Vihaan äitejä ketkä tuovat 1-2v. lapsiaan päivähoitoon.

  • Viestiketjun aloittaja pk-ope
  • Ensimmäinen viesti
Vierass
[QUOTE="Hollannikas";29375909]Aika ihme meininkiä Suomessa on. Täytyy ihmetellä kuinka huonoja paikkoja nuo tarhat ovat jos opettajat sanovat että pieniä ei kannata tuoda. Täällä Hollannissa vauvat menevät tarhaan yleensä 3kk iässä (nukkuvat siellä paljon vaunuissa ja kopasaa ja syövät..). Meillä vauva meni tarhaan 5kk ikäisenä, tosin vain kahdeksi (9 tunnin) päiväksi viikossa ja on sopeutunut tosi hyvin (on nyt 11kk). Tarhassa vain yksi alle vuoden ikäinen per opettaja ja muuten 5 alle 4 vuotiasta (menevät kouluun silloin).[/QUOTE]

Taas tämä saatanan Hollanti kortti. Plaa plaa plaa. Järkyttävää touhua se on vaikka kuinka onkin siellä tapana viedä vauvat vieraille hoitoon.

Meillä isä hoitaa 1,5v lasta kotona, ja huomaa kuitenkin että silti kaipaa äitiään, ja on onnessaan aina kun olen kotona. Vaikka isä on erinomainen hoitaja lapselle.
 
[QUOTE="a.p";29375271]Alan vaihto ei ole suunnitelmissa, mutta haluaisin oppia ymmärtämään asiakkaitani ja heidän itsekkäitä syitään paremmin. tämä on ammatillisesti haastava paikka, kun meidän pitäisi toimia lapsen parhaaksi ja puuttua epäkohtiin joista lapsi selvästi kärsii.[/QUOTE]

Yhteiskunta ei kyllä hyvällä katso pitkään kotona lorvijoita. Uusi suunnitelmissa oleva malli 6+6+6 on kuulemma hieno. Siinäkin kotihoito loppuisi 1,5 vuotiaana. Sitten tulot pudotetaan niin minimiin, että odotetaan tyhmänkin tajuavan, että nyt on aika häipyä kotinurkista veroja maksamaan.
 
Pöhpöh
Jaahas... Pakollinen Isi/mieskortti taas esiin. Alkoko femakon tunteisiin taas ottamaan?
Noh, eikös ole ihan hyvä kysymys? Miksi lapset olisivat aina vain äidin vastuulla, isä on heidän vanhempansa aivan yhtä paljon?

Esim. Englannissa lapset viedään hoitoon noin 9 kuukauden iässä, Ranskassa vielä aiemmin. Eipä voi sanoa että meidän nuoriso voi yhtään paremmin, vaikka heitä pidetäänkin kotihoidossa pääosin pidempään.

Omasta mielestäni päiväkoti ei ole alle 2-vuotiaalle huono vaihtoehto, todellakaan. Itse menin siihen aikaan päivähoitoon ja tykkäsin kovasti, oli mukava päästä leikkimään kavereiden kanssa.

Olen nyt raskaana ja suunnitelmissa on olla kotona hieman yli vuoden verran. Sen jälkeen loppuvat rahat (se noin 300 euron tuki ei auta mitään talousmenoihin) ja äiti menee töihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Ei se ole itsekästä. Miten se auttaa lapsen kehitystä ja sosiaalistumista jos heitä pidetään kotona (pumpulissa) 3-vuotiaaksi asti? Mä olen ollut hoidossa alle 1-vuotiaana ja ihan hyvin olen kasvanut ja kehittynyt, eikä ole jäänyt traumoja.

Mun mielestä jokainen tehköön omat valintansa, jos haluaa kasvattaa lapsensa kotona pumpuliin käärittynä suojassa pahalta maailmalta (näin kärjistettynä), tehköön sit niin, mutta siinä ei ole mitään vikaa että lapsen pistää päiväkotiin vaikka alle yhden vuoden iässä. Turha ruveta moralisoimaan itsekkääksi paskaksi jos niin tekee, jokainen saa tehdä omat valintansa elämässään ja muiden tulisi niitä edes hieman kunnioittaa. Jos ap vihaa vanhempia, vihatkoon kaikessa rauhassa mutta parempi olis et joko hän vaihtaa alaa tai totuttelee siihen ajatukseen et toiset toimivat hänen arvomaailmansa vastaisesti.

Minä aion sitten kun se suodaan, viedä lapsen päivähoitoon kun tarve tulee, olkoon lapsi alle vuoden tai yli sen.
 
Muakin nyppii
[QUOTE="a.p";29375079]Niitä ei pysty mukamas maksamaan peruspäivärahalla? Onpas kallista peruselämistä, jos ei rahat riitä olevinaan ruokaan jne.![/QUOTE]Katsos, aina samat selitykset, kun kerrotaan miten lasten kanssa ei tule toimia. Aina sanovat, että lapsi tulee sosiaaliseksi. Lapsi tulee stressaantuneeksi.
 
huoooh
Jaahas, no minua ei paljoa kiinnosta mitä mieltä sinä minusta olet. :D
Teemme itse päätöksemme ja olen niihin tyytyväinen kuten myös lapsen isä, löytyi mukava sisarusryhmä 1,5 vuotiaalle ja todella tyytyväisiä olemme. Tunnen lapseni ja näen, että hän voi hyvin. Turha tässä selitellä, koska olet jo tietenkin päättänyt vihata juuri minua, eli äitiä oli miten oli, mutta kerroinpahan vain vaikka seinälle. Sinun kyllä ihan oikeasti kannattaa vaihtaa alaa, jos tunnet jopa vihaa "asiakkaitasi" kohtaan. Minäkin vaihdoin eräältä alalta, kun huomasin etten henkisesti sopinut siihen ja olin vihainen ihminen, aivan kuten sinä ja moni muu ketjussa. Elämä kannattaa pyrkiä elämään onnellisesti, kadut vielä! Tietääksemme kuitenkin vain kerran saa elää täällä.
 
"jaa-a"
En minäkään tiedä mitä sellaisten päässä liikkuu, ei ole kokemusta omasta puolesta. Sivusta seuranneena olen kuullut syyksi: pää ei kestäisi kotona oloa, vauvoja on ihana katsella että voisi ihailla sitä omaa vauvaa vaikka kuinka kauan, ura ura ura, rahaa pitää saada kun isot lainat. jne. Jokaiseltahan ne perustelut löytyy miksi lykätä jälkikasvunsa vieraan hoitoon ;)
 
Rollolainen
[QUOTE="jaa-a";29376563]En minäkään tiedä mitä sellaisten päässä liikkuu, ei ole kokemusta omasta puolesta. Sivusta seuranneena olen kuullut syyksi: pää ei kestäisi kotona oloa, vauvoja on ihana katsella että voisi ihailla sitä omaa vauvaa vaikka kuinka kauan, ura ura ura, rahaa pitää saada kun isot lainat. jne. Jokaiseltahan ne perustelut löytyy miksi lykätä jälkikasvunsa vieraan hoitoon ;)[/QUOTE]

enne ollut edes mahdollista hoitaa kotona, tai oli, mutta siitä mitän mksettu. itte 70-luvulla syntyneenä muistan useankin kerran sanoneeni äidilleni että mee töihin, mä haluan päivähoitoon. silloinn kotonaolosta ei maksettu joten oli OIKEASTI pärjättävä yhden palkalla. ja mä en ole päiväkodissa ollut, mutta sikoni, vaikka hänkän ei ole ollut kouin noi vuioden. jos hoitopaikkaa tarvittiin päästiin yleensä meidän tädin hoitoon, silloin ei olut nin tarkkaa kuinka monta lasta perhepäivähoitajalla oli. ja aolihan meisän äitkin jonku aika perhepäivähoitajana, mutta hän ei pitänyt siitä hommasta, silloin kun perhepäivähoitaja tervinut mitään koulutusta, kuten nyt. Vaikka sekän ei takaa että osaa lapsia hoitaa, jotkut osaa oli koulutus tai ei
 
"a.p"
Mulle on aivan sama mitä mieltä sä olet. Kunhan et tule mulle tai muillekaan päin naamaa tuosta sanomaan. Sä teit valinnan olla "pk-ope", me vanhemmat tehdään omat päätöksemme. Jos noin paljon sylettää, vaihda ammattia.

Ja on se kumma että täällä nostetaan näin helvetin kova haloo kun vuoden, kahden vanhat "hylätään" päiväkotiin. Miten sitten muualla Euroopassa, puhumattakaan Jenkeistä, jossa ei todellakaan makseta mitään päivärahoja vanhemmuudesta ja äitiyslomakin on kuukauden, kaksi? Ei kaikilla ole varaa kotihoitoon vaan ihan "ronskisti" laittavat alle puolen vuoden ikäisiä päivähoitoon ja kyllä niistäkin lapsista kasvaa ihan täysjärkisiä -- ja vanhemmat vääntävät lisääkin muksuja, jotka sitten laittavat hoitoon.

Mitä se kenellekään kuuluu miten vanhemmat katsovat parhaaksi - ole AP tyytyväinen että sulla on lapsia hoidossa, eli työpaikka.

No niin, nyt pitkästä aikaa pääsin koneelle ja ketjun lukemaan. Minusta asenteesi on loukkaava; aivan kuin lapsuus ja lapset olisivat ihansama. Me aikuiset voidaan vaikuttaa lasten asioihin - ja me ainoastaan. Lapset eivät pysty vaatimaan enemmän vanhemmiltaan ja aikaa heiltä. He eivät osaa ilmaista mitä tarvitsevat heidän ensimmäisinä vuosinaan.


Olen aika yllättänyt osan reaktiosta. Luulin että mammapalstalla vastaanotto olisi hieman lapsilähtöisempi. Nyt osa hanakasti yrittää kääntää sen niin että "olisit onnellinen että sinulla on töitä!" Jne. :D Onko tämä todella ulosantinne aiheesta, jossa huolenaiheena ovat lapset?

Ihanaa että monet kuitenkin ymmärtävät pointin eivätkä voi käsittää ratkaisua, joka ei ole oman lapsensa hyväksi.
 
Mä olen siinä kohtaa samaa mieltä, että ei ole lapsille hyväksi viedä pienenä päiväkotiin mutta mun perusteluni on se, että jos päiväkodin henkilökunta paheksuu niitä perheitä jotka tällaisen ratkaisun tekee, se vaikuttaa väkisinkin lapsiin. Osaisin kuvitella pk-opejen (tai mikä nyt ikinä virallinen titteli onkaan) huutelevan toisilleen että taas tällä vauvalla on paska housussa, kai se on pakko mennä pesemään tai ainakin mumisevan keskenään aiheesta ja syyllistävän vanhempia ihan jokaisesta pikkuasiasta enemmän kuin esim. eskarien vanhempia.

Itselläni taas on hyvinkin henkilökohtaista kokemusta siitä, että päiväkotilapsista tulee ihan fiksuja, oppineita, sosiaalisia ja tasapainosia veronmaksajia tähän maailmaan. Olen itse tehnyt kolme sellaista.
 
"a.p"
Mä olen siinä kohtaa samaa mieltä, että ei ole lapsille hyväksi viedä pienenä päiväkotiin mutta mun perusteluni on se, että jos päiväkodin henkilökunta paheksuu niitä perheitä jotka tällaisen ratkaisun tekee, se vaikuttaa väkisinkin lapsiin. Osaisin kuvitella pk-opejen (tai mikä nyt ikinä virallinen titteli onkaan) huutelevan toisilleen että taas tällä vauvalla on paska housussa, kai se on pakko mennä pesemään tai ainakin mumisevan keskenään aiheesta ja syyllistävän vanhempia ihan jokaisesta pikkuasiasta enemmän kuin esim. eskarien vanhempia.

Itselläni taas on hyvinkin henkilökohtaista kokemusta siitä, että päiväkotilapsista tulee ihan fiksuja, oppineita, sosiaalisia ja tasapainosia veronmaksajia tähän maailmaan. Olen itse tehnyt kolme sellaista.
Ei ei ei ja vielä kerran ei! Lapsiin vihan tunteet eivät kohdistu eikä hoito ole yhtään huonompaa heille kuin leikki-ikäisille.
En halua pelotella, ahdistaa tms. vanhempia, vaan pistää ajattelemaan lapsen oikeaa hoidon aloitusikää! Liian pieni lapsi joka ei kykene vielä edes ilmaisemaan itseään, kävelemään ym. ei ole hoidossa saamassa virikkeitä ja hyvää hoitoa, vaan selviämässä päivästä toiseen.
 
Rollolainen
[QUOTE="a.p";29377297]Ei ei ei ja vielä kerran ei! Lapsiin vihan tunteet eivät kohdistu eikä hoito ole yhtään huonompaa heille kuin leikki-ikäisille.
En halua pelotella, ahdistaa tms. vanhempia, vaan pistää ajattelemaan lapsen oikeaa hoidon aloitusikää! Liian pieni lapsi joka ei kykene vielä edes ilmaisemaan itseään, kävelemään ym. ei ole hoidossa saamassa virikkeitä ja hyvää hoitoa, vaan selviämässä päivästä toiseen.[/QUOTE]

mulla on tää 10kk ikäinen ja 1v kävelleet kun on viety hoitoon. Tuola ainakin tädit hoitvat oikien innoissaan, niin pieniä kun ei ole olut. saivat nukkua oman tahtiin, syödäkn eri aikaan ja pääsivät tätien kahvihuoneeseen mukaan kahville
 

Yhteistyössä