hieman hämilläni. Oli +-0 astetta. Puin alusasun, sen päälle puuvillaisen normaalin college-asun, ei mitään kovin paksua, ja sitten välikausihaalari. Lapsi ei valittanut kylmää, kysyinkin sitä monta kertaa. Leikki ihan tyytyväisenä. Sisään tultaessa kuitenkin käsivarret ja jalat olivat viileät. Oliko lapsella siis kylmä kuitenkiN? Missä vika? Eikö villan pitäisi olla niin taianomaisen lämmintä, että se todella olisi lämmintä.?? Olenko nyt sitten tehnytkin vikaostoksen, olisiko pitänyt pysyä fleecevaatteissa..plääh, harmittaa.

Neuvoja kaipaisin siis.

Alkuperäinen kirjoittaja llkv:
Ostimme silkkivillaisen alusasun..kokeilimme ja nyt olen hieman hämilläni. Oli +-0 astetta. Puin alusasun, sen päälle puuvillaisen normaalin college-asun, ei mitään kovin paksua, ja sitten välikausihaalari. Lapsi ei valittanut kylmää, kysyinkin sitä monta kertaa. Leikki ihan tyytyväisenä. Sisään tultaessa kuitenkin käsivarret ja jalat olivat viileät. Oliko lapsella siis kylmä kuitenkiN? Missä vika? Eikö villan pitäisi olla niin taianomaisen lämmintä, että se todella olisi lämmintä.?? Olenko nyt sitten tehnytkin vikaostoksen, olisiko pitänyt pysyä fleecevaatteissa..plääh, harmittaa.

Neuvoja kaipaisin siis.

Kerrospukeutuminen on kaiken a ja o. Eli villaa alle, ja vaikka sitä fleecea välikerroksiin ja sitten se haalari.

Siis mitä mitä.. Juuri kun kaikki myyjät sanoo, ettei missään nimessä fleeceä luonnonkuitujen kanssa vaan ehdottomasti luonnonkuitua, sitten sekoitetaan pää taas..? Itse aloin juuri miettiä, että ostanko sitten microfleeceä välikerrastoksi, mutta eikö sitten ollut typerä tuo villaostos? Voisinhan kai pukea kalsarit yms. alusasuksi, pitäisikö yhtä lämpimänä? Tuntuu, että menee hukkaan se villan osuus tässä lämpöasiassa..vai onko kyse vaan siitä, että se on kuin toinen iho, jolloin ei tunnu, että olisi sitä kerrosta päällä ja välikerrasto on ainut mikä tuntuu haalarin alla..?typerää.

Ja kyllähän minä tuosta kerrospukeutumisesta tiesin, kun olin pukenut silkkivillan, sitten puuvillan ja haalarin...siis aivan kuten myyjä minua opasti. :(

Alkuperäinen kirjoittaja llkv:
Siis mitä mitä.. Juuri kun kaikki myyjät sanoo, ettei missään nimessä fleeceä luonnonkuitujen kanssa vaan ehdottomasti luonnonkuitua, sitten sekoitetaan pää taas..? Itse aloin juuri miettiä, että ostanko sitten microfleeceä välikerrastoksi, mutta eikö sitten ollut typerä tuo villaostos? Voisinhan kai pukea kalsarit yms. alusasuksi, pitäisikö yhtä lämpimänä? Tuntuu, että menee hukkaan se villan osuus tässä lämpöasiassa..vai onko kyse vaan siitä, että se on kuin toinen iho, jolloin ei tunnu, että olisi sitä kerrosta päällä ja välikerrasto on ainut mikä tuntuu haalarin alla..?typerää.

Ja kyllähän minä tuosta kerrospukeutumisesta tiesin, kun olin pukenut silkkivillan, sitten puuvillan ja haalarin...siis aivan kuten myyjä minua opasti. :(

Minusta tuo kuulostaa vaan yksinkertaisesti vähän kevyeltä vaatetukselta nollakeleihin. Ja ei kai se nyt niin hitsin tarkkaa tiedettä voi olla jos ei ihan naparetkelle olla menossa. Myyjä neuvoo niin kuin parhaiten saa tuotteensa kaupaksi. Käytät vaan lautamiehen järkeäsi.

Yhteistyössä