Viisaudenhampaiden poisto leikkaamalla raskausaikana! Oisko kellään täällä kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen siis raskaana viikoilla 15+ ja huomenna on aika hammaslääkäriin, jossa tarkoitus poistaa ilmeisesti kaksi viisaudenhammasta kerralla kirurgisesti eli leikkauksella siis... ja vajaan kuukauden päästä uusi aika, jolloin poistetaan vielä kolmas. Yksi hammas minulta poistettiin edellisen raskauden aikana, se oli ainut joka lähti ihan repimällä, ja mielestäni siinä toimenpiteessä ei ollut mitään kamalaa. Ja ei siinä, uskon kyllä leikkauksestakin selviäväni ihan hyvin, vaikka se aika paljon jänskättääkin.

Mutta kummastuttaa lähinnä, että onkohan se yleistäkin että näitä raskausaikana tehdään? Minulla ei nimittäin nuo visarit edes vaivaa mitenkään. Poisto tehdään ilmeisesti siksi että niistä on ongelmia luvassa eli eivät mahdu suuhun kunnolla. Neuvolassa tuli asiasta puhetta ja terkka kummasteli että poistavat, on ollut kuulemma siinä käsityksessä että ei mielellään tehdä raskausaikana... Itseäni lähinnä mietityttää että eikö toimenpiteessä sitten todella ole mitään riskejä vauvalle. Ei kai sitä tietysti varmaan tehtäisi jos olisi. Olisko jollain vastaavasta kokemusta? Sujuiko kaikki ihan hyvin, kuinka kamalaa oli?

Raskaana olevalla on etuoikeus päästä hammaslääkäriin jonojen ohi raskausaikana, koska raskausaika on riski hampaille. Mutta itse käsitin, että silloin ei mielellään tehdä toimenpiteitä joissa on tulehdusriski, koska antibioottien syöminen raskausaikana ei ole kaikkein paras idea, jos sen siis voi välttää. Itse kävin vain tarkastuksissa, ja vaikka hampaista reikä löytyikin, se paikattiin myöhemmin, lapsi oli silloin muutaman kuukauden ikäinen.

Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos eivät kerran vaivaa. Soita sinne, ja sovi, että poistetaan synnytyksen jälkeen. Tuskin ne nyt puolessa vuodessa mitään ongelmiaa aiheuttavat.

Outoa kyllä että alkavat raskaudenaikana poistamaan. Muutenhan varmaan ei estettä mutta esilääkitys ja kipulääkitys toimenpiteen jälkeen voi vaatia tuhdimpaa annosta. ajos ei vaivaa liikaa/mahdottomasti niin olisi parempi kyllä jättää operaatiot synnytyksen jälkeen. Ainakaan minulta ei aikanaan poistettu kuin vasta 1/2 v synnytyksen jälkeen viisuri.

No oudolta kuulostaa itsestänikin. Tieto poistosta tuli minulle ihan vähän ennen kuin tein positiivisen raskaustestin. Soitin sitten tietysti hammashoitoon ja kerroin raskaudesta, kun itsekin arvelin että varmaan poistoa nyt vielä lykätään. Hammashoitaja sanoi vaan että ei siinä ole mitään ongelmaa, voidaan tehdä. Kysyi vielä onko ollut mitään kipuja, sanoin että ei ole eikä hampaat ole oikeastaan mitenkään vaivanneet.

En sitten enää ole viitsinyt uudelleen soittaa. Muutenkin on viime aikoina ollut kiirettä, ja tänään vasta rupesin miettimään asiaa uudelleen ja jotenkin tuntuu järjettömältä ettei sitä voisi raskauden jälkeen lykätä.. en toki halua vauvalle mitään ylimääräisiä lääkkeitä ym. jos ne voi välttää. No, aion aamulla vielä asiasta keskustella ja kysellä tarkemmin... Voi kai siitä sitten itsekin kieltäytyä, toisaalta haluaisin voida luottaa ammattilaisten tietävän mikä on viisasta...

Onko se ylä- vai alahammas? Ylähampaisiin saa helpommin antibioottikuurin, kun hampaan juuresta voi olla avoin yhteys nenäonteloon. Miehellä oli sellainen ja sai kuurin, minulta ei löytynyt. Hammaslääkäri testaa sen painamalla sieraimet umpeen ja käskee sitten puhaltaa nenän kautta. Jos poistokolossa kuplii, niin saa kuurin.

En kyllä poistattais raskausaikana. Ite kävin juuri tänään viisurinpoistosa ja oli kyllä kauhia lääkemäärä mitä piti ottaa ennen leikkausta, varmaan 10 pilleriä, buranaa ja antibioottia. Leikkauksen jälkeen vielä viikon antibiootti ja burana kuuri.

Onko se ylä- vai alahammas? Ylähampaisiin saa helpommin antibioottikuurin, kun hampaan juuresta voi olla avoin yhteys nenäonteloon. Miehellä oli sellainen ja sai kuurin, minulta ei löytynyt. Hammaslääkäri testaa sen painamalla sieraimet umpeen ja käskee sitten puhaltaa nenän kautta. Jos poistokolossa kuplii, niin saa kuurin.

Ilmeisesti ottaisivat kaksi kerralla, käsittääkseni saman puolen hampaat voi ottaa samalla kertaa eli siis sekä ylä- että alahammas...

En kyllä poistattais raskausaikana. Ite kävin juuri tänään viisurinpoistosa ja oli kyllä kauhia lääkemäärä mitä piti ottaa ennen leikkausta, varmaan 10 pilleriä, buranaa ja antibioottia. Leikkauksen jälkeen vielä viikon antibiootti ja burana kuuri.

Enpä kyllä tiennyt että siinä pitäis jotain pillereitäkin vielä ottaa. Mulla kun on vielä semmonenkin ongelma, etten kykene nielemään tabletteja, muutakuin ihan minimaalisia. Esim. Särkylääkkeet mulle on pakko olla poretabletteina.

Alan kyllä kallistumaan siihen, että kieltäydyn leikkauksesta... olen vaan harmillisesti vähän myöhässä asian kanssa, kun en tosiaan kerennyt sitä aiemmin edes sen kummemmin miettimään. Aika on siis aamun ensimmäinen eli samaan aikaan vasta aukeaa se numerokin, johon ajan vois perua... Pakko siis mennä ettei tule laskua siitä, kun en sitä aamulla pysty perumaan. Pitänevätköhän sitten tyhmänä, jos sinne menen ja sanon että leikkausta ei tehdä. Toisaalta kun soitin jo aiemmin ja sanottiin että ihan hyvin voi tehdä, niin sillä en asialla vaivannut päätäni ennen kuin nyt. Äh, kylläpä kuulostaakin oudolle että ovat niin innokkaana poistamassa, kun näin monelta on raskauden takia siirretty...

- aloittaja

Lähtikö ap:lta hampaita?

Joo ei lähteny ei :'D Oikeassa oli kaikki täällä. Oisinpa vaan kiireessä muistanu asiaa miettiä aiemmin niin oisin varmasti soittanu sinne vielä uudelleen enkä turhaan käyny pyörähtämässä. Outoa oli tosiaan kun aiemmin soitin raskaudesta niin sanottiin että tehään silti. Kirurgi ihmetteli miks mulle oli se aika laitettu kun oli tiedossa että oon raskaana. Eivät kuulemma mielellään poistoja tee jos ei vaivaa, ole tosi pahasti tulehtunut tms. Kotiin pääsin suoraan ja takas kun vauva on muutaman kuukauden ikäinen. Miten ammattitaitonen on sitten ollut se henkilö puhelimessa jolle raskaudesta soitin, hällekin kerroin ettei ole kipuja eikä vaivoja. Että näin.

Yhteistyössä