Viisaudenhampaan poisto/leikkaus huomenna. Pelottaa! Apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viisari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viisari

Vieras
Multa on aiemmin poistettu yksi viisari ja mielestäni topimenpide oli ihan kauhea. Puudutuspiikki sattui, sen jälkeen oli vaan tosi epämiellyttävää vaikka ei kipeää niin kovasti enää tehnytkään. hammas ei meinannut irrota ja sitä revittiin ja revittiin ja revittiin. Lopulta se viimein sitten lähti.
Kivut oli kovat kaksi päivää leikkauksesta eteenpäin. Sain lopulta tulehdukseen lääkkeet ja tilanne rauhoittui.

No nyt on sama edessä. Hampaasta on puolet ikenen alla joten leikata joudutaan. Ahdistaa jo valmiiksi, että jos tämäkään ei irtoa. Ja nyt leikkaaja on nuori hento tyttö. Viimeksi ei raavasmies saanut irtoamaan.

Se mikä pelottaa eniten on se, että ien hampaan ympäriltä on melko varmasti tulehtunut. Olen kuullut huhuja, että jos ien tulehtuu niin puudutus ei välttämättä auta mitään. Pelottaa ja itkettää.

Onko kenellekään kokemusta tulehduksesta ja puudutteen tehosta.

Mun ymmärtääkseni hammasta ei poisteta jos tulehdus on selkeä. :) Ja jos puudute ei toimi, hommaa ei aloiteta. Kyllä jokin aine toimii, jos ei tuolla niin hammaskirurgilla. Epämiellyttävä toimepidehän se on, mutta sen kanssa pärjää, ja jos/kun kipuja jälkeen päin tulee, niihin saa lääkettä. Älä huoli.

Toivottavasti jäljellä oleva hammas ei ole niin kiinni hammasluussa kuin viimeksi poistettu. Mulle kävi niin, että toisella puolella sekä ylä- että alaviisaudenhammas olivat niin löyhästi kiinni (toinen puoleksi ikenen alla, joten leikattiin auki), että hammaslääkäri toteti sen olevan kuin marjojen poimimista. Itseasiassa en edes huomannu kun hampaat oli jo poistettu. Vuoden päästä kun poistettiin toiselta puolelta yläviisaushammas niin sitä tosiaan jouduttiin kiskomaan aika kauan, mikä ei varsinaisesti sattunut, mutta kyllä tuntui epämiellyttävältä sekä siitä seurasi jälkikipuja.

Mun ymmärtääkseni hammasta ei poisteta jos tulehdus on selkeä. :) Ja jos puudute ei toimi, hommaa ei aloiteta. Kyllä jokin aine toimii, jos ei tuolla niin hammaskirurgilla. Epämiellyttävä toimepidehän se on, mutta sen kanssa pärjää, ja jos/kun kipuja jälkeen päin tulee, niihin saa lääkettä. Älä huoli.

Yritän olla huolehtimatta. Eiköhän lääkäri ole niin kokenut, että osaa sanoa voiko poistaa vai ei.
Saako niitä puudutteita ns. rajattomasti vai onko joku raja milloin ei enää anneta. Siis jos esim. kolme ei tehoa niin voidaanko antaa neljäs?

Mä olin eilen hammaslääkärissä ja siellä sain ekaa kertaa kuulla, että kuulemma saman päivän aikana nautittu kahvi ja tupakka vaikuttaa siihen puudutteen vaikutukseen heikentävästi. Eli ne pois, jos käytät. Ja voithan ottaa jo etukäteen jotain perusburanaa niin se puudute ei tunnu niin pahalta.

Mulla leikattiin joku aika sitten viisuri alhaalta. Ien aukaistiin, hammas pilkottiin ja nypittiin pois. Leikkaus oli todella helppo, luulin että siinä kestää vielä kun se lääkäri laittoi jo tikkejä.
Mulla oli tulehdus, sain jo siellä ensimmäiset antibiootit ja kotiin viikon kuurin.

Mulla tuli ongelmia jälkeenpäin mutta ihan sen takia että lääkäri oli laittanut tikit liian kireälle. Mutta se on jo toinen juttu..

Leikkauksessa ei tosiaan kestänyt kauaa, joten ole huoleti. Ja puudutus kyllä tehosi mulla tulehduksesta huolimatta.

Mä jouduin syömään lääkekuurin ensin ja sitten vasta leikkasivat hampaan. Oli sen verran pahasti tulehtunut. Eivät tosiaan rupea tulehtunutta hammasta leikkaamaan. Sitä edellisellä kerralla ottivat pois, vaikka olikin tulehtunut, se lähti ihan repimällä. Kolme päivää olin saikulla.

Kaikki viisurit poistettu leikaten, olivat haasteellisia poistaa ja minä hammaslääkärikauhuinen. Hienosti meni, puudute tehosi hyvin, ja toimenpide ei koskenut laisinkaan. Olet ihan rentona, silmät kiinni, ajattelet kivoja asioita... Minä teen aina kurjissa tilanteissa mielikuvaharjoitteita; olin olevinani tyttären ja ponin kanssa kauniina päivänä maastokävelyllä. Toimenpiteen jälkeen riittävästi särkylääkettä, ja haudo kylmällä poistopuolen poskea.

Hyvin se menee-tähän aikaan huomenna homma on ohi :hug:

Te olette ihania kun olette jakaneet kokemuksianne. Mua jännittää niin, että ilta on ihan pilalla. Olisipa kaikki jo ohi.

Sipsi kiitos vinkistä. Kokeilen kaikkia ihania mielikuvaharjoitteita. Sitähän voisi siinä maatessa vaikka ajatella meidän tulevaa perhelomaa.

Onko jollain vielä jakaa kokemuksia?

mulla oli tulehdus ja silti puudutus otti hyvin. se lekuri puudutti vielä ihan helvetisti. tuntui jo hetken ettei saa henkee. :D seuravaan kohalla ei tuntunut kipuja kun sitä hammasta revittiin pois mutta tunsin kyllä kaiken. ei se herkkua ole mutta jälkeenpäin kun haava on mennyt jotenkuten kiinni niin olo on loistava. tsemppiä! kyllä se siitä ja lopputulos on sen verran mukava että kyllä sitä kestää. :hug:

Mulla itse viisurin poisto toimenpiteenä ei ollut mitenkään hirveä verrattuna jälkikipuihin. Ihan helvetilliset säryt 2 viikkoa, napsin särkylääkkeita kuin karkkia. Multa siis leikattiin viisuri ja toinen revittiin pois mutta vain leikattu oli kipeä jälkikäteen.

En ole eläessäni kokenut pahempaa kipua. 100 kertaa pahempi kokemus kuin synnytys.

Kannattaa pyytää kunnon tulehduskipulääkkeet ja antibiootit, mulla ilmeisesti haava tulehtui pahasti. En saanut antibiootteja.

[QUOTE="vieras";26468378]Pyydä geelipuudutus ennen puudutuspiikin laittoa, niin puuduspiikin laitto ei satu.[/QUOTE]

Tämä ja soita heti aamulla sinne että haluat esilääkityksen.

Yhteistyössä