Viherkasvioppia kiitos!

Elikkä kysymykset kuuluu:

1. Mistä kasvi oireilee kun lehdet muuttuvat ruskeaksi ja kuivuvat pois?

2. Rahapuu ja traakkipuu, hoito-ohjeita?

3. Iki-viherkasveja, jotka eivät KOOOOSKAAAN kuole MILLÄÄÄÄN?

Ja kyllä, olen onnistunut tappamaan liikaa noita lähiaikoina, tulee kalliiksi vielä tämmöinen viikoittainen vaihtaminen... :kieh:

hmm
1. Riippuu kasvista. Talvella liian vähäinen valo on yleisin syy, osta kasvilamppu. tai sit jotkut kasvit(esim kumipuu) pudottaa pimeän aikaan lehtiä, mutta kasvattaa keväällä sitten uudet. Jotkut kasvit, jotka kasvattaa vartta, niin ne alimmat lehdet ruskistuu, ja kuihtuu pois->näin se varsi saa pituutta. Latvasta sitten kasvaa uusia, jos näin on niin ei syytä huoleen.

2. Rahapuu valoisaan, vedottomaan, ja niukka kastelu, kesällä vähän enemmän. Traakkipuu... hmm. mä en oo saanu yhtäkään pysyy hengissä, joten en ala siinä neuvoo. :D

3. Vehkat. niitä ei saa tapettua juuri millään. Laikkuvehka ja viirivehka on parhaat. Ja sit, jos joku sanoo sulle et rönsylilja on kuolematon niin älä usko. siinä toinen kasvi mitä en vaan saa pidettyä hengissä, vaikka kokemusta on vaativammistakin kasveista...

Ja hei, mä koitan ettiä sulle yhden kasvin jota ei oikeesti saa tapettua.

muusa
1. liian kuiva tai liian märkä, liian pimeässä tai liian kuumassa
2. kastele tosi vähän, kaktusmulta auttaa
3. Kultaköynnös ei kuole millään ja on nättikin ja sitä on helppo lisätä

hmm
Hitto kun en nyt saa kasvin nimeä päähäni. Mutta se on tavallaan sammal, mulla oli semmosia kukkakaupalla, sitä "sammalta" liimailin kuiviin puunpätkiin niin et se puu on varsi ja lehdet siitä sammalesta roikkui siellä ylhällä. Sitä ei saa laittaa auringonpaisteeseen, ainoa tapa jolla sen saa kuolemaan. se kerää kosteuden ilmasta, ja sitä voi suihkutella välillä, mutta vaikka sen unohtas kaappiin puoleksi vuodeksi niin se virkistyy kun vain suihkuttelee sen. :)

palmuvehka itseasiassa on pysynyt hengissä vaikka sitä on siirrelty täällä sisällä oikeen urakalla, et varmaan ne vehkat sitten on kuolemattomia... :eek:

Rahapuussa on varret katkeilleet pikkuhiljaa, ja nyt siinä yksi onneton varsi enää jäljellä. Varmaan kastelin liikaa ja on ollut tuossa ikkunan vieressä kun tuuletan :(

Mutta jos tietäisin tuon yhden kasvin nimen, ni voisin kysellä mikä kumma sitä vaivaa, kun on uusi ja kaikkia keinoja kokeiltu ja silti vaan kuolemalla kuolee..

Älä kastele liikaa. Talvelle kasvit on lepotilassa ja riittää, että kerran viikossa kastelee. Pintamulta saa olla reilusti kuivaa. Jos vaan suinkin on mahdollisuus, niin kannattaa talveksi hommata kasvilamppu Säännöllinen suihkuttaminen auttaa myös. Ilma on talvella kuivaa ja kasvit kärsii siitä. Kannattaa katsoa, että ei ole tuholaisia kasveissa, ne rasittaa kasveja talvella enemmän kuin kasvukaudella. Maaliskuussa ala lannoittaa kasveja, silloin alkaa olla jo enemmän valoa ja lannoitteesta on hyötyä. Niin ja poista huonot lehdet ja lehtien kuivat päät (saksilla poikki vaan ) Näillä ohjeilla mie oon saanut kasvit kestämään hengissä aika hyvällä prosentilla.

VIERAS
Jukkapalmu on aika takuuvarma. Siinäkin lehdet alkaa nuupottamaan noin 2-3 kk kastelemattoman kauden jälkeen. Jos siinä vaiheessa ei kastele, ne ruskettuu alhaalta alkane ja voi saksia pois kun muistaa taas kastella :D

ei pitäs kertoa, mut lopetin jukkien kasvattamisen kahden pelkän kuivan rungon jälkeen.. :snotty: Taidan tosiaan olla melkoinen viherpeukalo :LOL: Kuka tarvii viherkasveilleen hoitajaa esim. loman ajaksi? :saint:

Täytynee kokeilla suihkutusta ja koittaa olla kastelematta...yritän vaan niin kovasti hoitaa toisia... :D

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:
palmuvehka itseasiassa on pysynyt hengissä vaikka sitä on siirrelty täällä sisällä oikeen urakalla, et varmaan ne vehkat sitten on kuolemattomia... :eek:

Rahapuussa on varret katkeilleet pikkuhiljaa, ja nyt siinä yksi onneton varsi enää jäljellä. Varmaan kastelin liikaa ja on ollut tuossa ikkunan vieressä kun tuuletan :(

Mutta jos tietäisin tuon yhden kasvin nimen, ni voisin kysellä mikä kumma sitä vaivaa, kun on uusi ja kaikkia keinoja kokeiltu ja silti vaan kuolemalla kuolee..
kuva?

Ja tuo mitä aiemmin sanoin, niin se on joku tillandsia tms. niitä vaan on useita niin en nyt tiedä mikä se oli mistä puhuin.

Laitan parista kasvista kuvaa, jos satutte tosiaan tietämään edes nimet, niin voin hakea vaikka hoito-ohjeita... eka on se uusi, joka on jo kuolemassa. Molemmista saa antaa JA PITÄÄ ANTAA hoitovinkkejä...

http://www.aijaa.com/v.php?i=3416249.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3416256.jpg

vieras
Eka saattaa olla jukkapalmun yläosa tökättynä suoraan multaan (mulla on samanlainen raidallinen) ja toinen on limoviikuna. Se on ihan jees mutta allergisoiva, eli jos on herkkiä lapsia niin anna uuteen kotiin.

Yhteistyössä