Vihreät: Tesla valtion takauksella

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mut mitä eroa tossa sit on edullisimpiin pikkuautoihin? Tai no joo, sähköversio kestää pidempään!


Toki sit ku puhutaan oikeista autoista on tilanne eri.
Se pieni ja ratkaiseva ero, mikä selittää sen miksi suomalaiset ajavat keskimäärin 12 vuotiailla autoilla, hinnaltaan 3600 euroa, eli kansakunnan köyhyys.
Mun auton hinta oli muutama vuosi sitten 800 euroa, peugeot partner vm. 2006 ja voin romuttaa sen loppuunajettuna muutamien vuosien kuluttua ja olen menettänyt rahaa sen 800 euroa.

Jos tarttuisin Viheriöivien ideaan, ottaisin 30 000 velkaa, ostaisin uuden sähkärin ja maksaisin sitä takaisin pankille 10 vuotta.
Jonka jälkeen auto on samanlainen romu kuin Peugeotkin, mutta olisin kuitenkin sijoittanut sähkäriin 30 000 euroa.
Tuolla summalla saisin 30 tonnin bensakoslaa joilla voisin ajella 10 vuoden käyttöiän perusteella seuraavat 300 vuotta.
Huomaatko nyt miksi viehriöivien idea ei ole kenellekään huonotuloiselle kannattava idea.
 
Se pieni ja ratkaiseva ero, mikä selittää sen miksi suomalaiset ajavat keskimäärin 12 vuotiailla autoilla, hinnaltaan 3600 euroa, eli kansakunnan köyhyys.
Mun auton hinta oli muutama vuosi sitten 800 euroa, peugeot partner vm. 2006 ja voin romuttaa sen loppuunajettuna muutamien vuosien kuluttua ja olen menettänyt rahaa sen 800 euroa.

Jos tarttuisin Viheriöivien ideaan, ottaisin 30 000 velkaa, ostaisin uuden sähkärin ja maksaisin sitä takaisin pankille 10 vuotta.
Jonka jälkeen auto on samanlainen romu kuin Peugeotkin, mutta olisin kuitenkin sijoittanut sähkäriin 30 000 euroa.
Tuolla summalla saisin 30 tonnin bensakoslaa joilla voisin ajella 10 vuoden käyttöiän perusteella seuraavat 300 vuotta.
Huomaatko nyt miksi viehriöivien idea ei ole kenellekään huonotuloiselle kannattava idea.


Oli mullakin kakskyt vuotta vanhoja Volvoja kunnes paloi päreet siihen että jäin tienposkeen milloin yksin ja milloin neljän lapsen kanssa.

Nykyistä autoa vähentelen neljällä ja puolella sadalla kuussa ja eipä siitäkään taida omiaan takaisin tulevaisuudessa saada ku se imee ysikasia 12 litraa satasella.

Vaihtaisin!
 
vierailija
Oli mullakin kakskyt vuotta vanhoja Volvoja kunnes paloi päreet siihen että jäin tienposkeen milloin yksin ja milloin neljän lapsen kanssa.

Nykyistä autoa vähentelen neljällä ja puolella sadalla kuussa ja eipä siitäkään taida omiaan takaisin tulevaisuudessa saada ku se imee ysikasia 12 litraa satasella.

Vaihtaisin!
OK, tasan ei käy onnenlahjat.
Mun koslalla on ajettu 300 000 kilsaa, ennen mun omistukseen tulemista siihen on vaihdettu taka-akselisto, joka on pösöjen murheenkryyni.
Olen ajanut autolla nyt kaksi vuotta ja huoltanut sitä öljyjen vaihdolla ja vaihtamalla lämpötila-anturin, 15 euroo.
Meni viime katsastuksesta sukkana läpi ja pakokaasuarvoiltaan kirkkaasti.
Lähti aamulla 23 asteen pakkasessa kivuttomasti käyntiin ilman kohkolämmittimen käyttöä ja olen ajanut sillä kaikenkaikkiaan 25 000 kilsaa.
EI ole kertaakaan nikotellut omistusaikanani.
Kannattaa käyttää asiantuntijaa ostaessaan käytettyä autoa ellei itse tiedä niistä mitään.
Minä käytän siihen itseäni
 
OK, tasan ei käy onnenlahjat.
Mun koslalla on ajettu 300 000 kilsaa, ennen mun omistukseen tulemista siihen on vaihdettu taka-akselisto, joka on pösöjen murheenkryyni.
Olen ajanut autolla nyt kaksi vuotta ja huoltanut sitä öljyjen vaihdolla ja vaihtamalla lämpötila-anturin, 15 euroo.
Meni viime katsastuksesta sukkana läpi ja pakokaasuarvoiltaan kirkkaasti.
Lähti aamulla 23 asteen pakkasessa kivuttomasti käyntiin ilman kohkolämmittimen käyttöä ja olen ajanut sillä kaikenkaikkiaan 25 000 kilsaa.
EI ole kertaakaan nikotellut omistusaikanani.
Kannattaa käyttää asiantuntijaa ostaessaan käytettyä autoa ellei itse tiedä niistä mitään.
Minä käytän siihen itseäni


Nii siis nykyauton ongelma on vain ja ainoastaan se, että paljon kuluttavista autoista halutaan eroon ja polttoaineen hintaa nostetaan jatkuvast.

Edellisellä ysikymppisellä me ajeltiin reilut 500 000 kilometriä.
 
vierailija
Nii siis nykyauton ongelma on vain ja ainoastaan se, että paljon kuluttavista autoista halutaan eroon ja polttoaineen hintaa nostetaan jatkuvast.

Edellisellä ysikymppisellä me ajeltiin reilut 500 000 kilometriä.
Yhtälö voi toimia Norjan kaltaisessa rikkaassa maassa, mutta ei tule toimimaan köyhien kansoittamassa suomessa.
Sähkäreiden hinnat ylittävät kuitenkin kansalaisten ostokyvyn ja vaikka rikkaat niitä aktiivisesti hankkisivatkin, käytettyjen alkaessa tulla markkinoille, niiden akut alkavat hiipua ja niidenkin hinta liikaa kansalle jolla on varaa maksaa autostaan se keskihinta 3600 euroa.
Siihen kun lisätään latausongelmat, kerrostaloissa ja kaupunkien parkkiksilla, kaduvarsipysäköinnissä, ollaan jo ratkaisemattomien ongelmien kanssa tekemisissö.
No money, no funny.

Jos polttoaineen hinnankorotuksilla ja muulla autoilun kallistamisella tehdään auton pito mahdottomaksi, moni pätkätyöläinen, matalapalkka-alalla laskee ettei hänen kannata käydä työssä maksaakseen autoilukulujaan ja suhtkoth samat pätäkät saa räkimällä kämpillä kattoon.
Puhumattakaan kuljetusten hinnannousuista, jotka tottakai maksatetaan kuluttajilla, kenelläkäs muilla.

Suomen autokannan sähköistäminen on vihreä utopia joka ei tule onnistumaan muutamassa kymmenessä vuodessa, ehkä ei koskaan.
Jos sähkärit yleistyvät ja polttomoottorit katoavat, sähkön hinta tulee nousemaan tuntuvasti, sillä valtion keräämää 8 miljardia euroa autoilusta ei voi jättää keräämättä jostakin muusta kohteesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Yhtälö voi toimia Norjan kaltaisessa rikkaassa maassa, mutta ei tule toimimaan köyhien kansoittamassa suomessa.
Sähkäreiden hinnat ylittävät kuitenkin kansalaisten ostokyvyn ja vaikka rikkaat niitä aktiivisesti hankkisivatkin, käytettyjen alkaessa tulla markkinoille, niiden akut alkavat hiipua ja niidenkin hinta liikaa kansalle jolla on varaa maksaa autostaan se keskihinta 3600 euroa.
Siihen kun lisätään latausongelmat, kerrostaloissa ja kaupunkien parkkiksilla, kaduvarsipysäköinnissä, ollaan jo ratkaisemattomien ongelmien kanssa tekemisissö.
No money, no funny.

Jos polttoaineen hinnankorotuksilla ja muulla autoilun kallistamisella tehdään auton pito mahdottomaksi, moni pätkätyöläinen, matalapalkka-alalla laskee ettei hänen kannata käydä työssä maksaakseen autoilukulujaan ja suhtkoth samat pätäkät saa räkimällä kämpillä kattoon.
Puhumattakaan kuljetusten hinnannousuista, jotka tottakai maksatetaan kuluttajilla, kenelläkäs muilla.

Suomen autokannan sähköistäminen on vihreä utopia joka ei tule onnistumaan muutamassa kymmenessä vuodessa, ehkä ei koskaan.
Jos sähkärit yleistyvät ja polttomoottorit katoavat, sähkön hinta tulee nousemaan tuntuvasti, sillä valtion keräämää 8 miljardia euroa autoilusta ei voi jättää keräämättä jostakin muusta kohteesta.
Kirjoitat asiaa.
Lisäksi joidenkin kiinteistöjen hinnat tulevat romahtamaan, etenkin niistä joista on liian pitkä matka töihin ja samoin käy kesämökeille: ei ole enää varaa ajaa viikonlopuksi mökille.
 
vierailija
Siiis hei! En todellakaan usko, että tällä ajatuksella saataisiin suomen autokanta paremmaksi vaan itse voisin ottaa sen valtion takaaman auton. Korotta mielellään, kiitos-
Laitetaanko 10 vuoden maksuajalla ja ilman korkoa tulemaan yksi sähköauto sinne teillepäin?
Osarilla kun alat maksamaan, se tekee 50 000 euron autosta 416 euroa/kk+sähkön hinta, huollot ym. autoilukulut.
Mutta ajattele positiivisesti, kymmenen vuoden päästä sinulla on ihan oma sähköauto, tosin akustoltaan ajokelvoton, mutta on sinulla pihassa ainakin korttelin hienoin koirankoppi.
 
Laitetaanko 10 vuoden maksuajalla ja ilman korkoa tulemaan yksi sähköauto sinne teillepäin?
Osarilla kun alat maksamaan, se tekee 50 000 euron autosta 416 euroa/kk+sähkön hinta, huollot ym. autoilukulut.
Mutta ajattele positiivisesti, kymmenen vuoden päästä sinulla on ihan oma sähköauto, tosin akustoltaan ajokelvoton, mutta on sinulla pihassa ainakin korttelin hienoin koirankoppi.

Mä haluan kyllä sen hieman kalliimman maasturiversion :p
 
vierailija
Mä haluan kyllä sen hieman kalliimman maasturiversion
Jo vain laitetaan tulemaan.
Ja jos rahat loppuvat kesken, otetaan maailmalta lisää jo tavaksi tulleella periaatteella.
6 miljardia lainaa, lahjoitetaan 3 huitsinnevadaan, pidetään itse kolme ja pidetään peukkuja että kaltaisesi työn sankarit ja lapsesi, ehkä myös lapsenlapsesi jaksavat painaa duunia korotettuun eläkeikäänsä saakka.
Sillä se jolla paljon on, siltä paljon vaaditaan ja sulla on pian se sähköauto.
 
Jo vain laitetaan tulemaan.
Ja jos rahat loppuvat kesken, otetaan maailmalta lisää jo tavaksi tulleella periaatteella.
6 miljardia lainaa, lahjoitetaan 3 huitsinnevadaan, pidetään itse kolme ja pidetään peukkuja että kaltaisesi työn sankarit ja lapsesi, ehkä myös lapsenlapsesi jaksavat painaa duunia korotettuun eläkeikäänsä saakka.
Sillä se jolla paljon on, siltä paljon vaaditaan ja sulla on pian se sähköauto.

Mä ostan moisen heti kun niitä on taas mahdollista saada. Ni ja kun Volvosta aika jättää. *huokaus*
Tai sit otan sen volvon hybridin :p
 
vierailija
Jo vain laitetaan tulemaan.
Ja jos rahat loppuvat kesken, otetaan maailmalta lisää jo tavaksi tulleella periaatteella.
6 miljardia lainaa, lahjoitetaan 3 huitsinnevadaan, pidetään itse kolme ja pidetään peukkuja että kaltaisesi työn sankarit ja lapsesi, ehkä myös lapsenlapsesi jaksavat painaa duunia korotettuun eläkeikäänsä saakka.
Sillä se jolla paljon on, siltä paljon vaaditaan ja sulla on pian se sähköauto.
Osta yksi, maksa kaksi.

Terveisin heppatytöt
 
vierailija
Mä ostan moisen heti kun niitä on taas mahdollista saada. Ni ja kun Volvosta aika jättää. *huokaus*
Tai sit otan sen volvon hybridin
Hybridit on nyt loppu valtion sähköautotallista, mutta mä lähetän etänä yhden human androidin selvittään sulle tilannnetta tarkemmin.
Se puhuu selkeästi artikuloiden, on nätti kun sika pienenä, mutta älä turhaan kysy siltä mitään, sillä vaikka se on vihervasemmiston parhaiden huippukoodareiden ohjelmoima, sen vastauskapasiteetti kysymyksiin on buginen ja helevetin kryptinen.
Rahat sen kanssa kyllä menee, omat ja lainatut, joten pidä lompakostas kiinni. äläkä helkutissa mee allekirjottaan mitään velkapapereita sen kanssa.
Se hävittää puolet rahoista, eikä suostu koskaan selvittämään mihin vtuun ne massit oikein on menny.
Vähän epäilen et se haluais maasta pois vaalien jälkeen jonnekin eurooppaan uudelleenohjelmoitavaks.
 
vierailija
Tesloilla ajettu jo 500 000 - 600 000 km ilman suurempia huoltotarpeita ja 400-500 km ajomatkan akku heikentynyt vasta 10-20%. Tesla Model 3 maksaa 50 000 euroa.
Jossain taksikäytössä ehkä, mutta se ei millään vastaa auton normaalia käyttöä.
Yleensä näissä huippukilometreissä polttis tai sähkis, unohdetaan autuaasti mitä' sille autolle on tehty ajokilometrien saavuttamiseksi.
Suurin piirtein vaihdettu osa osalta koko auto ja samanlaista unohtamista oletan näiden sähköautohypettäjien käyttävän näissä kestohehkutuksissaan.
 
Etkö toope osannut taaskaan linkittää aiheeseen?
Niin ap, se linkki olisi ollut tarpeen.

Tässä muutamia:
 
vierailija
Niin ap, se linkki olisi ollut tarpeen.

Tässä muutamia:
Heppatytöt ovat menettäneet sen vähäisen järkensä. :(
 
Kymmenen vuoden päästä tämän päivän sähköautotekniikka on auttamattoman vanhentunutta.
Todennäköisesti myös auton akut vaihtokunnossa (uusi akkupaketti 5000 egee, mutta 10 vuotias auto alkaa olemaan jo muulta tekniikaltaan ja pelleiltään siinä kunnossa ettei vaihto kannata)
Eli kun olet maksanut autoa 10 vuotta, pihastasi löytyy autonromu, jolla ei voi ajaa, sillä ei ole jälleenmyyntiarvoa, eikä sitä huoli kukaan edes ilmaiseksi vaivoikseen, paitsi tietenkin valtakunnallinen romunkeräyspiste, jossa siitä ei makseta mitään.

Viheriät hattarapäät tekivät tarjouksen josta kannattaa kieltäytyä
Kyllä se joillekin voisi olla hyvinkin kannattavaa, ei tosin keskivertoveronmaksajalle. Hankitaan mahdollisimman kallis sähköauto valtion takauksella, hankkiudutaan sen jälkeen maksukyvyttömäksi ja myydään sähköauto käteisellä esim. ukrainalaiselle jobbarille (mahdoton jäljittää). Vatio maksaa lainanantajalle takaamansa summan ja käteisrahat "katosivat" elinkustannuksiin...

Epäileekö joku, ettei tämän kaltaista syntyisi? Hallituksen edellinen sähköautotukipäätös poikii nokkelille autojobbareille ilmaisia autoja:

Lain porsaanreikään on tartuttu hanakasti, ja Traficomin päällikkö Tuovi Valtonen kertoo, että niputushakemuksia on tullut kaikkiaan 174 kappaletta.
– Eniten romuja per hakija on 110 kappaletta, muut hakemukset ovat välillä 2-52 kappaletta. Yli puolet niputushakemuksista koskee alle 10 auton nippuja


Voiko siis koko auton hinnan maksaa romutuspalkkioilla?
– Kyllä voi.

Onko romutuspalkkioiden kokonaismäärä rajattu auton hankintahintaan?
– Tukea ei myönnetä yli auton hankintahinnan.

Jos jollakulla on vaikka 100 hakemusta romutuspalkkioon, niin voiko hän jakaa palkkiot ostettaviin eri autoihin eli ostaa 200 000 euron palkkioilla vaikka neljä eri autoa?

– Tämä on mahdollista.


varattomalle vihreälle sopiva ensiauto: Porsche Taycan Turbo S, parisataatuhatta ilmaista rahaa valtiolta?


 
Miksi jätät sen tohon 50:iin? Nosta ihmeessä, kun on niin hyvä matikkapää! Hankitaan vielä enemmän vientituloja!
Äläkä usko näitä otsikkoja aina kaiken niellen.. Ehdotus koski sähköautoja, ei tesloja ja saa niitä nykysin 15tonniinkin.

Mut jos medialukutaito on tolla tasolla, en ihme jos vähän öyhötyttää.
Niin, minäkin totean Helsingin vuokratasosta valittajille esimerkkinä, että muuttotappioalueiden lähiöistä voi ostaa oman kaksion 20-30 tonnilla, jos ei vaadi liikaa laatua. Se ei kuitenkaan kerro normaalista asumisen hinnasta.

Ne halvimmat sähköautot taitavat tällä hetkellä olla hinnaltaan 20 k€. Mutta silloin puhutaan perheen kakkosautoksi sopivista sähköisistä kauppakasseista. Ne toki täyttävät autotarpeen, jos tarkoitus on viedä lapsi hoitoon, hakea paketteja R-kioskilta, ostaa 2 kassillista ruokaa Citymarketista ja käydä työpaikalla, joka on max. 40 km matkan päässä kodista (edellyttäen, että se oma latauspaikka pihasta löytyy).

Mutta, moni tarvitsee autoa usein myös pidempiin matkoihin työn, kesämökin tai esim. 400 km päässä asuvien eläkeläisvanhempien takia. Silloin ei pieni lyhyen kantaman auto riitä, vaan hinnat ovat kalliista akkutekniikasta johtuen alkaen 50 k€.

Mutta kyllä havempiakin autoja on tulossa. Romanialainen Dacia Spring Electric tulee myyntiin ilmeisesti syksyllä ja hinta jäänee selvästi alle 20 k€? Suorituskyky kauppakassi ja laatu ehkä hieman sinne suuntaan, mutta myy varmasti.
 

Yhteistyössä