Minkä ikäiset lapset? Alle kouluikäiset?Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 11:43 Äiti kirjoitti:Meillä ei lapset ole vielä saaneet varsinaista viikkorahaa. Muutaman euron suunnilleen jostain pikku hommasta. Huone on pidettävä siistinä ja lelut oikeissa laatikoissa.
Lapset ovat 5 ja 7v. Pienestä pitäen lelut on korjattu yöksi laatikoihin.Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 12:52 hmmm kirjoitti:\Minkä ikäiset lapset? Alle kouluikäiset?Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 11:43 Äiti kirjoitti:Meillä ei lapset ole vielä saaneet varsinaista viikkorahaa. Muutaman euron suunnilleen jostain pikku hommasta. Huone on pidettävä siistinä ja lelut oikeissa laatikoissa.
Miten olet onnistunut että sen ikäiset lapset siistivät huoneensa ja pitävät tavarat ja laatikkonsa, kaappinsa järjestyksessä?
Kysyn, koska mieheni etälapset, 8 ja 10 v, jotka käyvät meillä tapaamisella, eivät osaa huolehtia mitään jälkiään paikalleen, ei edes yöpaitaa sänkyyn (vaikka vuoteen petaaminen kuuluu MEILLÄ tehdä -tekevät sen vasta tuhannennen karjasun jälkeen). Laatikot ja kaapit ovat ihan kammottavassa sekamelskassa.. Miten lapsesi osaavat lajitella lelut oikeisiin laatikoihin? Tyhmä kysymys, mutta kun minusta tuntuu että olen liian vaativa ja ankara, kun vaadin samaa mutta nämä kaksi ei siihen kykene. Ei siksi, etteikö heitä kiinnostaisi vaan siksi että he ovat niin pieniä, viattomia, eivät he tahallaan ja kyllä he kovasti yrittävät ja ainakin se oli vähän sinnepäin ja plaaplaa mitä mies nyt selittääkään, kun minun ymmärrys ei riitä.. :headwall:
Meilläkin on käytetty tuota, että tietävät ettei se raha puussa kasva. Jos jotain haluaa, siihen täytyy säästää ja tehdä jotain kotityötä rahan eteen.Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 17:24 hmmm kirjoitti:Itse en mene tuohon, että kotitöistä maksetaan lapsille. Ei niistä minullekaan kukaan maksa, tehtävä on silti.
Eli kotityöt kuuluu tehdä, viikko/kk-rahan saamisen edellytys on että tekee osuutensa. Jos ei työt kiinnosta, ei minuakaan kiinnosta maksaa. :/
Siis meillä 2 v 4 kk ikäinen kerää lelunsa leikin jälkeen paikoilleen ja siivouspäivänä auttelee muutenkin äitiä pikkuhommissa! Siivous on vaan tehty lapselle niin helpoksi kuin mahdollista esim leluille ei ole omia laatikoita vaan riittää kun lelut ovat yleensä jossakin laatikossa eikä lattialla. Samoin kirjoille on yksi hylly, niiden ei tarvitse olla hienoissa pinoissa, riittää kun ovat siellä hyllyllä edes jotenkin. Lisäksi lapselle pitää pilkkoa siivoaminen pieniin paloihin esim sen sijaan, että sanon "siivoa huoneesi" sanon vaikka että "laita legot laatikkoon" ja sitten kun legot on laatikossa, niin annan toisen tehtävän ja itsehän minun pitää ainakin isomman siivousken aikana olla vieressä katsomassa ja auttamassa, mutta näin se sujuu.Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 12:52 hmmm kirjoitti:Minkä ikäiset lapset? Alle kouluikäiset?
Miten olet onnistunut että sen ikäiset lapset siistivät huoneensa ja pitävät tavarat ja laatikkonsa, kaappinsa järjestyksessä?