Viidesluokkalainen viikoksi vaihtoon Skotlantiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wilma-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wilma-73

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
3 570
0
36
Meidän neiti saa kokemuksen joka ei varmasti ikinä unohdu. Hän pääsee keväällä viikoksi Skotlantiin vaihtoon. Ensin sieltä koulusta tulee lapsia tänne Suomeen ja pari viikkoa heidän vierailun jälkeen täältä lähtee lapsia sinne.

Tytön luokalta lähtee kaksi tai kolme poikaa ja meidän neiti, toinen tyttö tulee sitten toisaalta Suomesta. Mukaan lähtee kaksi opettajaa. Asuvat siellä perheissä ihan kuten nuo lapset jotka tulevat tänne, eli meillekin on luvassa viikoksi lainalapsi keväällä. =)

Aivan mahtavaa että järjestetään tuollaista! Ovat jo monena vuonna järjestäneet tuollaisia vaihtoja, kokemukset pelkästään positiivisia. =)

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
no en mie vaan kyllä ton ikästä päästäis ilman että ite lähtisin mukaan!!! hui...kauheeta..

No meillä oli toissa kesänä lapsia Brasiliasta, Kiinasta ja Yhdysvalloista, olivat kuukauden leirillä Suomessa, ikää heillä oli 11-12-v. Ihan hyvin selvisivät, toki ihmettelivät Suomen kesää, aurinko mollotti taivaalla vaikka piti olla yö. :D

Kyllä mä luotan opettajiin, ovat monta kertaa reissun tehneet, jos jotain on sattuakseen niin se sattuu vaikka kotipihassa. Jos lapsia on Suomesta lähdössä neljä tai viisi ja opettajia kaksi niin uskon että pystyvät valvomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Hieno homma! Hienoa, että lapsille tarjotaan mahdollisuus nähdä maailmaa ja saada uusia kokemuksia. Laittasin minäkin muksuni mukaan!

Ja aattele niitä muistoja mitä matkasta saa, niitä muistellaan sitten vanhana kiikkustuolissa. :D

Todellakin tämä on "kerran elämässä"-kokemus!

Helpottaa vielä meidän tytölle ainakin se että he tulevat ensin tänne, saa jo tutustua siihen tyttöseen jonka luokse menee viikoksi.

Nyt vain harjoittelemme ahkerasti englantia... ;)

Niinpä. Tytöllesi jää upeat muistot. Kiva, että on äitejä, jotka suo lapsilleen tuollaisen elämyksen, eikä jätä peräkammariin "hui, elä tee sitä ja elä tee tätä".. :whistle:

Hienoa :flower: .

Mun yks ikimuistoisimmista kokemuksista on ollut kuukausi Saksassa kansainvälisellä leirillä. Mä olin silloin 12-vuotias ja porukamme nuorin. Mahtava kokemus, jossa tuli totisesti tutustuttua eri kansallisuuksiin...siellä kun oli väkeä 57 eri maasta...

Niin että pointtina vaan miten lämmöllä tyttösikin taatusti muistelee kokemaansa vielä aikuisenakin

=)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Hienoa :flower: .

Mun yks ikimuistoisimmista kokemuksista on ollut kuukausi Saksassa kansainvälisellä leirillä. Mä olin silloin 12-vuotias ja porukamme nuorin. Mahtava kokemus, jossa tuli totisesti tutustuttua eri kansallisuuksiin...siellä kun oli väkeä 57 eri maasta...

Niin että pointtina vaan miten lämmöllä tyttösikin taatusti muistelee kokemaansa vielä aikuisenakin

=)

Varmasti ollut hauska leiri sulla ja uskon että meidänkin tyttö on intoa täynnä kun viikon reissusta kotiutuu keväällä. Nyt täytyy vain passi hommata ajoissa...

Tuo toissakesäinen leiri, mistä meillä oli lainalapsia, oli myös tuollainen kansainvälinen, lapsia taisi olla 12 eri maasta. Hyvin lapset pärjäsivät kuukauden vaikka toiselta puolelta maapalloa tulivat. Uskon että heille jäi muistoja jotka eivät koskaan häviä.

tulee upea reissu tyttärellesi! Mä olen niiiiiiin kade, mäkin haluisin Skotlantiin. Aivan mykistävän upeat maisemat siellä, pitäisi päästä livenä kattelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Varmasti:
tulee upea reissu tyttärellesi! Mä olen niiiiiiin kade, mäkin haluisin Skotlantiin. Aivan mykistävän upeat maisemat siellä, pitäisi päästä livenä kattelemaan.

Katselin justiinsa itsekin kuvia sieltä, maisemat on tosiaan aivan mahtavat!

Täytyy kyllä lykätä tytölle kamera mukaan niin saa kuvailla maisemia, nähdään täällä kotonakin sitten paikkoja mistä tyttö puhuu.... :whistle:

no en mie vaan kyllä ton ikästä päästäis ilman että ite lähtisin mukaan!!! hui...kauheeta..

Nehän asuu siellä perheissä. miellä varmaan kakkonen myös olisi innokkaana ollut menossa jos olisi tilaisuus tarjoutunut.
Ja nykyajan lapset pärjää kielten kanssa paljoa paremmin kuin itse tuossa iässä. Opetus on muuttunut ja käsitys maailmasta on erilainen, keskustelevat sujuvasti netissä vaikka minkämaalaisten kanssa jne.
ja noissa jutuissa on yksi juju sekin että äiti ei ole mukana paapomassa, vaan siellä pärjätään ilman äitiä, ihan niin kuin jotkut leiritkin täällä kotimaassa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

Nehän asuu siellä perheissä. miellä varmaan kakkonen myös olisi innokkaana ollut menossa jos olisi tilaisuus tarjoutunut.
Ja nykyajan lapset pärjää kielten kanssa paljoa paremmin kuin itse tuossa iässä. Opetus on muuttunut ja käsitys maailmasta on erilainen, keskustelevat sujuvasti netissä vaikka minkämaalaisten kanssa jne.
ja noissa jutuissa on yksi juju sekin että äiti ei ole mukana paapomassa, vaan siellä pärjätään ilman äitiä, ihan niin kuin jotkut leiritkin täällä kotimaassa.

Samaa mieltä tosta että yksi pointti tuossa on juuri tuo että äiti/isä ei ole mukana, lapsi joutuu käyttämään vierasta kieltä, sillai sitä oppii parhaiten.

Heillä kuitenkin opettaja mukana, saavat ottaa kännykät mukaan, voivat siis soittaa opelle heti jos tulee asiaa siellä perheessä ollessaan. Päivisin siellä on kuitenkin ohjelmaa niin että ovat kaikki yhdessä, siis kaikki Suomesta vaihdossa olevat lapset sekä opettajat, illat ainoastaan vietetään siellä perheissä.

Meillä onneksi tuo esikoinen on tottunut kyläilemään ilman vanhempia, yksinänsä lentänyt kummivanhemmilleen lomailemaan, Suomen sisällä kuitenkin. On siis tottunut siihen että jatkuvasti ei ole vanhemmat hoivaamassa.

:)

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
mun on ihan pakko sanoa että toi ikä tuntuu musta tosi nuorelta.
ehkä yläasteikäinen.muuten kiva juttu

Ehkä mua auttaa tuo kun näin kuinka hyvin nuo edelliskesän lapset pärjäsivät vaikka olivat kuukauden erossa vanhemmistaan, ei tuo viikko tunnu siihen verrattuna miltään. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:

No meillä oli toissa kesänä lapsia Brasiliasta, Kiinasta ja Yhdysvalloista, olivat kuukauden leirillä Suomessa, ikää heillä oli 11-12-v. Ihan hyvin selvisivät, toki ihmettelivät Suomen kesää, aurinko mollotti taivaalla vaikka piti olla yö. :D

Kyllä mä luotan opettajiin, ovat monta kertaa reissun tehneet, jos jotain on sattuakseen niin se sattuu vaikka kotipihassa. Jos lapsia on Suomesta lähdössä neljä tai viisi ja opettajia kaksi niin uskon että pystyvät valvomaan.

minkä järjestön kautta tuo leiritoiminta? Meillä tenavat on aika kansainvälisiä ja solmisivat mielellään tuttavuuksia muualle mailmaan myös irl eikä ainoastaan netissä juttelemalla eikä äidin kirjeystävien perheiden kautta pelkästään

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:

minkä järjestön kautta tuo leiritoiminta? Meillä tenavat on aika kansainvälisiä ja solmisivat mielellään tuttavuuksia muualle mailmaan myös irl eikä ainoastaan netissä juttelemalla eikä äidin kirjeystävien perheiden kautta pelkästään

Mä vastaan omasta puolestani vaikka et multa kysynytkään :). Mulla oli palkintomatka Pioneereista tuo kuukauden matka Saksaan. Eli aktiivisuudesta palkittiin Suomesta 15 lasta ja nuorta tuonne leirille.

Ja Dietorelle: Mä tosiaan olin 11-vuotias kuukauden reissulla, josta vain 4 päivää asuttiin saksalaisessa perheessä. Ja 9-vuotiaana olin 2 viikkoa Venäjällä ilman vanhempiani.

Ainoa asia joka harmittaa tuossa nuoressa iässä näin jälkeenpäin, on se että ei osannut samalla tavalla arvostaa matkoja kuin mitä isompana olis. Mäkin sain ystäviä mm. Saudi-Arabiasta, Kiinasta, Bulgariasta....siis TODELLA monesta maasta. Ja sitkeästi he lähettivät vuosia kirjeitä ja kortteja... kunnes lopettivat kun mä en jaksanut vastailla :ashamed:

Todella hieno juttu =) Itse olen aina ollut pelkästään iloinen siitä, että joku on lapsilleni maailmaa näyttänyt, kun omat resurssini siihen eivät ole riittäneet.

Yhteistyössä