Viherpeukalot auttakaas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Toukokuun alkupuolella vai onkohan liian aikaista? No kummiski.. Aion tuohon ulos tehdä kukkapenkin. Ajatuksena kohopenkki. Kumpaa laitan reunustaksi kiviä vai tiiliä. Eli kumpi pitäs kukkapenkin paremmin koossa ettei valahda. Ja kannattaako ensin kaivaa joku ns. kuoppa johon multaa. Vai suoraan multa maahan?

Niin ja mikä ois hyvä väli seinästä kukkapenkkiin. Tuskin kannattaa laittaa suoraa seinään kiinni.

Kai kummallakin saa pitävän, kun asettelee ne.

Ja jos viitsit kaivaa vähän, laittaa pohjalle puoliksi palanutta kompostia tai jos saat jostain vaikka hevosenpaskaa, ja siihen päälle mullat joihin istutat, niin lämmittää alla palava komposti penkkiä niin että voit istuttaa hieman aiemmin.

Älä laita seinään kiinni,ellet haluamuurahaisia taloon tai kosteutta.. Jätä vähintään puolimetriä.
Ja tiilet on aika hyviä, mä en laittais mitään, siihen viereen jää ruohonleikkurista tupsut, kun ei ole kiviä, voi ajaa ihan tyynni..
Ja kukkapenkki "valahtaa" kun multa painuu, sitä täytyy laittaa alkuun "liikaa" tai lisätä seuraavana keväänä.
Kaiva kuoppa mullalle, saat rikkaruohot alta pois!

En ole mikään viherpeukalo. Itse oppinut sellainen kyllä, kirjoista siis..

Meillä on kiviä pihassa omasta takaa, joten olemme tehneet niistä ja ei ole valahtanut mihinkään. Itse tykkään niistä, kun ovat luonnollisemmat. Mutta jos niitä ei ole saatavilla, asia on eri juttu.

Ja kun teet kuopan, kannatta laittaa heti kunnon multaa (jossa ei ole rikkaruohoja)ja alle joko suodatinkangasta tai ihan tavallinen lakanakin käy, kunhan ei ole reikiä. Niin säästyt kitkemiseltä. Tai ethän ihan täysin säästy, kun lentäähän niitä siemeniä ilmassakin, mutta eipähän ainakaan ne juolat tule penkkiin.

Ja yleensä ei kannata laittaa kukkapenkkiä uusien talojen lähelle, kun niiden juuret ajan saatossa voivat tukkia salaojaputket. Riippuen kuinka syvällä putket menee ja paneeko syväjuurisia kasveja...

Yhteistyössä