Vilja-allergian toteamisesta (lapsen) kokeneille!

05.01.2011
831
0
16
Kuinka nopeasti oireet lapsella alkoivat helpottaa, kun ruokavaliosta jätettiin viljat pois?? Meillä yritetään löytää 2,5v lapsen mahavaivojen syytä, maha ollut kuralla jo vauvasta asti aina. Epäilynä nyt vilja-allergia (maitoallergia on poissuljettu), joten viljat jäivät katkolle muutama päivä sitten. Mitään muutosta ei ole tullut eli maha ihan yhtä liejulla kuin ennenkin ja ihottumat ennallaan.

Millä olet korvannut viljat eli mitä ruokavalio nyt sisältää? Eihän tuossa ajassa edes suoli ehdi tyhjentyä viljasta, saati sitetn että oireet häviäisivät. Meillä oli suomalaisten viljojen lisäksi hirssi ja tattari allergiat eli riisi, maissi ja kvinoa dieetti vasta toimi. Ja varo vehnätärkkelystä, koska sitä on kaikkialla!

Esim. tuoteselosteissa tärkkelys ja glukoosisiirappi on usein valmistettu kotimaisista viljoista, eli olethan huomioinut myös tämän? Viikossa pitäisi helpottaa. Jättäisin ehkä soijankin pois varmuuden vuoksi?

Juu olen huomioinut. Melko helppoa on olla iman viljoja nykypäivänä kun vaihtoehtoja on kaupoissa, tietty asia ei mulle muutenkaan ole uusi koska työn puolesta olen melkein 15v puljannut vaikeastikin allergisten parissa. Vähän arvelinkin, että näin nopeasti ei vaikutus näkyisi, mutta olen vaan niin väsynyt lapsiparan kärsimyksiin mahansa kanssa että toivoin kovasti pikahelpotusta. Tämäkin kokeilu on kyllä hakuammuntaa, kun melkein kaikki ratkaisut on jo suljettu pois/kokeiltu. Keliakiaepäilykin on, mutta sen tilanne selviää verikokeiden tulosten myötä.

Siis itse voin sanoa vilja-allergikkona, että vilja-allergia on sama sairaus kuin keliakia, mutta laaja-alaisempi. Vilja-allergikoilta puuttuu myös suolinukka kuten keliaatikoiltakin. Keliakia on miedompi versio vilja-allergiasta. Keliaatikko pystyy monesti syömään vehnätärkkelystä, kun taas vilja-allergikolle se on ehdoton ei! Vilja-allergia on pahempi.

Meillä helpotti viikossa, kunhan ensin tajuttiin että on SEKÄ vilja- että maitoallergia! Eli vain toisen poisjättäminen ei auttanut mitään. Lopulta otettiin verikoe, ja siinä näkyi molemmat. Lapsi oli 2,5v

Yhteistyössä