Viisivuotias yksin eskarin pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolehtiva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolehtiva äiti

Vieras
Kuka teistä olisi valmis hyvillä mielin jättämään viisivuotiaan lapsen eskarin/koulun aitaamattomaan pihaan ilman valvontaa?

Täytyy valottaa kysymyksen taustoja hiukan. Tänä vuonna kuntamme ei tarjoa eskaria samassa paikkaa kuin hoitoa. Lastamme siis kuljetetaan ryhmäperhepäiväkodilta eskariin ja takaisin taksilla aina minun työpäivinäni. Tänään oli eka tällainen päivä ja kävin vakoilemassa miten homma menee koska menen töihin vasta tunnin päästä. Eilen kun eskariopen kanssa tästä keskustelin, minulle luvattiin että lasta ei jätetä missään vaiheessa yksin vaan häntä ollaan taksilla vastassa. Tänään kuitenkin kun taksi toi pihaan, hänet ja toinen taksilla kulkeva lapsi lykättiin vain ulos autosta ja taksi lähti menojaan eikä kukaan ollut lapsia vastassa. Poikani on vielä hieman kehitysviiveinen, diagnoosikin löytyy ja hän ei ymmärrä annettuja ohjeita niin kuin ikäisensä. Juoksin lapsen perään ja odottelin opettajaa hänen kanssaan. Avauduin asiasta hieman eskariopelle... Onko tämä normaali käytäntö joka paikassa, että viisi vuotiaat jätetään ilman valvontaa? Olenko liian huolehtiva jos en tahdo kehitysviiveisen viisivuotiaan olevan yksin oudossa paikassa?

Minulle ei kyllä asia olisi OK.

Oma poikani meni ekalle viime vuonna ja sekin tuntui kummalliselta, kun lapsi, joka on päiväkodissa tottunut jatkuvaan valvontaan, onkin yht'äkkiä niin iso, että "kukaan" ei valvo. Opettaja kertoo, ettei ole hoitotäti, eikä siksi ota kantaa esim. siihen, pitääkö pipo tai takki laittaa päälle pakkasella. Ennen koulun alkua pihassa ei ole välituntivalvojaakaan. Lapsi pelkää mennä koulun pihalle jne.

Mutta totta totisesti 5 vuotiaan ei tulisi olla ilman valvontaa.

Jes! Edes muutama ihminen kanssani samaa mieltä. Olen pojan asioissa joutunut taistelemaan nyt jo niin paljon, että välillä ala epäillä olevani itse hullu kun en hyväksy tällaista.

Eskarilaiset on aamuisin ilman valvontaa niin kuin muutkin koululaiset.

Mutta jos lapsella on erityisen tuen päätös, se muuttaa asian. Silloin hänen ei saisi olla yksin.

Ei ole oikein, jonkun pitää olla vastassa. Mut mikset vienyt itse lasta eskariin jos kerta töiden alkuun tuosta tilaanteesta oli vielä tunti aikaa miks se lapsi on siellä ryhmiksessä aamun ollut?

Samoin meillä oli kun lapsi kulki taksilla eskariin että meille luvattiin että siellä on joku lapsia vastassa aina ja samoin päivällä saatetaan taksiin eli lapset eivät ole yksin missään vaiheessa. Todellisuus olikin sitten se että lapset meidän suunnalta ensinnäkin haettiin eskariin niin aikaisin että taksi oli siellä puoli tuntia ennen eskaripäivän alkua eikä siellä todellakaan ollut kukaan vastassa, taksi jätti lapset pihaan ja lähti pois.

Kyselyistä huolimatta tilanteeseen ei tullut muutosta missään vaiheessa. Kuitenkin samaan aikaan eskarissa oli sääntö että lapset (jotka ei kulkeneet taksilla) piti tuoda eskariin aikuisen saattamana ja lapsi piti luovuttaa valvojan huomaan eli ei saanut vaan jättää pihaan vaan piti käydä sanomassa valvojalle että me tultiin nyt ja pikku-Pekka meni tuonne leikkimään.

Sinuna ottaisin yhteyttä kunnan / kaupungin lasten taksikyydityksiä hankkivaan tahoon jotta valitsevat jatkossa tarkemmin minkälaisen kuskin palkkaavat lapsia kyyditsemään.

Tuossa olisi jo juttuaihetta iltalehdelle jos tuon ikäisiä jätetään yksin ulos elikkä heitteille.

c
Alkuperäinen kirjoittaja huolehtiva äiti;30162254:
Kuka teistä olisi valmis hyvillä mielin jättämään viisivuotiaan lapsen eskarin/koulun aitaamattomaan pihaan ilman valvontaa?

Täytyy valottaa kysymyksen taustoja hiukan. Tänä vuonna kuntamme ei tarjoa eskaria samassa paikkaa kuin hoitoa. Lastamme siis kuljetetaan ryhmäperhepäiväkodilta eskariin ja takaisin taksilla aina minun työpäivinäni. Tänään oli eka tällainen päivä ja kävin vakoilemassa miten homma menee koska menen töihin vasta tunnin päästä. Eilen kun eskariopen kanssa tästä keskustelin, minulle luvattiin että lasta ei jätetä missään vaiheessa yksin vaan häntä ollaan taksilla vastassa. Tänään kuitenkin kun taksi toi pihaan, hänet ja toinen taksilla kulkeva lapsi lykättiin vain ulos autosta ja taksi lähti menojaan eikä kukaan ollut lapsia vastassa. Poikani on vielä hieman kehitysviiveinen, diagnoosikin löytyy ja hän ei ymmärrä annettuja ohjeita niin kuin ikäisensä. Juoksin lapsen perään ja odottelin opettajaa hänen kanssaan. Avauduin asiasta hieman eskariopelle... Onko tämä normaali käytäntö joka paikassa, että viisi vuotiaat jätetään ilman valvontaa? Olenko liian huolehtiva jos en tahdo kehitysviiveisen viisivuotiaan olevan yksin oudossa paikassa?

Eskarilaiset on aamuisin ilman valvontaa niin kuin muutkin koululaiset.

Mutta jos lapsella on erityisen tuen päätös, se muuttaa asian. Silloin hänen ei saisi olla yksin.

Eskarilaiset eivät ole koululaisia. Onneksi meillä oli eskari päiväkodin yhteydessä eli aamulla vietiin normaalisti hoitoon ja eskari alkoi sitten aamupalan jälkeen. Samoin eskarin loputtua normaali päiväkotipäivä jatkui suoraan. Ei tarvinnut murehtia mitään siirtymisiä tai yksin oloja. Samoin nyt kun menee kouluun niin ip kerho on koulun tiloissa, joten siinäkään ei tarvitse varsinaisesti siirtyä mihinkään.

Ja ap:lle, ei olisi ok. Kenen vastuulla lapset tuossa kohtaa muuten virallisesti ovat?

Viimeksi muokattu:
Halvimmalla ajavat taksit valitaan kyytejä ajamaan. Ja meillä ainakin jatkuvasti ongelmia taksien kanssa meidän pk:lla. Ovat myöhässä, eivät tuo sisälle asti, ovat töykeitä, eivät laita lapsille turvavöitä yms yms. Ihan turha niistä kenellekään valittaa, ei auta. Ja eihän tuo tilanne taksin vika ole, vai kuskinko pitäisi jäädä lasten kanssa pihalle.

Yhteistyössä