VIILENNYSHOITO

Hei!

Olen yksi vuotiaan pojan äiti joka haluisi kuulla muista perheistä joiden lapsi on ollut viilennyshoidossa heti syntymän jälkeen.

Meidän tarinamme alkoi vuosi sitten kun Onni syntyi 14.1 klo 2.22 napanuora tiukasti kaulan ympärillä. Onnilla oli todella vaikea asfyksia, hänet kiidätettiin Tampereelle pari tuntia syntymän jälkeen saamaan viilennyshoitoa. Nykyään meillä menee todella hyvin, mutta ensimmäinen vuosi oli aika rankka kaikkine tukimuksineen ja fysioterapioineen.

Mutta olisi kiva kuulla muistakin kohtalotovereista ja olla yhteydessä vaikka enemmänkin. =)
 
Täällä olisi yksi äiti, jonka taival viilennyshoitoa saaneen pojan kanssa on vasta alussa. Poika syntyi perätilassa 2.2.2010, synnytys oli pitkä, mutta vaikeudet alkoivat vasta sen jälkeen. Sydänäänet oli hyvät koko synnytyksen ajan mutta napanuoran katkaisun jälkeen poika ei käynyt hengittämään itse. Syyksi löytyi iso limaklöntti hengitysteistä, vasta anestesialääkäri sai pojan intuboitua, tähän kului lähes 15 min. Kolmen tunnin iässä poika oli Tampereella viilennyshoidossa, 2,5viikkoa yhteensä sairaalassa. Nyt ollaan oltu kotona 2,5viikkoa ja aika meille vasta näyttää miten meille käy. Alku oli todella järkyttävä, kun kaiken piti olla niin hyvin kuin voi vain olla. Elämä on ihmeellistä. Olisi kyllä tosiaan kiva kuulla, kuinka teidän eka vuosi on mennyt ja mitä meillä mahdollisesti on odotettavissa tutkimusten suhteen.
 
Jaksaisiko kukaan viilennyshoidetun vanhempi kirjoittaa kokemuksistaan? Kaipaisin kovasti vertaistukea. Myös vinkit muualla käytävistä keskusteluista olisivat arvokkaita.

Lapsemme on nyt neljä kuukautta ja lääkärintarkastus ei mennyt ihan niin kuin olisin toivonut. Lapsi ei seurannut katseellaan 180°, ei nojaa kyynärvarsiin, ei vie käsiä keskilinjalle ja on ylijäykkä. Hymyilee, nauraa ja jokeltelee kuitenkin ja on ihana vauveli muutenkin. Olen joka tapauksessa hyvin huolestunut ja pelkään, että se välittyy lapselle...
 

Yhteistyössä