Viljaton ruokavalio, onko kukaan sellaisella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viljat on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viljat on

Vieras
Kiinnostaisi minua, löysin netistä juttuja viljattomasta ruokavaliosta. Itse olen esim. leivän ja pastan ystävä, lähes suurkuluttaja. Minullaei siis ole mitää sairautta mutta iän ikuinen akne ja turvonnut vatsa, joista haluaisin eroon.

Mites lapsilla, voiko he noudattaa viljatonta ruokavaliota?

[QUOTE="wieras";30059007]No pakko lapsen on noudattaa viljatonta ruokavaliota, kun on viljoille allerginen.[/QUOTE]

No sinähän osaat sitten kertoa että mitä syödään viljojen tilalla? :) Jotenkin vaikea hahmottaa kun kaikessa taitaa olla viljaa. Kerrotko vaikka teidän päivän ruuat, kiitos?

Samoin meillä on lapsi allerginen kaikille viljoille ja vielä riisillekin, ja lapsen isäkin on vilja-allergikko, eli viljaton ruokavalio on koko perheellä. Ihan helppouden vuoksi itsekin olen viljattomalla, vaikka minä en ole allerginen. Tattari on meillä kova sana!

http://www.vuohelanherkku.fi/

Tattari on muutenkin mahtava kasvi, siinä on kaikki ihmisen tarvitsemat aminohapot, se on täydellinen ravintokasvi (toisin kuin viljat).

Samoin meillä on lapsi allerginen kaikille viljoille ja vielä riisillekin, ja lapsen isäkin on vilja-allergikko, eli viljaton ruokavalio on koko perheellä. Ihan helppouden vuoksi itsekin olen viljattomalla, vaikka minä en ole allerginen. Tattari on meillä kova sana!

Vuohelan Herkku - Gluteenittomat leivonnaiset ja reseptit

Tattari on muutenkin mahtava kasvi, siinä on kaikki ihmisen tarvitsemat aminohapot, se on täydellinen ravintokasvi (toisin kuin viljat).

Halausin tietää ihan vaikka mitä syötte aamupalaksi, lounaaksi yms.?

Joo, mutta oon aika uusi tällä ruokavaliolla. Onneksi ei ollut ihan keliakiaa, mutta kamala yliherkkyys viljoille. Oon vähän yli kuukauden ollut gluteeniton ja kyllä se mm. ihossa näkyy positiivisesti.

En usko että sun on tarvetta laittaa lapsiakin täysin viljattomalle. Toisaalta kun esim. perunaa, riisiä, maissia ja kauraa voi syödä, niin moni ruokailu hoituu ihan pienellä modaamisella. Ja mm. Lidlissä on ihan hyvää gluteenitonta spagettia/pastaa, jos joku ruoka vaatii nimenomaan sitä pastaa.

Vuohelan Herkku - Gluteenittomat leivonnaiset ja reseptit

Eli siis kun kotona leivomme, niin käytämme tattarijauhoa, perunajauhoa tai maissijauhoa. Eli keliaakikkojen jauhot eivät käy, koska vilja-allergikko ei kestä kauraa, mitä keliaakikko kestää usein. Netistäkin löytynee, missä suhteessa tattari taikinassa korvaa vehnän,

Itselläni on seuraava ohje:

i dl vehnäjauhoa = 1 dl maissijauhoa = 1 dl riisijauhoa = 3/4 dl perunajauhoa = 3/4 dl tattarijauhoa = 2/3 dl luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta

Mutta meillä siis ei voida käyttää riisijauhoa eikä luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta, koska allergiat myös niille.

Viljaa tosiaan on vähän siellä sun täällä, pitää vaan tarkasti lukea tuoteselosteita ja tehdä esimerkiksi kalapuikot turskafileestä leikaten ja tattarijauholla leivittäen ja paistaen kotona ITSE!

Aamiainen/iltapala
Tattari- tai hirssipuuroa marjojen kera ja leipää. Kaupasta saa gluteiinitonta leipää, mutta me teemme itse leivän. Kaupasta saa valmiita jauhoseoksia ja on helppo siis tehdä itse.

Lounas/illallinen: kaupasta saa kyllä kaikkea gluteiinittomana. Pastaa, makaronia, korppujauhoja jne. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista ruokaa mihin ei olisi raaka-aineita löytynyt.

Kaupasta saa myös keksejä ja pullia gluteiinittomina, jos joskus jotain sellaista haluaa. Lettuja voi tehdä käyttäen maissijauhoja ja tattarijauhoja jne.

Tossa nyt oli jotain esimerkkejä. Tähän on jo niin tottunut, että itselle ei tuota vaikeuksia miettiä viljatonta ruokaa. Alussa vähän hirvitti mutta nyt jo ihan tottunut ja kaikkea löytyy kaupasta ja reseptejä vaikka netistä.

Halausin tietää ihan vaikka mitä syötte aamupalaksi, lounaaksi yms.?

Ymmärrän että aluksi tuntuu vaikealta edes tajuta mitä voi syödä, muista itsekin alkuaikojen epätoivoisen pähkäilyn mutta nykyään on niin mahtavasti esimerkiksi tattarileipiä, tattaripastoja ym. ettei ole vaikeaa. Aamiaiseksi voi vetää tattaripuuroa, tai maissilastuja (corn flakes)... leipä Vuohelan (katso linkistä, löytyy marketeista tämän firman erinomaista leipää).

Eli syödään kaikkea sitä mille ei olla allergisia. Lapsi on kyllä allerginen monelle muullekin ruualle kuin pelkästään viljoille, mutta kun viljoista kysyit niin pelkkä viljojen välttäminen ei ole ongelma koska laajempiakin kieltolistoja pystyy noudattamaan kun on pakko.

Itse en ole allerginen millekään ruualle, mutta olen kokenut viljattoman silti hyvänä koska ainaiset mahakivut ja pierut loppuivat minullakin siihen kun jätin viljat. Ja kolmesti on tähystetty ja varmistettu, että en ole keliaakikko, mutta SILTI viljaton tuntuu paremmalle!

Kiitos paljon vinkeistä! Oletteko huomanneet eroa vireystasossa? Kun mun ja miestäni väsyttää jatkuvasti, tuntuu että vaikka kuinka nukkuisi, voisi nukkua aina vaan lisää. Netistä löytyi tietoa että voisi olla yhteys viljoihin ja jatkuvaan väsymykseen?

[QUOTE="sekaisin";30059379]Vastaajat eivät taida ymmärtää, mitä tarkoittaa viljaton. Se ei ole sama kuin gluteeniton.[/QUOTE]

Joo sori, itekin vielä vähän pihalla, kun vielä vähän aikaa sitten sitä pysty syödä mitä vaan kun ei ollut allergioita tai herkkyyksiä.
Oon gluteeniton, ja lääkäri puhuu kokoajan viljattomasta. Mutta mulla menee hyvin toi riisi, maissi, aitokaura, ei ongelmaa niistä.

Voishan AP koittaa ensin gluteenitonta, ja jos ei nää parannusta ihoon/olotilaan niin sitten ihan täysin viljatonta.

Joo sori, itekin vielä vähän pihalla, kun vielä vähän aikaa sitten sitä pysty syödä mitä vaan kun ei ollut allergioita tai herkkyyksiä.
Oon gluteeniton, ja lääkäri puhuu kokoajan viljattomasta. Mutta mulla menee hyvin toi riisi, maissi, aitokaura, ei ongelmaa niistä.

Voishan AP koittaa ensin gluteenitonta, ja jos ei nää parannusta ihoon/olotilaan niin sitten ihan täysin viljatonta.

Totta, mullakin varmaan menee sekaisin, pitäisi perehtyä paremmin.

Kiitos paljon vinkeistä! Oletteko huomanneet eroa vireystasossa? Kun mun ja miestäni väsyttää jatkuvasti, tuntuu että vaikka kuinka nukkuisi, voisi nukkua aina vaan lisää. Netistä löytyi tietoa että voisi olla yhteys viljoihin ja jatkuvaan väsymykseen?

Katso ensin tämä ohjelma:
Psykologi kertoo saaneensa potkut televisioesiintymisestä – "Sananvapaus ei ole ehdoton" | Yle Uutiset | yle.fi

sen jälkeen voit ymmärtää enemmän myös ruoasta:-)

Alkuperäinen kirjoittaja kysymystelijä;30061481:
Auttaako pelkkä viljatuotteiden vähentäminen mitään, mulla psori. Onko kokemusta?

Suosittelen kokeilemaan, ainakin noin 2-4 viikon kokeiluaikaa aluksi. Jos huomaat oireiden helpottavan niin jatka koska parantuminen voi jatkua useammasta kuukaudesta aina kokonaiseen vuoteen, koska vie aikaa että tulehdukset rauhoittuvat.

Mutta suosittelen pitämään luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota, eli vehnätärkkelys myös pois. Tämän kanssa joutuu olemaan tarkkana, koska esim. jauhoissa voi lukea gluteeniton ja silti sisältää tuota vehnätärkkelystä

Olen seurannut läheltä tällaista psori tapausta joka parani huomattavasti ruokavaliolla ja voin todellakin suositella. Muutos on ollut todella uskomaton.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymystelijä;30061481:
Auttaako pelkkä viljatuotteiden vähentäminen mitään, mulla psori. Onko kokemusta?

Anteeksi vastasin sinulle jo ja puhuit vähentämisestä etkä kokonaan lopettamisesta. Mutta suosittelen silti aluksi jättämään 2-4 viikoksi kokonaan niin näet onko sinulle miten hyvin apua. Vähentämisessä ei hyöty tule samalla lailla esille ja osaako sitä syötyä viljan määrää miten hyvin seurata jos vain vähentää.

Jätin leivän pois vuosi sitten jatkuvien vatsavaivojen, turvotuksen ja ummetuksen vuoksi. Teen paljon keittoja, laatikkoruokia ja völttelen muutenkin vehnäjauhoja. Vatsa voi hyvin ja paino tippui melkein 7kg ja normipainoinen olin ennenkin. Leivän sijasta käytän riisikakkuja ja joskus gluteenitonta leipää. Ei ole tutkittu, mutta näin syöden voin hyvin.

Mielenkiinnosta kyselen, että kuinka paljon gluteenittomat pastat, leivät sun muut sisältävät hiilareita ja ovatko kuinka terveellisiä ravintoarvoiltaan? Kannattaako esim.laihduttajan lähteä kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota?

Kiinnostaisi myös mistä saatte kaiken tarvitsemanne kuidun? Toimiiko vatsa riittävän hyvin gluteenittomalla?

Oletteko huomanneet glutenittoman tai viljattoman ruokavalion tulevan kalliimaksi kuin ns.normi ruokavalion?

Itsekin haluaisin kokeilla vatsa ja iho vaivojeni vuoksi, mutta jotenkin hirvittää saisinko vatsani täyteen. Joskus olen gluteenittomia leipiä yms ostanut kun lapsella oli vehnätön kokeilussa (yli 10v sitten) ja en oikein tykännyt. Kallitakin olivat ainakin vielä silloin.

Tattari, riisi ja hirssi on viljoja.. Usein kun puhutaan viljattomasta niin puhutaan kotimaisita viljoista, ja monesti viljattomat syövät kauraa kuitenkin.
Kyllä noissa muissakin viljoissa kuituja on, kuten myös hiilareita tietysti. lisäksi kuitua on kasviksissa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja kysäisenpä;30062102:
Mielenkiinnosta kyselen, että kuinka paljon gluteenittomat pastat, leivät sun muut sisältävät hiilareita ja ovatko kuinka terveellisiä ravintoarvoiltaan? Kannattaako esim.laihduttajan lähteä kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota?

Kiinnostaisi myös mistä saatte kaiken tarvitsemanne kuidun? Toimiiko vatsa riittävän hyvin gluteenittomalla?

Oletteko huomanneet glutenittoman tai viljattoman ruokavalion tulevan kalliimaksi kuin ns.normi ruokavalion?

No en sanois, että laihduttamisen vuoksi kannattaa valita gluteenitonta. Tai siis että turhaan lähtee säätämään sen gluteenittoman kanssa, laihdutusmielellä jos on liikkeellä niin sitten vaan jättää ne pois. Esim. tuossa Lidlin gluteenittomassa fusillissa on 371kcal, 81g hiilihydraattia ja 2,1g ravintokuitua. Toki parempiakin pastatuotteita on.

Kuidusta. Mä teen melkein aina aamiaiseksi aitokaurasta puuroa ja laitan sekaan pellavansiemeniä ja muita siemeniä. Leivon itselleni leivät, johon käytän psylliumia, joka on siis kuitu ja muutenkin aika välttämätön jos haluaa kohonneita leipiä. Kasviksia tulee syötyä entistä enemmän, kun mielummin korvaa noita gluteenituotteita niillä hinnankin vuoksi. Esimerkiksi lasagnelevyjen tilalle laitan kesäkurpitsasta suikaloituja levyjä jne.

On se gluteeniton selkeästi kalliimpaa, mutta ei se oikein näy ruokalaskussa kuitenkaan, koska laiskuuttaankin on vaan jättänyt ne pastat ja valmisleivät pois. Siirryin vaan perunaan ja riisiin. Opettelen leipomaan gluteenitonta leipää, koska joskus on kiva tehdä vaikka hampurilaisia tai täytettyjä herkkuleipiä. Esimerkkinä FinMix jauholaatikko maksaa kai 2,60 ja siitä riittää kahdeksaan isoon sämpylään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Veera";30062148]Tattari, riisi ja hirssi on viljoja.. Usein kun puhutaan viljattomasta niin puhutaan kotimaisita viljoista, ja monesti viljattomat syövät kauraa kuitenkin.
Kyllä noissa muissakin viljoissa kuituja on, kuten myös hiilareita tietysti. lisäksi kuitua on kasviksissa jne.[/QUOTE]

Minulla ei mene gluteeniton ja viljaton sekaisin, meillä ollaan todellakin viljattomalla eikä gluteeniton riitä.

Eikä tattari ole varsinaisesti viljakasvi vaan se on kaksisirkkainen kun viljat ovat yksisirkkaisia, ja riisiä ja hirssiä meidän vilja-allergiset eivät kestäkään.

Tuolla edellä kirjoitinkin jo, en muista millä nikillä mutta kerroin itsekin olevani viljattomalla.

Tattari – Wikipedia

Tattari eli viljatatar (Fagopyrum esculentum) on tatarkasveihin (Polygonaceae) kuuluva kasvi, jonka siemeniä käytetään ruoaksi. Se lasketaan yleensä viljaksi, vaikka se ei ole muiden viljojen lailla heinäkasvi vaan kaksisirkkainen.

[QUOTE="viljaton";30062189]Minulla ei mene gluteeniton ja viljaton sekaisin, meillä ollaan todellakin viljattomalla eikä gluteeniton riitä. [/QUOTE]

Joo mulla meni ekassa viestissä ja korjasinkin aiemmin, että itse puhun vaan gluteenittomasta. Ja kun puhun lääkärille gluteenittomasta, niin se puhuu mulle viljattomasta ja kaikki puhuu kaikesta sekaisin, on itsekin ihan sekaisin :D

Ja ap:n ja muiden tilanteessa, ketkä ajattelee sitä ruokavaliota esim. iho-ongelmien tai parin lisäkilon poistamiseksi, ehdottaisin ensin gluteenitonta ja jos ei tuo toivottavaa tehoa niin viljatonta. Ainakin on sitten pehmeä lasku siihen viljojen poistamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja kysäisenpä;30062102:

Itsekin haluaisin kokeilla vatsa ja iho vaivojeni vuoksi, mutta jotenkin hirvittää saisinko vatsani täyteen. Joskus olen gluteenittomia leipiä yms ostanut kun lapsella oli vehnätön kokeilussa (yli 10v sitten) ja en oikein tykännyt. Kallitakin olivat ainakin vielä silloin.

Siinä mielessä gluteeniton laihduttaa ja halventaa ruokalaskua että valmisjuttuja ei tule juurikaan ostettua kun niin monessa vehnää. Ei tule syötyä kylässä tai töissä tarjottuja pullia ja makeisia. Toisaalta gluteenittomat valmisjutut ovat kalliita eikä mielestäni kovinkaan hyvän makuisia. Joten kun haluat jotain hyvää on se tehtävä itse ja vaatii se oman aikansa niin tulee rajoitettua syömistä siltä osin. Ja kun itse tekee niin tietää mitä saa, voi tehdä juuri sellaista kun haluaa ja nopeita ohjeitakin löytyy, esim. leivän tekemiseen.

On gluteenittomat jauhot kuitenkin kalliimpia, se on selvä, mutta nostaako kokonaislaskua niin vaikea sanoa. Sanoisin että täysin viljaton on sitten kalliimpi jos kuitenkin samoja juttuja haluaa kuin aikaisemmin. Tarkoittaen jos vaihtaa viljat esim. mantelijauhoihin niin leipominen on kalliimpaa.

En ole ravintoarvoja tutkinut koska laihdutus ei ollut syynä miksi vaihdoin luontaisesti gluteenittomaan. Mutta kaiketikin ei se maissijauho niin kovin terveellistä ole, mutta näihin pystyy itse vaikuttamaan. Kuidun varmasti saa, mutta tietysti täytyy näihin hiukan keskittyä että tietää mistä mitäkin, itse syön kauraakin joten ei ongelma.

Suosittelen kyllä kokeilemaan 2-4 viikkoa alkuun, itse sain moneen juttuun apua. Yksi oli iho-oireet, vatsan turvotus ja sain lisää tunteja päivään kun väsymys poistui. Suosittelen että tutustut ensin, etsit ohjeet ruokiin mitä ilman et halua olla. Sekä mitä kannattaa ottaa huomioon gluteenittomassa leipomisessa, se on jonkun verran vaikeampaa kuin tavallinen. Mitään ei ole tarvinnut jättää pois ruokavalion takia, sillä tämä ei vaikealta tunnukaan. Itse joutuu vain tekemään enemmän, mutta pakkaseen voi laittaa kun tekee kerralla enemmän.

Yhteistyössä