Viherpeukalot: miten uudistetaan juoru-viherkasvi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piip

Vieras
Sen kasvin kaikki mulla päällä olevat osat on kuivuneet, kuolleet, paitsi latvat. Latvat on kyllä ihan hyvin hengissä. Noin 10cm latvaa elossa, 1-5cm ruskeaa. Kyseessä on pieni pennijuoru, jossa 1cm kokoiset pyöreät lehdet.

Leikkaanko mä ne kaikki kuivat osat pois ja laitan vihreät osat veteen juurtumaan. Vai laitanko suoraan uuteen multaan koko homman, sekä ruskean osan, että vihreät latvan, mutta niin että latvasta näkyy mullan päällä vähän.

Kuule samaa mietin eilen kun katsoin tota roikkuvaa juoru-parkaa joka näyttää turhan harvalta :) Se ei kylläkään ole vielä ruskistunut.
Juoru on tietääkseni hyvä juurtumaan pelkästään pistokkaista. Voi siis laittaa vaikka suoraan multaan, mut jos haluat voit juurruttaa ensin vedessä.
Kannattaa leikata ihan rohkeasti kunnon palat eikä ottaa yhtään sitä kuivunutta ruskeaa osaa mukaan.

nostan. Tietäiskö joku faktaa kuinka olis paras tehdä?
Pitäiskö joka ikinen miljoonasta pikku varresta katkaista poikki vihreältä alueelta, vai käykö että vetäisen vaan käsin ne kuivuneet pois ja laitan multaan vihreät osat.

Juurrutat ne vihreät osat vedessä, niihin tulee uudet juuret aika pian. Sitten laitat ne multaan.
Ja tuskin juoru huonoa tykkää, vaikka vain revit kuivat osat pois.

Itse tapoin lähes koko pienen pennijuoruni, mutta revittyäni kaiken kuolleen ja kuihtuneen kasvuston pois, rupesi se kasvamaan ihan itsekseen takaisin loistoonsa. Eikä ole sen koommin kärsinyt. Ruukkuun jäi kolme lyhyttä vartta, jokaisessa kaksi lehteä, mutta nyt se meinaa jo kasvaa teemukissa saisovan lusikan ympärille, niin innolla se kasvaa.

Yhteistyössä