viherpeikalot:kukkasipulienistutus asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei niin viherpeukalo itse:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei niin viherpeukalo itse:(

Vieras
Voiko syyssipuleita, jotka siis olen ostanut viimesyksynä, mutta laiskuuttani en jaksanut niitä silloin maahan kaivaa, istuttaa nyt keväällä. Kärsiikö ne siitä vai onko vaan niin, ettei ne kuki tänävuonna, vai voiko jopa olla niin etteivät kuki koskaan jos väärään aikaan istuttaa? mulla ois tuolla tulppanien, narsissien ja helmililjojen sipuleita iso kasa.

Ärsyttää nyt kauheesti kun en jaksanut niitä' syksyllä laittaa, mutta silloin oli kaikkea isoa elämään liittyvää murhetta, ja kukkien istutus oli silloin kaukaisimpana mielessä. Kiva niitä ois nyt keväällä/kesällä katsella, vaan minkäs teet...Mutta siis onko kaikki jo ihan pilalla, vai jättäisinkö istutuksen sitten syksyyn?

Voit kokeilla, mutta jos mahdollista, niin istuta ne nyt ruukkuihin tms. juurtumaan (ei kovin aurinkoiseen paikkaan) ja siirrä sitten maahan. Isoin ongelma on tuo juurtuminen eli sipulit jaksaa kyllä työntää varren ja ehkä kukankin tänä vuonna, mutta voi olla, etteivät enää kykene kasvamaan sipuleina (kun juuristo ei ole kehittynyt), jolloin eivät sitten nouse enää ensi vuonna.

Joo voipi olla, että on olleet liian lämpimässä, kun ihan huoneenlämmössä olen säilyttänyt ne talven yli, kylläkin pimeässä.

Localoba: onko niin, että jos istutan ne nyt ruukkuun, niin eivät sitten enää kykene kasvamaan sipuleina, ja jos istutan ne maahan niin sitten hyvällä tsägällä kasvavat ehkä ensivuonnakin? Epä sillä ehkä niin väliä, kukkivatko vielä tänä vuonna, kunhan sitten ensi vuonna vielä kasvaisivat.

Tosin sipulit on ostettu halpakauppaketjulta, joten sipulitkaan eivät varmaan aina ihan priimoja ole, mutta anyway, pitää nakata ne maahan sitten kun alkaa sulaa, ja toivoa parasta?

Eli istuta nyt ruukkuun ja sitten kun maa sulaa, siirrä sipulit maahan mieluiten ruukun mullan kanssa. Jos ovat ruukussa juurtuneet, niin juuret ei vaurioidu.
Toinen vaihtoehto on kukittaa(/kasvattaa) ruukuissa ja kukinnan jälkeen siirtää maahan, ja jälleen koko multapaakun kanssa.
Liota sipuleita ennen ruukkuun istutusta muutama tunti vedessä.

Yhteistyössä