Viikkoraha

Meillä 5- ja 8-v saavat kumpikin viikkorahaa( pienempi 1-2e ja isompi 2-3e), edellytys on että pitävät yhteisen huoneensa siistinä. Toiminut hyvin- tosin kumpikin laittavat rahaa säästöön, ja ostavat niillä sitten jotain isompaa =)

Meillä vanhemmat saavat n.10? kuussa ja nuorempi, 4v muutaman euron. Sen he laittavat sitten säästöpossuun ja viedään pankkiin tai säästöillä ostavat lelun tai pelin itselleen.
Huoneet on pidettävä siistinä ja muutenkin pitää olla kunnollinen ja totelle mitä sanotaan.
Meillä on myös "plus.pisteitä", roskien viennistä, mattojen käärimisestä ym. pikku hommasta saa pisteen ja kymmenen pisteen jälkeen saa muutaman euron.

hmmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 11:43 Äiti kirjoitti:
Meillä ei lapset ole vielä saaneet varsinaista viikkorahaa. Muutaman euron suunnilleen jostain pikku hommasta. Huone on pidettävä siistinä ja lelut oikeissa laatikoissa.
Minkä ikäiset lapset? Alle kouluikäiset?
Miten olet onnistunut että sen ikäiset lapset siistivät huoneensa ja pitävät tavarat ja laatikkonsa, kaappinsa järjestyksessä?

Kysyn, koska mieheni etälapset, 8 ja 10 v, jotka käyvät meillä tapaamisella, eivät osaa huolehtia mitään jälkiään paikalleen, ei edes yöpaitaa sänkyyn (vaikka vuoteen petaaminen kuuluu MEILLÄ tehdä -tekevät sen vasta tuhannennen karjasun jälkeen). Laatikot ja kaapit ovat ihan kammottavassa sekamelskassa.. Miten lapsesi osaavat lajitella lelut oikeisiin laatikoihin? Tyhmä kysymys, mutta kun minusta tuntuu että olen liian vaativa ja ankara, kun vaadin samaa mutta nämä kaksi ei siihen kykene. Ei siksi, etteikö heitä kiinnostaisi vaan siksi että he ovat niin pieniä, viattomia, eivät he tahallaan ja kyllä he kovasti yrittävät ja ainakin se oli vähän sinnepäin ja plaaplaa mitä mies nyt selittääkään, kun minun ymmärrys ei riitä.. :headwall:

miellä 3-vuotias tyttö ei saa viikkorahaa, mutta edellíselle hmmmm-nikille tiedoksi, että hänellä on namipäivän edellytyksenä huoneen jonkinasteinen siistiminen joka päivä. Sanon jonkinasteinen, koksa 3-vuotiaan siisteyskäsitys on tietysti hieman eri kuin meillä aikuisilla (varsinkin isänsä tyttärellä...), mutta ideana on se, että TIETÄÄ, että huone tulee pitää siistinä ja näin ansaitsee namipäivänsä.

Kiirinminna
Meidän lapsista ei kukaan saa vielä viikkorahaa, 10 v, 8v, 5v, 1,6v ,vaan jostain ylimääräisestä työstä voi saada rahaa. Lapsille kuuluu lelujen siivous, petien petaus ja muutenkin kodin pieniin töihin osallistuminen. Ostamme karkit karkkipäiväksi ja leluja saa yleensä vain lahjaksi. Pienin ei tietysti vielä siivoile, mutta 5 v siivoaa tavaransa kunhan siinä on vähän päälle päsmärinä ja sanoo mitä pitää tehdä. Tarkoitus olisi tehdä sellainen kotityölista, jossa määritellään tietylle työlle hinta ja niin lapset voisivat ansaita vähän omaa rahaa.

hmmm
Itse en mene tuohon, että kotitöistä maksetaan lapsille. Ei niistä minullekaan kukaan maksa, tehtävä on silti.
Eli kotityöt kuuluu tehdä, viikko/kk-rahan saamisen edellytys on että tekee osuutensa. Jos ei työt kiinnosta, ei minuakaan kiinnosta maksaa. :/

Kiirinminna
Juu, meillä on tarkoitus, että tietyt työt kuuluvat ihan kaikille, mutta jostain töistä maksetaan, koska muunlaista rahaa lapsille ei heru eli tämä on periaatteessa ihan sama juttu jos viikko tai kuukausirahaa maksetaan työtä kohti, me vain maksamme per. työ. Jos periaatteena on maksaa viikkorahaa pelkäänpä pahoin, että työt jäävät tekemättä ja rahaa silti kinutaan. No, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, meilläkin varmasti siirrytään joskus viikkorahaan, mutta vielä lapset eivät sellaista tarvitse. Tarkoitus on vain kannustaa töihin ja helpottaa omaa työtaakkaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 12:52 hmmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 11:43 Äiti kirjoitti:
Meillä ei lapset ole vielä saaneet varsinaista viikkorahaa. Muutaman euron suunnilleen jostain pikku hommasta. Huone on pidettävä siistinä ja lelut oikeissa laatikoissa.
Miten olet onnistunut että sen ikäiset lapset siistivät huoneensa ja pitävät tavarat ja laatikkonsa, kaappinsa järjestyksessä?

Kysyn, koska mieheni etälapset, 8 ja 10 v, jotka käyvät meillä tapaamisella, eivät osaa huolehtia mitään jälkiään paikalleen, ei edes yöpaitaa sänkyyn (vaikka vuoteen petaaminen kuuluu MEILLÄ tehdä -tekevät sen vasta tuhannennen karjasun jälkeen). Laatikot ja kaapit ovat ihan kammottavassa sekamelskassa.. Miten lapsesi osaavat lajitella lelut oikeisiin laatikoihin? Tyhmä kysymys, mutta kun minusta tuntuu että olen liian vaativa ja ankara, kun vaadin samaa mutta nämä kaksi ei siihen kykene. Ei siksi, etteikö heitä kiinnostaisi vaan siksi että he ovat niin pieniä, viattomia, eivät he tahallaan ja kyllä he kovasti yrittävät ja ainakin se oli vähän sinnepäin ja plaaplaa mitä mies nyt selittääkään, kun minun ymmärrys ei riitä.. :headwall:
Lapset ovat 5 ja 7v. Pienestä pitäen lelut on korjattu yöksi laatikoihin.
Vanhemman omat lelut vihreisiin, nuoremman punaisiin. Legot, pikkuautot, nuket, palikat ym. kaikille omat laatikkonsa.
Vanhin varsinkin ollut aina tarkka pienestä pitäen.
Lapset ovat tottuneet tähän järjestelyyn, siksi se ei tuota vaikeuksia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 17:24 hmmm kirjoitti:
Itse en mene tuohon, että kotitöistä maksetaan lapsille. Ei niistä minullekaan kukaan maksa, tehtävä on silti.
Eli kotityöt kuuluu tehdä, viikko/kk-rahan saamisen edellytys on että tekee osuutensa. Jos ei työt kiinnosta, ei minuakaan kiinnosta maksaa. :/
Meilläkin on käytetty tuota, että tietävät ettei se raha puussa kasva. Jos jotain haluaa, siihen täytyy säästää ja tehdä jotain kotityötä rahan eteen.

zen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 12:52 hmmm kirjoitti:
Siis meillä 2 v 4 kk ikäinen kerää lelunsa leikin jälkeen paikoilleen ja siivouspäivänä auttelee muutenkin äitiä pikkuhommissa! Siivous on vaan tehty lapselle niin helpoksi kuin mahdollista esim leluille ei ole omia laatikoita vaan riittää kun lelut ovat yleensä jossakin laatikossa eikä lattialla. Samoin kirjoille on yksi hylly, niiden ei tarvitse olla hienoissa pinoissa, riittää kun ovat siellä hyllyllä edes jotenkin. Lisäksi lapselle pitää pilkkoa siivoaminen pieniin paloihin esim sen sijaan, että sanon "siivoa huoneesi" sanon vaikka että "laita legot laatikkoon" ja sitten kun legot on laatikossa, niin annan toisen tehtävän ja itsehän minun pitää ainakin isomman siivousken aikana olla vieressä katsomassa ja auttamassa, mutta näin se sujuu.

Viikkorahaa eikä karkkipäivää ole vaan tarveharkintaisesti kumpaakin (tosin rahaahan tuon ikäinen ei vielä tarvi) saa kun kertoo mitä haluaa ja sitten isi ja äiti päättää, että tarvitseeko sitä juuri silloin.

jannifiina
meillä ei ole eikä tule viikko/kk-rahaa. kotityöt kuuluu tehdä siksi että me viihdymme omassa kodissamme. 4v-tyttöni vie vaatteensa pyykkikoriin, kattaa pöytää, pyyhkii pölyjä, nostelee tavaroita ylös kun imuroin, ulkoa tullessa pipot ja kengät paikoilleen, viruttelee astiat kun minä tiskaan, vie puhtaita pyykkejä kaappiin, osallistuu kaikkeen mahdolliseen kotityöhön.

ideana on että töistä tulee itsestäänselviä jossain vaiheessa, esim. vuoden verran tyttö on vaihtanut vessapaperirullan itse ja oma-aloitteisesti jos on hänen vuorollaan loppunut. näin toivon käyvän kaikille muillekin kotiaskareille. rahaa tyttö ei tarvitse vaan minä ostan nyt ja tulevaisuudessa mitä tarvitsee.

Yhteistyössä