Viking vai Superfit goretexit taaperolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärvee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Superfit ehdottomasti parempi jos goret on pakko laittaa ihan pienelle. Pienen jalkaan parhaimmat on kunnon ensiaskelkengät, goret varsin jäykkä vaihtoehto. Esim. Tepsuilta löytyy vettäpitävä syyskenkä.

En kumpiakaan. Meillä ainakin Vikingin core-talvikengät eivät olleet riittävän lämpimät, vaikka tilaa oli ja villasukkakin mahtui. Tänä vuonna mennään Kuomilla ja siihen suihkutan suojakalvon.

Mun tytöllä on ollut molempia, ja näyttää itse tykkäävän enemmän Vikingeistä, aina on jalat lämpimät ja taitaa olla vaan mallista kii. Siis superit on tosi paljon kapeampia, tosin samalla paremmin istuvia, vikingit aika leveällä lestillä, tosin muuten sit semmosia ihanan raikkaita.

[QUOTE="suski";22132986]Superfitin goret eivät todellakaan ole jäykkiä.[/QUOTE]

Ei olekaan Vikingeihin nähden, mutta ne eivät myöskään ole ihanteellisimmat taaperolle, joka vasta opettelee liikkumista. Meillä on superfittejä leikki-ikäisellä ja siitä eteenpäin, tosi hyvä kenkä. Taapero menee ensiaskelkengissä, Kavatit, tepsut jne. hyviä pienelle. Mutta ei pikkulapset goreista rikki mene, itse olen vaan tarkka näissä ;)

Selittäisitkö miten se goretex-kalvo kengän sisällä tekee kengästä jäykän...? Sellainen kalvo voisi olla vaikka siellä Tepuissakin sisällä.

Kengän malli on erilainen ensiaskelkenkiin verrattuna kun tarkastelet pohjaa ja vartta. Ja jäykkiä löytyy myös paljon, esim. osa Vikingin malleista liian jäykkiä vanhemmankin lapsen jalkaan. Kokeilkaa taivutella pohjia, kokeilkaa kenkien paino jne. kaupassa.

[QUOTE="vieras";22133083]Ei olekaan Vikingeihin nähden, mutta ne eivät myöskään ole ihanteellisimmat taaperolle, joka vasta opettelee liikkumista. Meillä on superfittejä leikki-ikäisellä ja siitä eteenpäin, tosi hyvä kenkä. Taapero menee ensiaskelkengissä, Kavatit, tepsut jne. hyviä pienelle. Mutta ei pikkulapset goreista rikki mene, itse olen vaan tarkka näissä ;)[/QUOTE]

Superfit on nimenomaan ortopedien ja jalkalääkärien kehittämä kenkäsarja (näin olen ainakin ymmärtänyt) ja siinä mielessä pitäisi olla ensiaskelkengän koossa kyllä mietitty nämäkin asiat.
Aikanaan omalla lapsella oli Elefantenin goret ensimmäisinä talvikenkinä, nauhoilla kiinnitettävät, sopivan taipuisat ja vaikuttivat erittäin hyviltä ja pieneen jalkaan suunnitelluilta. Näin ollen en automaattisesti sulkisi pois kenkää siksi, että "se on gore".

[QUOTE="vieras";22133104]Kengän malli on erilainen ensiaskelkenkiin verrattuna kun tarkastelet pohjaa ja vartta. Ja jäykkiä löytyy myös paljon, esim. osa Vikingin malleista liian jäykkiä vanhemmankin lapsen jalkaan. Kokeilkaa taivutella pohjia, kokeilkaa kenkien paino jne. kaupassa.[/QUOTE]

Kyse oli nyt siitä goretex-kalvosta, se ei ole mikään kenkätyyppi :headwall:
Itselläni esimerkiksi on sirot goretex-nahkasaappaat työkäytössä talvella.

Superfit on nimenomaan ortopedien ja jalkalääkärien kehittämä kenkäsarja (näin olen ainakin ymmärtänyt) ja siinä mielessä pitäisi olla ensiaskelkengän koossa kyllä mietitty nämäkin asiat.
Aikanaan omalla lapsella oli Elefantenin goret ensimmäisinä talvikenkinä, nauhoilla kiinnitettävät, sopivan taipuisat ja vaikuttivat erittäin hyviltä ja pieneen jalkaan suunnitelluilta. Näin ollen en automaattisesti sulkisi pois kenkää siksi, että "se on gore".

Elefanten olikin kelpo merkki. Ite en vakuuttunut superfitistä juuri taaperolle, vaikka se onkin mainio kenkä muuten. Ja montako muuta hyvää gore-merkkiä taaperolle tulee mieleen :) Vähän niitä on, siitä ei pääse mihinkään.

[QUOTE="vieras";22133138]Pari vuotta sitten Iltalehdessä oli jonkun asiantuntija katsellut lasten kenkiä ja siinä mainittiin parhaiksi Eccon ja Riekerin kengät.[/QUOTE]

Eccoissa on ollut paljon liukaspohjaisia talvikenkiä ja kenkien lesti on useammin kapea kuin leveä. Hyvään kenkään vaikuttaa paitsi merkki, myös lapsen jalka.

[QUOTE="vieras";22133159]Eccoissa on ollut paljon liukaspohjaisia talvikenkiä ja kenkien lesti on useammin kapea kuin leveä. Hyvään kenkään vaikuttaa paitsi merkki, myös lapsen jalka.[/QUOTE]

Meillä oli juuri tuollaiset liukaspohjaiset Eccot ja olivat kyllä viimeiset sen merkin talvikengät, mitä meille tulee. Maahantuoja totesi vaan että "Suomen kelit ovat niin haastavat että on vaikea tehdä lapsille talvikenkiä" ja se siitä. Kaveri kiipesi lumista mäkeä Vikingeillä ja oma lapsi ei päässyt samaa mäkeä ylös ollenkaan. Joten se siitä kelien haastavuudesta.

Muuten Ecco on kyllä erinomainen kenkämerkki.

taaperokin on niin laaja käsite. oma lapseni harjoitteli kävelemistä 10kk-1v, sen jälkeen on kyllä juossut jokapaikkaan ja askel on tosi vakaata. Joten meillä on noi vikingit ollut tosi hyvät. Mutta siis meidän ensiaskel nauhakengät oli superfitin ja nekin oli loistavat. Mutta siis sanoisin että vikingit ei ehkä sitten ole parhaat ensiaskelkengät, vaikka meillä talvella semmoset olikin ja tyttö oli just 1v -->

[QUOTE="vieras";22133146]Joo ei olekaan mutta jos katot gore-valikoimaa, ei sieltä juurikaan löydy ensiaskelkengiksi soveltuvaa vaihtoehtoa vaan samaa kenkää pienemmässä koossa vaan. Siinä se pointti.[/QUOTE]

Esimerkiksi tämä kenkä on selkeästi erilainen kuin isommissa koossa myytävät ns. goret. Sitä ei edes taida saa kuin ns. ensiaskelkoossa
Superfit - Winter Shoes Gore-Tex Husky: Amazon.co.uk: Shoes & Accessories

Yhteistyössä