Vihaan avioliittoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksinäinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksinäinen"

Vieras
Olen ollut naimisissa vasta lyhyen ajan, mutta vihaan jo tätä elämää.
Luulin, että olen onnellinen mieheni kanssa. Olin ihan väärässä. Heti, kun astelimme avioon, on kaikki päin peetä. Siltä tuntuu.
Riitelemme usein. Olen suurimman osan ajasta vihainen ja väsynyt ja tunnen itseni täysin ulkopuoliseksi mieheni elämässä. Olen äärettömän yksinäinen. Minulla ei ole ystäviä tai kavereita, vain mieheni ja sukulaiseni. Miestä ei kiinnosta minun jutut, ainakaan tarpeeksi. Voisin olla onnellinen näissä vähäisissä ihmissuhteissa, jos ne kaikki olisivat edes mukavia ja hyviä ja tuntisin oloni hyväksytyksi.
Vastikään kävin läpi vahvasti omaan identiteettiini liittyvän asian ja kun kysyin mieheni mielipidettä siihen liittyen, ei tule mitään vastausta. Sanoin, että tuntuu pahalta kun häntä ei kiinnosta ja haluaisin hänen ottavan siihen edes vähän osaa. Ei mitään vastausta siihenkään.
Minä yritän kuunnella ja välittää ja kysyä, muistan miehen mieluisat asiat ja yritän yllättää hänet usein. Sanon, että olisi kiva jos hän tekisi joskus minulle samoin. Ei mitään.
Kerron, että olen yksinäinen. Hän lähtee harrastuksiinsa viikonlopuksi.

En oleta, että mies istuisi kuuntelemassa minua päivät pitkät, mutta hänen halukkuutensa pitää minut osana elämäänsä tuntuu kadonneen. Ennen hän oli kiinnostunut ja vietti kanssani paljon aikaa.
En ole täydellinen, teen virheitä enkä aina jaksa minäkään muistaa miehen sanoja, mutta yritän parhaani. Olemme sopineet että yritämme. Tuntuu vain ettei hän tee mitään.
Otin osaa hänen harrastukseensa, annoin hänen opettaa ja hankkia minulle välineet ja tein kaiken parhaani mukaan vaikka en ole aiemmin pitänyt "lajista". Nyt se on minustakin kivaa ja uskoin että onni tulisi sitä kautta; ehkä mieskin olisi valmis kokeilemaan jotain rajojensa ulkopuolella tai edes keskustella kanssani omista jutuistani. Mutta ei. Hän on tyytyväinen että otan osaa hänen elämäänsä eikä koe että hänen tulisi tehdä samoin, uskoisin. Siltä se vaikuttaa.
Aina riidellessä hän nostaa esiin kaikki pahimmat haavani, ne asiat joista syytän itseäni päivittäin muutenkin. Normaalissa ilmapiirissä ne asiat ovat hänelle ok ja hän hyväksyy ne, mutta riidellessä olenkin mitätön ja huono juuri niiden takia.
Vaikka annankin vain oman versioni asioista ja mies luultavasti muistaa enemmän mieluisia tekemiään asioita, onko oikein että tunnen näin lähes jatkuvasti? Hyvinäkin hetkinä ajattelen että "no, en ihan vielä lähde". En tiedä jaksanko itse enää rakastaa kun se on tällaista kamppailua kokoajan.
Mies on hyvä isä ja käytännössä kelvollinen elinkumppani, mutta se yhteys, joka meillä oli alussa, on hävinnyt. En tiedä voinko ylläpitää tätä kulissia ja rajoittaa itseni elämään tällä tavalla.

Eron ajattelukin tuntuu hirveältä: lapsen tapaamiset ja sukulaisille selittely ja miehen luultavasti hyvin vaikea katkeruus ja riidat sen yhteydessä. Olis helpompi vain kuihtua pois tai kadota jonnekin..

En mä tiedä miksi tänne kirjoitan. On pakko saada näitä ajatuksia jonnekin

Hyvin raskaan kuuloista. Varsin ikävä tilanne; tiedät itsekin että vaihtoehtoja on tasan kaksi, lähteä tai jäädä. Oletko sanonut miehelle suoraan, että näin ei voi jatkua? Olisiko ammattiavusta hyötyä? Sen neuvon voin antaa, että käännä kaikki kivet ja kannot aviolittosi pelastamiseksi, ainakin voit sanoa yrittäneesi. Jos suhde ei kaikesta huolimatta toimi, voit lähteä puhtaammalla omallatunnolla. Voimia sinulle, asioilla on taipumus ratketa ennemmin tai myöhemmin.

Voi että, voimia ja haleja sinulle!

Itse olen suht koht samassa tilanteessa. Paitsi ettei ole avoiliittoa eikä luojan kiitos ole lapsiakaan. Mutta talo ja yhteiset kaverit ja just se häpeä mitä tulis jos lähtisin TAAS yhdestä suhteesta. Ei kuitenkaan ole eka miesystävä minulle, jotenkin onnistun aina valitsemaan nämä jotka ovat niiiiin mukavia ja ihania sen aikaa kunnes saavat kävelemään ansaan (sinun kohdallasi avioliitto, minun kohdalla yhdeinen okt). Nytkin mies oli eilen omilla teillään. Ja tänään kun oltiin jo sovittu että oltais kahdestaan, niin soittikin kaverinsa tänne. Ja suuttui minulle kun en halunnut olla heidän kanssaa vaan kävin järven rannassa miettimässä tätä p*skaa elämää.

Tiedän että ero on omalla kohdalla ainut vaihtoehto, mutta kun on vain niin hankalaa lähteä :|

Mies tietenkin haluaa jatkaa, ja väittää rakastavansa jne. Mutta on ihan selvää ettei häntä enää vain kiinnosta minä. Minä vain elän samassa talossa ja annan silloin tällöin seksiä, mutta tuntuis ettei mitään muuta yhteistä oikein ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaimo minäkin;30065790:
Hyvin raskaan kuuloista. Varsin ikävä tilanne; tiedät itsekin että vaihtoehtoja on tasan kaksi, lähteä tai jäädä. Oletko sanonut miehelle suoraan, että näin ei voi jatkua? Olisiko ammattiavusta hyötyä? Sen neuvon voin antaa, että käännä kaikki kivet ja kannot aviolittosi pelastamiseksi, ainakin voit sanoa yrittäneesi. Jos suhde ei kaikesta huolimatta toimi, voit lähteä puhtaammalla omallatunnolla. Voimia sinulle, asioilla on taipumus ratketa ennemmin tai myöhemmin.

Me ollaan puhuttu tilanteesta paljonkin. Mies lähinnä hyväksyy minun esittämiäni ideoita tilanteen ratkaisemiseksi eikä esitä omia mielipiteitään. Eikä yrityksistäni ole ollut hyötyä, kun tuntuu ettei hän lähde niihin kumminkaan mukaan. Olen kyllä kysynyt mitä hän haluaisi ja jättänyt ideani toteuttamatta, jollei mies ole täysillä mukana. Terapiasta ollaan puhuttu ja sovittu että mennään ja olen sitä järjestämässä parhaillaan.

Voi että, voimia ja haleja sinulle!

Itse olen suht koht samassa tilanteessa. Paitsi ettei ole avoiliittoa eikä luojan kiitos ole lapsiakaan. Mutta talo ja yhteiset kaverit ja just se häpeä mitä tulis jos lähtisin TAAS yhdestä suhteesta. Ei kuitenkaan ole eka miesystävä minulle, jotenkin onnistun aina valitsemaan nämä jotka ovat niiiiin mukavia ja ihania sen aikaa kunnes saavat kävelemään ansaan (sinun kohdallasi avioliitto, minun kohdalla yhdeinen okt). Nytkin mies oli eilen omilla teillään. Ja tänään kun oltiin jo sovittu että oltais kahdestaan, niin soittikin kaverinsa tänne. Ja suuttui minulle kun en halunnut olla heidän kanssaa vaan kävin järven rannassa miettimässä tätä p*skaa elämää.

Tiedän että ero on omalla kohdalla ainut vaihtoehto, mutta kun on vain niin hankalaa lähteä :|

Mies tietenkin haluaa jatkaa, ja väittää rakastavansa jne. Mutta on ihan selvää ettei häntä enää vain kiinnosta minä. Minä vain elän samassa talossa ja annan silloin tällöin seksiä, mutta tuntuis ettei mitään muuta yhteistä oikein ole.

Se häpeä olisi aivan valtava. Kun menimme naimisiin, kaikki olivat onnellisia puolestamme ja ihan jokainen uskottiin, että tämä kestää läpi elämän. Minä, kyyninen ja vapautta arvostava nainen löysin jotain joka oli niin upeaa, ettei tullut edes mieleen, että jokin muu olisi parempaa. Sitten vain jokin muuttui.
Kauheaa. En olisi voinut uskoa, olimme kuitenkin jo vanhempia ja kihloissa vuosia ennen sitä onnellisena. Pikkulapsiaikana ja arjen koittaessa pysyimme parisuhteessa, nyt se suhde on lähes kuollut ja yhteiselo jotain sellaista, mitä olen aina pelännyt, katkeraa ja ankeaa. Kaikki pienet kriisit käytiin läpi yhdessä aiemmin, miksi ei enää? Olen hämilläni siitä, miten yhtäkkiä toisen mieli voi muuttua noin.
Kaikki aiemmat yhteiset harrastukset olen yrittänyt, puheenaiheet, piristystä arkeen ja makuuhuoneeseen, miehelle vapaa-aikaa ja mahdollisuuksia olla oma itsensä ja kaikista tärkeintä: olen jaksanut rakastaa ja uskoa tulevaan, nyt en tiedä enää.

Suhteessa on ensin symbioosi, jossa jaetaan kaikki ja eletään toiselle, mutta tulee myös aika, jolloin jompikumpi alkaa jälleen kaivata aikaa itselleen ja hieman irrottautua symbioosista. Silloin tuo, mitä kuvasit, kuulostaa ahdistavan takertuvalta.

Mikä se sun identiteetin selvittelyyn liittynyt juttu oli, on vaikea tajuta, jollei tiedä.

Kuulostaisi, että häntä ei vaan enää perheenne kiinnosta, ikävä kyllä. Onkohan hänellä toinen?

Elämää ja maailmaa nähneenä sanon, tilanne vain pahenee, ei parane. Nosta kytkintä ja tee siirto. Jos ei muuta, niin vaikka toiselle paikkakunnalle.

Voimia!

Suhteessa on ensin symbioosi, jossa jaetaan kaikki ja eletään toiselle, mutta tulee myös aika, jolloin jompikumpi alkaa jälleen kaivata aikaa itselleen ja hieman irrottautua symbioosista. Silloin tuo, mitä kuvasit, kuulostaa ahdistavan takertuvalta.

Mikä se sun identiteetin selvittelyyn liittynyt juttu oli, on vaikea tajuta, jollei tiedä.

Ei tässä nyt ole tarkoitus että mies eläis vain mua varten, mutta jos parisuhde on sitä että jaetaan vain rahat ja lapset, ei se ole mielestäni oikein.
En halua puhua täällä omasta identiteetistäni, sanoin tuon asian, koska se oli minulle hyvin tärkeää ja elämässäni kausi, jolloin olisin tarvinut tukea.

Olisiko niin, että miehesi yrittää elää normaalia elämää mutta ei suostu olemaan sinun henkilökohtainen terapeuttisi.
Vastuu siitä, että elämäsi on mielekästä ja sinulla on harrastuksia ja ystäviä on sinulla - ei miehelläsi.
Tilanne olisi toinen jos miehesi estäisi sinua, mutta sitä en tekstissä näe. Opettele olemaan oman elämäsi herra - ongelmasi eivät johdu avioliitosta tai miehestäsi, vaan kumpuavat omien korviesi välistä.

Olisiko niin, että miehesi yrittää elää normaalia elämää mutta ei suostu olemaan sinun henkilökohtainen terapeuttisi.
Vastuu siitä, että elämäsi on mielekästä ja sinulla on harrastuksia ja ystäviä on sinulla - ei miehelläsi.
Tilanne olisi toinen jos miehesi estäisi sinua, mutta sitä en tekstissä näe. Opettele olemaan oman elämäsi herra - ongelmasi eivät johdu avioliitosta tai miehestäsi, vaan kumpuavat omien korviesi välistä.

Kyllä, tämä on minun elämäni. Ei mieheni.
Hullu juttu, mä luulin että parisuhteessa ja avioliitossa ne elämät pieneltä osalta yhdistyy. Mua myös kiinnostaa mun elämänkumppanin ja parhaan ystäväni elämä.

Minulla on harrastuksia, työ ja lapsi joista saan paljon iloa elämääni.
Se, ettei minulla ole ystäviä on kokonaan minun ongelmani johon minä itse keksin ratkaisun. Haloo. Olisi silti kiva, että puoliso jaksaisi tukea elämässä yleensä.

Mitä varten sitä yleensä parisuhteeseen aletaan tai naimisiin mennään, kysyn nimenomaan sinun mielipidettäsi?

[QUOTE="Pirkko";30066070]Kuulostaisi, että häntä ei vaan enää perheenne kiinnosta, ikävä kyllä. Onkohan hänellä toinen?

Elämää ja maailmaa nähneenä sanon, tilanne vain pahenee, ei parane. Nosta kytkintä ja tee siirto. Jos ei muuta, niin vaikka toiselle paikkakunnalle.

Voimia![/QUOTE]

En usko että pettää. Ihastunut saattaa olla erääseen, mutta sitähän sattuu. Ei hän kuitenkaan ole pettäjätyyppiä, vaikka mistäpä tiedän jos tämä kaikki johtuukin jostain oikeasta luonnemuutoksesta.
Kyllä hän lapsesta on kiinnostunut, kaikkensa tekee sen eteen. Enemmän kuin isät yleensä. Minä vain en kiinnosta. Eikä hän uskalla sanoa suoraan, koska haluaa ehjän perheen lapselle ja kärsii tässä mielummin. Tai sitten ei edes kärsi.

Haluaisin tietää että mikä tällaisen parisuhteen idea sitten on?
Itsekin olen suht erakko, minulla ei hirveästi ole ystäviä, mutta se ei minua haittaa. Minulla on työ ja ihanat työkaverit, ja sitten sukulaisia + muutama ystävä. Ja myös osa miehen kavereista on minun kavereita. Mutta tosiaan, siedän yksinäisyyttä oikein hyvin. Ahdistun jos täällä jatkuvasti ramppaa porukkaa, ja näin kesällä sitä sattuukin turhan usein...

Mutta kuitenkin minusta on todella omituista tämä parisuhde. Siis mitä mies siitä hyötyy että hänellä on murjottava nainen makkarissa? Miksi hän ei halua huomioida ja olla naisensa kanssa? Siis koskaan? En minä vaadi että hän olisi 24/7 vieressä, tai kuuntelisi minun ongelmiani. Mutta siis edes joskus. Voitais yhdessä JOSKUS käydä vaikka torikahvilassa, tai koirien kanssa metsässä. Siis tehdä jotain, edes sen kerran kuukaudessa, ihan vain kahdestaan ilman hänen kavereitaan.

Miksi pitää väkisin pitää pystyssä sellaista parisuhdetta missä ei ole... no, mitään järkeä?

Kuulostaa siltä, että teillä on menossa joku murrosvaihe. Juuri joku symbioosista itsenäistymiseen -vaihe. Molempien on elettävä se läpi ja se harvoin tulee molemmille yhtä aikaa. Oletko kuinka nuori? Kertomassasi on keittiöpsykologille myös läheisriippuvaisia vivahteita.

Jos olet kovin vaativa tai painostat miestä vaikka hän olisi jo itsenäistymässä teidän suhteessanne, on iso riski, että ajat häntä vain kauemmas. Että mitä kovemmin haluat häntä lähemmäs, sitä enemmän mies haluaa itsenäisyyttä.

Suosittelen samaa kuin m1es tuossa aiemmin. Hanki itse elämääsi sisältö, äläkä odota, että mies on se, joka tekee sinut onnelliseksi. Suosittelen lämpimästi myös pariterapiaa. Ulkopuolinen henkilö voi auttaa sinua näkemään tilanteessa uusia puolia. Voit käydä ensin juttelemassa yksin, jos mies ei näe tilanteessanne ongelmaa.

Eron paikka tuo ei mielestäni ole. Sen sijaan se on kasvun paikka, sinulle ja teille molemmille.

Yhteistyössä