Vihervasemmisto haluaa häätää parhaat veronmaksajat pois Helsingistä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Asukaspysäköinti pitää hinnoitella sillä tavalla, että parkkipaikkoja löytyy vapaana juuri sopivasti. Jos niitä on liikaa, pysäköinti on liian kallista ja jos niitä on liian vähän, pysäköinti on liian halpaa. Nyt se on liian halpaa. Vaikka suurin osa keskustan kotitalouksista ei edes omista autoa, ne jotka omistavat joutuvat usein pysäköimään aika kauas. Ja sitten kokonaan oma juttunsa on erilaisten kesäautojen yms. romujen seisotus kadun varressa kuukausitolkulla. 500 euron rassi estää lumityöt koko talven koska sen pitkäaikaispysäköinti on niin edullista. Ei siinä ole mitään järkeä. Tämä on hyvä uudistus ja nimenomaan ne hyvät veronmaksajat sen ymmärtävät. Asia on ongelma niille 500 euron rassin omistajille.
Ihan järkeen käypää logiikkaa sinulta. Hki tarjoaa nykyään kesäautoille pitkäaikaispysäköintiä Tattarinsuolla.

Joukkoliikenteeseen voitaisiin myös soveltaa tuota samaa, eli käyttäjä maksaa markkinahinnan.
 
vierailija
Ihan järkeen käypää logiikkaa sinulta. Hki tarjoaa nykyään kesäautoille pitkäaikaispysäköintiä Tattarinsuolla.

Joukkoliikenteeseen voitaisiin myös soveltaa tuota samaa, eli käyttäjä maksaa markkinahinnan.
Joukkoliikenne on ihan hyvä palvelu olla olemassa ja on ok subventoida sitä julkisista varoista. Samoin kuin on ok subventoida pysäköintiäkin. Ihmisethän eivät yleisesti ottaen maksa lähellekään markkinahintaa pysäköinnistään. Omakin parkkipaikkani maksaa vain 18 euroa kuukaudessa ja se on kuitenkin n. 12 m2 kooltaan. Jos yrittäisin saada 12 m2 tilaa vuokrattua itselleni vaikkapa ulkovarastoksi hintaan 18 euroa kuukaudessa, yhtiökokous nauraisi minut pihalle. Ja oma parkkipaikkani on vieläpä "kallis". Moni kaveri on päivitellyt hintaa kun heidän paikkansa kustantavat vain 5-15 euroa kuukaudessa.

Halpa hinta on ok niin kauan kuin jokaiselle riittää paikka. Itselläni on kokemusta siitäkin, että asuin vuosia ilman paikkaa koska kaikki olivat vuokralla, vaikka vuokralaisilla ei aina ollut edes autoa. Mutta kun säännöistä oli unohtunut sellainen pykälä, että paikka menee kiertoon mikäli se on käyttämättä. Vuokralaiset tiesivät, että paikkoja on liian vähän ja maksoivat mielellään sen pienen summan siltä varalta, että joskus vielä hommaavat auton. Jollain mummolla se paikka taisi olla ihan vaan vieraspaikkana. Mielestäni ainoa oikea tapa on järjestää vuosittain huutokauppa paikoista mikäli joku sellaista ehdottaa ts. mikäli on enemmän halukkaita vuokralaisia kuin on autoja. Sitten paikan saisivat ne, jotka ovat valmiita siitä eniten maksamaan.
 
Onko se noin kallis nykyään? Muistan, kun asuttiin Helsingin keskustassa, niin asukaspysäköinnin hinta oli noin 30 euroa vuodessa.
 
vierailija
Aika kallis hinta, kun ottaa huomioon, että ei ole mitään nimettyä parkkipaikkaa, vaan sitä joutuu etsimään joskus aika kaukaakin.
Tuo on siis se ehdotettu hinta, johon noustaisiin porrastetusti. Tällä hetkellä asukaspysäköinti maksaa 30 euroa kuukaudessa. Siinä vaiheessa kun hinta olisi 90 euroa kuukaudessa, parkkipaikka löytyisi suuremmalla todennäköisyydellä läheltä koska vähän ajetut autot poistuisivat kaduilta.
 
Tuo on siis se ehdotettu hinta, johon noustaisiin porrastetusti. Tällä hetkellä asukaspysäköinti maksaa 30 euroa kuukaudessa. Siinä vaiheessa kun hinta olisi 90 euroa kuukaudessa, parkkipaikka löytyisi suuremmalla todennäköisyydellä läheltä koska vähän ajetut autot poistuisivat kaduilta.
Jaa-a. Miten mahtaa käydä? Sähköautoilu voi lisätä ajoneuvojen määrää kaupungeissa ja siten myös parkkitilan tarvetta.
 
vierailija
Jaa-a. Miten mahtaa käydä? Sähköautoilu voi lisätä ajoneuvojen määrää kaupungeissa ja siten myös parkkitilan tarvetta.
Ei kai kukaan autoa osta, jos ei sellaista tarvitse. Oli sähköinen tai ei. Tällä hetkellä ongelmana on, että asukaspysäköinti on kuitenkin niin halpaa, että kaduilla voi seisottaa ajamattomia autoja odottamassa kesää tai viikonlopun mäkkireissua. Olenpa kuullut sellaisestakin, että auto seisoo kadun varressa varastona. Jossain vaiheessa hinnan noustessa tulee vastaan se tasapainopiste jolloin parkissa on ainoastaan päivittäisessä käytössä olevia menopelejä. Vapaiden paikkojen määrä kasvaa absoluuttisesti ja lisäksi paikkojen kierto paranee.
 
Ei kai kukaan autoa osta, jos ei sellaista tarvitse. Oli sähköinen tai ei. Tällä hetkellä ongelmana on, että asukaspysäköinti on kuitenkin niin halpaa, että kaduilla voi seisottaa ajamattomia autoja odottamassa kesää tai viikonlopun mäkkireissua. Olenpa kuullut sellaisestakin, että auto seisoo kadun varressa varastona. Jossain vaiheessa hinnan noustessa tulee vastaan se tasapainopiste jolloin parkissa on ainoastaan päivittäisessä käytössä olevia menopelejä. Vapaiden paikkojen määrä kasvaa absoluuttisesti ja lisäksi paikkojen kierto paranee.
Mutta sähköauton voi ostaa sellainen, joka ei polttomoottoriautoa halunnut ostaa.
 

Yhteistyössä