onkos kellään sama tilanne. nyt sain lähetteen kättärille ultraan että katotaan miten iso vauveli on tulossa. vähän ehkä hirvittää kun kahden ekan kanssa sf mitta ei olut ikinä noin suuri vaikkakin tytöt olivat 4,660g ja 53cm ja 3,990g ja 51cm.
Mulla oli suunnilleen samankokoinen sf-mitta. Nyt viikkoja 37 ja eilen kokoarviossa vauva oli 3,5kg, eli ISO. Aina noi asiat ei kulje käsikädessä, mutta mulla molemmista ollut vähän yli yläkäyrän sf ja isoja vauvoja molemmat... esikoinen 4,7kg ja 57cm ja nyt siis jo tässä vaiheessa noin iso. Mun mitta oli muistaakseni noilla viikoilla 36 tasan.
Minulla on kulkenut sf-mitta myös aivan koko ajan yläkäyrän yläpuolella omaa käyräänsä (n. 4 vk pidemmällä olevien keskikäyrän kohdalla), mutta neuvolassa tähän asiaan ei ole puututtu mitenkään. Itseä tosin vähän huolestuttaa, kun olen alta keskimittainen... :| Nyt siis rv 33+6.
Tuo kohdun koko on niin monesta asiasta kiinni.
Millainen se kohtu on ja minne päin..jne
Itsellä isoin vauva oli syntyessään 4660g 54cm ja mentiin vkolla 40+1 sf mitta 36. sen jälkeen ei mitattu ja poika syntyi 41+1.
Poika oli ihan kippura syntyessään, et tuo pituus mitta on koukussa otettu. Tykkäs asustella masun suojissa
Ainakin lapsiveden määrä vaikuttaa kuulemma tuohon mittaan, mutta mitkä muut tekijät suurentavat mittaa? Itselläni on kohtu kallistunut taaksepäin, luulisi sen ennemminkin pienentävän tulosta. Entä onko lyhyemmillä ihmisillä yleensä suurempi sf-mitta?
Mulla menee kokoajan omalla käyrällään, vauva arvioitu olevan keskikokoa. Lyhyellä maha helposti kasvaa eteenpäin kuten minulla, samoin kohdun asento ja lapsiveden määrä vaikuttavat. Vatsapeitteiden määrä vaikuttaa ja se onko mittaaja vaihtunut välillä. Eli iso sf ja iso vauva eivät mene yksi
yhteen.