Vilkas 3v5kk lentokoneessa ja kohteessa kulkemassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkakärpänen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matkakärpänen

Vieras
Varasin eilen kauan haluamani ja odotetun matkan. Nyt aloin kuitenkin pelkäämään ihan kauheasti. Ensinnäkin tuota lentoa. Ollaan oltu pojan kanssa aikaisemminkin mutta silloin ei ollut uhmaiässä. ;) Poika on täyttä tulta ja tappuraa ja oikea elosalama. Miten on teidän matkat menneet vilkkaiden lasten kanssa?

Toinen asia mitä mietin on kulkeminen kohteessa. Meillä ei ole rattaita ollut käytössä ainakaan puoleentoista vuoteen. Matkalle aion ottaa mukaan kuitenkin, ihan ruvallisyyssyistäkin. Ja siitä nyt sainkin itselleni toisen pelon aiheen, kun poika ei satavarmasti mielellään istu rattaissa. Jos annan itse kävellä niin ties missä auton alla on kun ei hällä ole mitään tajua siitä miten voi käydä jos juoksemaan lähtee ja mä en saa kiinni. Miten te olette toimineet/ miten teillä on mennyt nuo kulkemiset.

Kyllähän mä tiedän että matkan olis voinut jättää varaamattakin kun näin paljon kaikki pelottaa, mutta kuitenkin halutaan lomalle lämpöön, ja väkisinkin näitä asioita nyt pyöritän päässäni. Puhumattakaan siitä tuhkapilvestä mikä mua myös stressaa. :D Stressiloma on siis ihan paikallaan. :D

Niin ja paikka on Kreeta, Platanias jos jollakin olis kokemusta vielä siitä?

Kiitos!

Kreikassa on tuo liikenne hieman erilaista kuin täällä... ei ole joka paikassa jalkakäytäviä ym. Emmekä ole kauheasti kulkeneet esimerkiksi kaupungilla kävellen.

Puhumalla ennakkoon on selvitty. Puhuttu monta kertaa miksi ja miten ollaan missäkin.

Karkailua en kattelisi hetkeäkään jos siitä on kyse, en kotimaassa enkä ulkomailla. Meilläkään esikoinen ei enää 3-vuotiaasta eteenpäin halunnut rattaisiin enkä häntä pakottanut, hyvä kun sai energiaa purettua liikkumalla. Ottaisin rattaat vain jos tosi pitkiä kävelymatkoja tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kreikassa on tuo liikenne hieman erilaista kuin täällä... ei ole joka paikassa jalkakäytäviä ym. Emmekä ole kauheasti kulkeneet esimerkiksi kaupungilla kävellen.

Siis eikö Platanias oo ihan pikkupaikka?

Mä hommaisin sellaisen käsiremmin lentokenttää varten, ja muuten mentäisiin ihan vaan puhumalla & neuvottelemalla.

Rattaiden mukaan ottamisessa ajattelen myös niitä kauppareissuja. Kätevämpi saada sitten tavarat vaikka sinne rattaisiin niin saa poikaa paremmin pidettyä silmällä. Hotellimmekin on jyrkän mäen laella. Otimme siis äkkilähdön niin valinnanvaraa ei ollut. Meidän pojalla on sellainen vaihe ettei mikään puhe mene perille, hän tekee leikin tästä karkailusta ja sitten on parkua ja huutoa ja vaikka mitä. On oikea jukuripää tuo poika. Enhän mä muuten oliskaan niin huolissani. :D

Ihan hyvin rattaat vaan mukaan, mekin otimme ihan vaan Tukholman reissulle myös. Ajattelin myös ettei poika halua niissä ehkä istua mutta halusi ja tykkäsikin pitkästä aikaa. Oli paljon rennompi Tukholman vierailu kun ei tarvinnut juosta pojan perässä misään. Laivassa sitten taas juostiinkin mutta ei se mitään.
Niin ja kyllä hän jaloitteli/käveli Tukholmassakin sillä 3 h reissulla, mutta pahimmat paikat istui rattaissa.

Olimme pari viikkoa sitten junamatkalla meidän äkkipikaisen ja temperamenttisen 4-vee herran kanssa. Meillä oli mukana eväitä, pikku naposteltavaa, paperia, kyniä, pikkukirja ja muutama pikkuauto. Junassa oli (onneksi!) mahdollisuus käydä leikkinurkassa ja liikkua. Aina kun pinna alkoi kiristyä, piti ottaa joku kikkakakkonen käyttöön. Mukaan kannattaa varata hemmetin piitkä pinna ja neuvottelutaitoa.

Hyvin se reissu menee, vaikka saattaa koetella hermoja. Pysyt tiukkana ja johdonmukaisena annetuista säännöistä.

Ei kannata pelätä sitä lentoa. Kuitenkaan ei ole mikään kaukolento. Kun tulin viimeksi Atlantin yli, lennolla oli yksi noin 3 v, joka pisti aivan ranttaliksi. Huusi kuin hinaaja useita tunteja, kun vanhemmat eivät päästäneet käytävälle riehumaan. Silti kukaan matkustaja ei tehnyt koneessa itsaria.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Rattaiden mukaan ottamisessa ajattelen myös niitä kauppareissuja. Kätevämpi saada sitten tavarat vaikka sinne rattaisiin niin saa poikaa paremmin pidettyä silmällä. Hotellimmekin on jyrkän mäen laella. Otimme siis äkkilähdön niin valinnanvaraa ei ollut. Meidän pojalla on sellainen vaihe ettei mikään puhe mene perille, hän tekee leikin tästä karkailusta ja sitten on parkua ja huutoa ja vaikka mitä. On oikea jukuripää tuo poika. Enhän mä muuten oliskaan niin huolissani. :D

No tuota, voihan sitä ottaa valjaatkin mukaan, että jos ei rattaissa istuminen maistu. Koneessa kannattaa vaan valmistautua lukemaan ja viihdyttämään. Kertoisin lapselle mahdollisimman tarkkaan kaikesta, mitä tapahtuu. Koittaisin saada kiinnostumaan.

Valjaat mukaan rattaiden sijaan, saa kulkea itse, muttei pääse karkaamaan kohteessa eikä lentokentällä! Ja matkaa varten jotain ihan uusia leluja ja muuta tekemistä, mitä tutkia. Ja ehkä laatikollinen korvatulppia muita matkustajia varten. ;)

Viimeksi meni lento tosiaan ihan hyvin, poika oli silloin vajaa 2- vuotias. Kerran yritti käytävälle kävelemään mutta mä en päästänyt, ja sitten menikin ihan hyvin. Itseltä se tosiaan vaati kokoaikaista viihdyttämistä, mihin olen nytkin varautunut. Meillä on onneksi kannettava dvd-soitin jonka aion ottaa mukaan koneeseen, jos katsoisi vähän aikaa lastenohjelmia. Lento on aikaisin aamulla mutta ei varmasti koneessa nuku yhtään kun ei yleensäkään nuku päiväunia enää. Viime reissulla noustiin neljältä aamuyöllä mutta siitä huolimatta nukkui koneessa vain tunnin. Ja se lento menee sitten miten menee, toivon vaan ettei kauheasti huuda ja raivoa kun on sen verran noita muitakin ihmisiä siinä. Meillä on molemmilla vanhemmilla lyhyt pinna, mä pystyn kuitenkin venymään tuollaisissa tilanteissa, mies sitten taas ei. Pitäskö varata miehelle paikka kymmenen riviä taaempaa? ;)

Sehän helpottaa että lapsella on nyt oma paikkansa koneessa ettei tarvitse pitää sylissä. Puuhaa otat mukaan juurikin noi lastenleffat, kirjat, värikynät... Ruokailuunkin menee oma aikansa ja onneksi lento Kreikkaan on lyhyt. Laittakaa lapsi ikkunapaikalle niin voi katsella pilviä ja muuta kivaa.

Meillä oli jo viimeksi oma paikka koneessa pojalle, halusimme ostaa kun ei oltaisi jaksettu kuutta tuntia sylissä pitää. Jos jollain vielä kokemuksia matkailusta tuon ikäisen kanssa niin kuulisin mielelläni! :)

Uusimmat

Yhteistyössä