Vilkas lapsi ja makeanhimo, rauhallinen lapsi ja ei makean himoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen kiinnittänyt huomiota tähän asiaan jo useassa tuntemassani lapsessa eli vilkkaat lapset ovat enemmän makean perään kuin rauhalliset lapset. En tiedä onko makeanhimo vilkkauden syy vai seuraus, mutta mielestäni niillä saattaa olla joku yhteys toisiinsa. Rauhallinen lapsi taas ei ole niin makean perään. Vilkkat lapset myös ovat huonompia syömään ja nirsoilevat helpommin kuin rauhalliset lapset. Oletteko muut huomanneet samaa? Minä huomaan tämän jo omissa lapsissani, kun on yksi kummastakin "ryhmästä". Onko kenelläkään tietoa tällaisesta asiasta?

voi tuossa olla siinä mielessä perää että "sokerihumala" saa lapset ehkä tavallista villimmiksi mutta tilastollisesti en oikein usko tuohon väittämään. Itselläni erittäin vilkas lapsi ei välitä makeasta yhtään vaikka tuputtaisikin ja toinen äärirauhallinen tapaus sitten taas vetäisi sokeria aamusta iltaan. Itse aina ennen uskoin että makeanhimo on opittua (ts. jos tarjolla on karkkia niin lapsi ikäänkuin oppii siihen), mutta oman vilkkaan lapseni myötä ajattelen että asia ei ehkä olekaan näin vaan on oikeasti olemassa joku geneettinen mieltymys makeaan tai sitten ei. :)

Meillä on juuri toisinpäin, viilipytty lapseni on kyllä makean perään, toisin kuin villikko-viikarini, jolle ei makea maistu. Olen ajatellut sen niin päin, että rauhallinen makean avulla pitää itsensä vireessä ja villikko ei taas sitä kaipaa.

Meillä on ainakin kohtuu vipeltäjä, joka ei tykkää makeasta. Mutta nirsoileva se on. Ei ole sitä kestävyyttä tunkea tylsää ruokaa napaan tai syödä huonoja herkkuja. On kiire puuhastelemaan. Pysähtyy parhaiten sipsi- tai popparikulhon kohdalle ja antaa herkut äidille.

Kohta voimme kokeilla onko hypoteesissa "rauhallinen lapsi ei ole nirso ja on ylipainonen" ja "vilkas lapsi on nirso ja viulunkieli" mitään perää. En usko.

Mun lasten kohdalla ei pidä paikkaansa. Kaikki kolme ovat makean perään, kaksi on todella rauhallisia, yksi vilkas. Rauhalliset nirsoilevat ruoan suhteen, vilkas on paras syömään :D

Meillä on vilkas poika ja sitten vähemmän vilkas tyttö. Molemmat kyllä syövät ihan mitä vaan ja poika ihan tajuttomia määriä, molemmat pitää makeasta. Makean perään ei pienempi oikein osaa vielä olla (9,5kk) mutta mielellään kyllä syö makeaa.
Tyttö ehkä nirsoilee syömisen määrissä vähän enemmän, poika taas ahtaa suuhunsa kaksin käsin melkein kaikkea.

Meillä vilkas tykkää makeasta eikä nirsoile, ja rauhallinen nirsoisee ihan kaiken ruuan, myös makean, suhteen. Itse olin rauhallinen lapsi mutta tosi perso makealle. Eli pikaotannalla ei pidä paikkaansa :D

Yhteistyössä