Viikonloppureissu eurooppaan, mutta minne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kookoo:
Me olimme Roomassa 2 yötä ja 3 päivää. Hyvin ehti nähdä tärkeimmät ja istua ravintoloissa ja katukahviloissa tarpeen mukaan.

Salaatit on helppo jättää väliin, koska italialainen ruoka on täynnä kuumennettuja kasviksia.

Ok, mulle ei riittänyt 5 päivää....;)

Riippuu tietenkin siitä, mitä haluaa nähdä..
Mä haluan nautiskella, enkä juosta tukka putkella kohteesta toiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Alkuperäinen kirjoittaja reissaaja:
Mama, muista sit, että eteläisemmässä Euroopassa on raskausaikana ihan erilaiset riskit ruoan suhteen kuin Suomessa. Toksoplasmoosi on hyvin yleistä ainakin Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Joudut välttelemään salaatteja, kaikkia leikkeleitä, jopa tiettyjä hedelmiä. Ota selvää asioista ennen matkaasi.

Hui kauhistus! :/ Kiitos tiedosta.

Toksoplasmoosi on yleistä, joten joudut välttelemään kissan ulostetta.

Listeria on yleistä, joten joudut jättämään parmankinkun ja pastöroimattomat juustot väliin.

No worries!

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Me olimme Roomassa 2 yötä ja 3 päivää. Hyvin ehti nähdä tärkeimmät ja istua ravintoloissa ja katukahviloissa tarpeen mukaan.

Salaatit on helppo jättää väliin, koska italialainen ruoka on täynnä kuumennettuja kasviksia.

Ok, mulle ei riittänyt 5 päivää....;)

Riippuu tietenkin siitä, mitä haluaa nähdä..
Mä haluan nautiskella, enkä juosta tukka putkella kohteesta toiseen...

Samoin! gelatoa on saatava joka väliin. 3 päivää riitti, mutta meille riittikin museoista Vatikaanimuseo. Arkkitehtuurikohteet käytiin läpi aika tehokkaasti; toki ei menty moneenkaan kirkkoon sisälle asti.

Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Alkuperäinen kirjoittaja reissaaja:
Mama, muista sit, että eteläisemmässä Euroopassa on raskausaikana ihan erilaiset riskit ruoan suhteen kuin Suomessa. Toksoplasmoosi on hyvin yleistä ainakin Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Joudut välttelemään salaatteja, kaikkia leikkeleitä, jopa tiettyjä hedelmiä. Ota selvää asioista ennen matkaasi.

Hui kauhistus! :/ Kiitos tiedosta.

Toksoplasmoosi on yleistä, joten joudut välttelemään kissan ulostetta.

Listeria on yleistä, joten joudut jättämään parmankinkun ja pastöroimattomat juustot väliin.

No worries!

Valitettavasti toksoplasmoosi on varsin yleinen vihanneksista ja kasviksista, joita ei ole pesty huolella (toksoplasmoosi loinen asustaa maassa, eli mullassa). Sieltä Suomen päästä sitä on hyvin vaikea käsittää, kun Suomessa ei tehdä toksoplasmoosiseulontoja, joten tartunnat jäävät usein toteamatta (mutta sairaita lapsia syntyy Suomessakin kymmeniä vuosittain tokson seurauksena). Suomessa neuvoloissa saatava ohjeistus tokson välttämiseen on hyvin puutteellinen. Toksoplasmoosia on myös usein eläinten lihassa, joten kaikki kypsentämätön on kiellettyä, eli useimmat ulkomailla syötävät leikkeleet (yleensä liha vain kuivattua), kuten myös majoneesi, jossa on raakaa kananmunaa. Listaa voisi jatkaa pidempääkin.

Listeriaa vältettäessä ei ulkomailla voi syödä pastan kanssa parmesan-juustoa, ei mozzarellaa, ei myöskään fetaa... Italiassa joutuu ruokavalion kanssa aikamoiseen pulaan, jos ei etukäteen mieti syömisiä.

minä suosittelisin berliiniä, mutta ehkä viikonloppu on vähän liian lyhyt aika noin suureen kaupunkiin. sää oli viikko sitten jo yllättävänkin lämmin, parhaillaan 22astetta. itsekin raskaana ja kyllähän sitä tuli katsottua tarkemmin mitä suuhun laittaa, mutta ei siitä stressiä tullut kun kuitenkaan mikää eksoottinen maa ollut...

Hampurilaisen välissä on majoneesia (kielletty), salaattia ja tomaatteja, joiden pesusta ei ole takeita. Puhumattakaan siitä, jos pihviä ei ole kypsennetty tarpeeksi. Enpä juuri söisi...

Onks tää nyt sama palsta ollenkaan? Kotona voi syödä mitä vaan, "mä söin kaikkee eikä mulle mitään tullut", mutta ulkomailla ei voi syödä edes hampurilaista, missä ainakin on kypsennetty pihvi.

Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta:
Onks tää nyt sama palsta ollenkaan? Kotona voi syödä mitä vaan, "mä söin kaikkee eikä mulle mitään tullut", mutta ulkomailla ei voi syödä edes hampurilaista, missä ainakin on kypsennetty pihvi.

Eiköhän ne oo samat henkilöt, jotka on varovaisia ulkomailla kuten kotimaassakin. Riskit ovat vain hieman erilaisia. On myös henkilöitä, jotka syövät mitä tahansa niin kotona, kuin ulkomaillakin, riskeistä välittämättä.

Mä en tällä hetkellä uskaltais lähteä italiaan järistysten pelossa :/ Luultaavasti turhaa, tiedän, mutta kuitenkin. Riippuu myös millä viikoilla on lähdössä. Mitä lyhyempi lentomatka sen kivempi eli johonkin Keski-Eurooppaan suuntaisin.

Kävin viime viikolla syömässä Barcelonassa mäkissä, ja pihvi ei ollut todellakaan kypsä, punaista verta näkyi keskellä. Onneksi en ole raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mä en tällä hetkellä uskaltais lähteä italiaan järistysten pelossa :/ Luultaavasti turhaa, tiedän, mutta kuitenkin. Riippuu myös millä viikoilla on lähdössä. Mitä lyhyempi lentomatka sen kivempi eli johonkin Keski-Eurooppaan suuntaisin.

linkitànkò italian kartan jossa sisminen alue...???
sen teen:
http://zonesismiche.mi.ingv.it/

milano varsin rauhallista seutua. ps. pelokkaille matkailijoille: karttaan merkityt alueet OVAT AINA maanjàristysvyòhykkeessà

Alkuperäinen kirjoittaja chica:

Kävin viime viikolla syömässä Barcelonassa mäkissä, ja pihvi ei ollut todellakaan kypsä, punaista verta näkyi keskellä. Onneksi en ole raskaana.

mà eilen milanon màkkàrissà (meille harvinaista), pihvi oikein kypsà

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:

Mut sitähän ei voi tietää etukäteen millainen pihvi tilaamassaan hampurilaisessa on. Välillä tuntuu kiireisinä aikoina jäävän kypsäksipaistot vähemmälle.

Mut sitähän ei voi tietää etukäteen millainen pihvi tilaamassaan hampurilaisessa on. Välillä tuntuu kiireisinä aikoina jäävän kypsäksipaistot vähemmälle.

Mà en kày ulkomailla màkkàrissà....

Heh heh ;-) Sulla varmaan on tosin jo toksoplasmoosi-immuniteetti saavutettu Italiassa asumalla, joten ehkäpä ruokavaliota ei tartte kauheasti miettiä...?

Heh heh ;-) Sulla varmaan on tosin jo toksoplasmoosi-immuniteetti saavutettu Italiassa asumalla, joten ehkäpä ruokavaliota ei tartte kauheasti miettiä...?

vààrin mun toxo ei ollut saavutettu (sità testataan italiassa kerran kuussa koko raskauden aikana) . raskausaikana oli matkoilla ulkomailla (vaikkakin vain euroopassa). myòs pariviikkoinen messumatka jossa 2 kertaa pàivàssà syòtiin ulkona.... ja mà olin tosi nipo (olisin vielàkin) ja làhetin annoksia takaisi keittiòòn (kokeilimme ainakin intilialaista, ranskalaista, espanjalaista, englantilaista...) . en silti mene ulkomaanmatkoilla màkkàreille (ihan muista syistà siis)