Viivästynyt puheenkehitys

• Viestiketjun aloittaja äitikkä81
  • Ensimmäinen viesti
äitikkä81
Poikamme 3 v 2 kk, ei ole alkanut vielä puhumaan, sanoja on noin: 10-15 kpl. Olemme käyneet puheterapiassa ja kerran foniatrilla, mutta tuntuu ettei noista kerroista ole ollut mitään hyötyä siihen että puhe alkais tulemaan. Tyttömme on 11 kk vanha ja olen jo miettinyt, että jos hänelläkin viivästyy puheen tulo.
Rakastan lapsiani enemmän kun mitään, vaikka eivät puhuisi koskaan, mutta silti tämä alkaa käydä jo raskaaksi, kun mistään ei saa neuvoja eikä tietoa että mistä vois johtua.
Onkohan muita vanhempia joilla on sama tilanne tai on ollut? Olisi kiva kuulla kokemuksia kuinka on selvitty ja edistytty tilanteessa ja minkälaista apua lapset ovat saaneet.

mamma -75
meillä tuli tytöllä kolmen vanhana samanverran sanoja, käytiin puheterapeutilla, joka ei pitänyt asiaa akuuttina. itsekään en ollut huolissani, sillä sanoja kuitenkin tuli edes muutama ja lapsi ymmärsi hyvin kaiken puhutun. seuraavan vuoden aikana puhe sitten kehittyikin aika paljon eteenpäin, ilman terapeuttia. nyt tyttö on 5-vuotias, puheesta edelleen puuttuu r,s,l. nyt on eka kerran innostunut itse harjoittelmaan kirjaimia. pakolla en ole alkanut harjoittelemaan. viimeisen puolen vuoden aikana on tullut h ja d, hitaasti, mutta tullut kuitenkin. poika on nyt 1,5- v ja häneltä tulee sanoja ihan hyvin. tytöllä on kielen liikkuvuus ihan hyvä, korvakierrelapsi hän on, lieneekö sillä ollut vaikutusta... ken tietää. nyt on seitsemännet putket korvissa! vierailla ihmisillä on välillä vaikeuksia saada tytön puheesta selvää, ja se välillä koettelee. nyt tyttö on kuitenkin kerhossa ja tarhassa ja toivon, että ne edistävät asiaa. itse tulee liikaa ymmärrettyä vääriä sanoja ja korjattua niitä vieraille. tsemppiä teille, toivottavasti kehitystä tapahtuu, edes hitaasti. on se ihanan tuntuista, kun lapsi huomaa keksineensä uuden kirjaimen!!!

jokuvaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 15:12 äitikkä81 kirjoitti:
Poikamme 3 v 2 kk, ei ole alkanut vielä puhumaan, sanoja on noin: 10-15 kpl. Olemme käyneet puheterapiassa ja kerran foniatrilla, mutta tuntuu ettei noista kerroista ole ollut mitään hyötyä siihen että puhe alkais tulemaan. Tyttömme on 11 kk vanha ja olen jo miettinyt, että jos hänelläkin viivästyy puheen tulo.
Rakastan lapsiani enemmän kun mitään, vaikka eivät puhuisi koskaan, mutta silti tämä alkaa käydä jo raskaaksi, kun mistään ei saa neuvoja eikä tietoa että mistä vois johtua.
Onkohan muita vanhempia joilla on sama tilanne tai on ollut? Olisi kiva kuulla kokemuksia kuinka on selvitty ja edistytty tilanteessa ja minkälaista apua lapset ovat saaneet.
pyydä neovola lääkäriltä lähete lasten neurologiselle tutkimuksiin.tutkimiukset ei satu,lähinnä jutustelua ja leikkiä ja tehtäviä.meillä oli sama tilanne ka lapsella alko sit toiminta terapia,kuntoutusohjaus ja puheterapiakin jatkui.ja kihta on reipas eka luokkalainen!!kuntoutuminen vaatii aikaa,joten hyvä olla ajoissa liikkeellä.

äitikkä81
Kiitos vastauksista!

Ollaan vähän edistytty, nyt aletaan tekemään kaikki tutkimukset.
Lääkäri epäili dysfasiaa, mutta ei ollut täysin varma ennen kuin kaikki on tutkittu.
Toivottavasti kaikki alkaa sujumaan ja poika alkaa puhumaan. On tämä raskasta aikaa, kun odotetaan tutkimusaikaa, mutta jospa se helpottais sitten kun alkaa saamaan vastauksia.

meillä keskimmäinen ei osannut kun muutaman hassun sanan kolmivuotiaana ja puhu vaan omaa kieltään. Käytiin myös puheterapiassa mutta tuntu ettei siitä mitäänapua ollut. Mutta sitten vaan pikkuhiljaa rupes puhumaan ja koulussa jatkoi puheterapiassa käyntiä ja siellä oppi sitten heti r ja s . ja kyllä vaan ihan normaali ja hyvin puhuva poika kehittyi mutta vaan ihan omaan tahtiinsa =) :heart: Saas nähdä käykö samanlailla taaperon kanssa. Hän kohta kaksi vuotta ja pari hassua sanaa =) mutta kaiken ymmärtää ja muutenkin reipas vesseli , en siis vielä mitenkään pelkää ja hätäile asian vuoksi..kaikki kehittyy omaan tahtiinsa =) toivotaan että myös siellä pikku hiljaa :wave:

mamma-75
ja meidän tyttö oppi perjantaina sanomaan r-kirjaimen!!!!!!!!!!!! jippii!!!!! neiti vaan ihan itse keksi, että miten sen kielen pitää suussa päristä!!! aivan mahtavaa! nyt sitten vaan harjoitellaan, että saataisi se kaikkii sanoihin mukaan ja omalle paikalleen. ja s-kirjainkin on ihan tuloillaan. ja tyttö on itse todella onnellinen! =) =)

Yhteistyössä