Viisaudenhampaan poisto, mitä/miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viisuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viisuri

Vieras
Mulla taas särkee viisureita ja poistosta on ollu puhetta aiemmin mutta en ole aikaa varannut vielä. Saako antibioottikuurin ennen ja jälkeen vai miten se menee? Mulla on puolivuotias vauva, jota imetän niin onko ees mahdollista nyt lähiaikoina tehdä poistoa jos saa lääkitystä? Ja kuin kipeä on sen jälkeen? Mietin, että pitääkö lapsille hoitaa joku hoitaja tänne päiväksi vai onko sitä kuin pyörryksissä?

Onko ollut puhetta lähteekö kiskaisemalla, vai pitääkö leikata? Minulta lähti yksi aivan pienellä nitkuttelulla, eikä ollut kuin vähän aikaa kipeä sen hampaan monttu. Jos leikataan, se lienee isompi juttu. Ja jos on tulehtunut, niin sitten varmaan ensin lääkitään ennen kuin poistetaan.

Multa revittiin yksi viisaudenhammas (oli ihan törkeän kipee sitä ennen). Päivystyksessä revittiin, enkä saanut mitään antibioottikuuria, ellei sitten olis tulehtunnut.
Aamulla kävin lääkärissä ja sen päivän oli pakko nukkua, kun oli ihan kauhee olo. Töistäkin saa mun mielestä saikkua loppupäiväksi, eli ei ilmeisesti mitenkään tavatonta, että on tosi kipee toimenpiteen jälkeen.

Minulta kolme viisuadenhammasta poistanut tavallinen hammaslääkäri. Ei niistä mitään antibioottikuureja tullut, pari päivää varoin hampaan monttua (ei kuumaa eikä isoja paloja).

Ei siitä puudutusaineesta mitenkään pökerryksiin mene, mutta olisiko ollut sen päivän ajan nostokielto (jos muistan oikein). ettei haava lähde vuotamaan.

Multa on hammaslääkärissä poistettu leikkaamalla ja kysyttiin tarvinko sairaslomaa. En tarvinnut, kun olin hoitovapaalla. Molemmat alaviisurit on leikattu ja oli kyllä todella kipä. Viikon söin buranaa ja panadolia kolmesti päivässä ja sitten pystyi vasta oleen ilman lääkettä.

Miehellä on poistettu repimällä helposti ja iltavuoroon meni poiston jälkeen töihin.

Minulta on leikattu 3 viisuria (kaikki leikkaukset oli vaikeita). Yhden poiston aikaan meillä oli 3kk vauva, jota täysimetin. Mainitsin asiasta häly aikaa varatessa ja sain särkylääkkeet + muut ohjeet imetystä katsoen.

Olin aivan julmetun kipeä monta päivää jokaisen leikkauksen jälkeen..onneksi oli hoito-apua miehestä ja anopista :)

Kaikki hampaat kuvattiin ennen leikkausta ja vaikeaan leikkaukseen osattiin varautua..

Mulla kaikki neljä poistettu leikkaamalla.
En saanut antibioottikuuria, mutta sairaslomaa kylläkin ja käskyn varoa fyysistä rasitusta leikkauspäivänä. Särkylääkettäkään en juuri tarvinnut.

Että voisi olla hyvä, jos sulla olisi kotona joku aikuinen seurana. Mikäli leikkaamalla pitää poistaa.

Puolisolta poistettu nyppäämällä ja hän lähti sen jälkeen suoraan töihin.

Sain antibiootit, kun toinen alaviisuri leikattiin. Ennalta ehkäisevästi kuuri tuli, kun jouduttiin leukaluuta poraamaan eli siis likaisesta suusta suora yhteys luuhun. Jonkun esilääkkeen sain ennen laikkausta, mutta en muista mikä se oli ja ei autolla ajosta puhuttu mitään. Tulin ja menin yksin autolla, mutta olin kipeä. Buranaa ja Paratabsia meni monta päivää 3-4 kertaa päivässä. Ihan tolkuissani olin leikkauksen jälkeen, mutta esim. neljä päivää leikkauksen jälkeen en pystynyt edes keskittymään elokuvan katsomiseen, kun niin tykytti se kipu.

Kuvataanko kaikilta tuo purukalusto ennen poistoa?
Kun viimeeksi kävin suuhygienistillä hammaskivenpoistossa, hän katsoi, että olisi hyvä poistaa kun eivät ole tähän ikään mennessä tulleet kokonaan esiin, vaan puoliksi ja kun ajoittain ovat niin kipeät. Hän ei sanonut onko leikkaus tarpeen vai miten. Mulla ei ole ollu reikiä tai mitään hammastoimenpidettä tehty ikinä, joten jännittää kovasti.

Vauvan kanssa vielä voisi ottaa rennommin kotona mutta 2,5vuotias... eipä paljon rauhallisesti oteta! :)

Kiitos vastauksista! :)

Kuvataanko kaikilta tuo purukalusto ennen poistoa?
Kun viimeeksi kävin suuhygienistillä hammaskivenpoistossa, hän katsoi, että olisi hyvä poistaa kun eivät ole tähän ikään mennessä tulleet kokonaan esiin, vaan puoliksi ja kun ajoittain ovat niin kipeät. Hän ei sanonut onko leikkaus tarpeen vai miten. Mulla ei ole ollu reikiä tai mitään hammastoimenpidettä tehty ikinä, joten jännittää kovasti.

Vauvan kanssa vielä voisi ottaa rennommin kotona mutta 2,5vuotias... eipä paljon rauhallisesti oteta! :)

Kiitos vastauksista! :)

Kyllä kuvataan, jotta nähdään miten juuret menee. Ne kun saattaa kasvaa tosi pitkiksi ja kiertyä vaikka leukaluuhun kiinnii.

mulla ei kuvattu. menin päivystykseen kun oli niin kipeä. lääkäri sitten sanoi ,että on tyyliin ihan mätä ja revitään irti. en edes ollut itse huomannut koko mätää viisuria, kun oli osittain piilossa mutta helposti lähti repimällä.

Yhteistyössä