Itselläni on kokemusta niin itsemurhan tehneestä läheisestä kuin siitä vuosin elämisestä masentuneen ihmisen lähellä (eri ihmiset). kyllä, masentunut läheinen osaa olla pirun rasittava ja välillä on pakko itsekin ottaa sitä etäisyyttä jo ihan oman jaksamisensa vuoksi. Jos puhutaan jatkuvasti itsemurhalla uhkailevista ihmisistä jotka sitten "yrittävät" sitä suurinpiirtein läheistensä kiusalla niin ymmärrän ärsyynnyksen.
Mutta jos puhutaan ihmisestä joka tappaa itsensä tai yrittää sitä oikeasti niin silloin oma ajatukseni on jo erilainen. pikkuveljeni kuoli meidän esikoisen 2v syntymäpäivän aattona, voidaan sanoa että ilman varoitusta. Tiedettiin kyllä jotain hänen ongelmistaan ja siitä kuinka vaikeaa hänellä oli ollut jo pitkään, tuo ratkaisu tuli silti yllätyksenä ja kokonaiskuva siitä helvetistä jonka kekskellä hän oli elänyt kirkastui meille vasta jälkeenpäin. Nämä 3v ovat olleet raskaita meille kaikille ja paljon kysymyksiä ja itsesyytöksiäkin jäi ilmaan. Voidaan sanoa että ne esikoisen isot syntymäpäiväjuhlat menivät meidän vanhempien osalta pilalle kokonaan, mutta siltikin se tuntui tuossa tilanteessa täysin merkityksettömältä.
Ristiriitaisia tunteita, mitään en toivo niin paljoa kuin että tuona iltana/yönä olisivat asiat menneet toisin. en kuitenkaan sen takia että pitäisin itseäni maailman napana jonka takia läheiseni tarvitsisi kärsiä mitä tuskaa tahansa, kunhan minulle vaan ei saisi tulla mistään pahaa mieltä. tuo pikkuveljen kuolema on ehdottomsti pahinta mitä minulle on ikinä tapahtunut, mutta silti se minun kärsimykseni on vain murto-osa siitä mitä hän sai kokea. Kuitenkin toivoisin että hän eläisi, paitsi näistä omista itsekkäistä syistä, ennen kaikkea hänen itsensä takia. Koska uskon että hänellä olisi silti ollut mahdollisuuksia...