Vietiin lapsen virtsanäyte polille stiksattavaksi ja nyt pelottaa tosissaan. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äippä

Vieras
Lapsi ob 2-vuotias poika. Hain hoidosta kolmelta ja kotona huomasin pojan olevan kuuma. Kuumetta oli 38.7°c pepusta mitattuna.

Meni hetki ja lapsi alkoi huutaa että pippeliin sattuu. Soitin samantein polille ja mies vei lapsen kylpyyn. Polille saatiin aika myöhään ja päätin viedä virtsanäytteen sinne ennen sitä.

Stiksauksen mukaan vti:tä ei ole, mutta verta löytyi. Oli kuulemma kahdella plussalla. Silmin verta ei näkynyt.

Polilta peruttiin meidän aika ja huomenna täytyy hankkia lähete lastenlääkärille kunnon tutkimuksiin.

Olen tosi huolissani. Onko kenelläkään ollut vastaavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27995928:
Osaatko sanoa miten kauan virtsa oli ollut rakossa?
Oliko sen 4 tuntia, vai vähemmän aikaa?

Luulen että vähemmän, kun vaihdoin ennen kylpyä vaipan ja siinä oli vähän pissaa.
Lapsi on nyt nuhainenkin ja hengitys rohisee, mutta ihan reipas on ja leikkii mitä nyt välillä tulee syliin huilimaan.

Meidän atooppisella pojalla oli useasti verta pissassa, mutta ei koskaan vti. Lopulta lääkäri totesi että sillä on myös varmaan ihottumaa virtsaputken sisällä, josta veri tihkuu ja pissa kirvelee :(

Se veri ei näy paljain silmin näytteessä. Meillä tytöllä esiintyny munuaissairauden takia hematuriaa(verta virtsassa) jopa oli 3+ mutta ei sitä tapjaalla silmällä näkyny.

Ja tytöllä oli monesti kun virtsanäytettä otettiin niin tunnin verrankin vaan virtsa rakossa ja silti näytti tuon veren kolmelle plussalle, proteiinit näytti aina heti 4 plussalle ja kerran oli tulehdus ja näytti stixit joku kohta plussaa + viljely positiivista.

Mulle sairaanhoitajat ja lääkäri sanoi sairaalassa että jos tosiaan on virtsatietulehdus tai proteiinia pissassa niin ei siihen tarvi 4 tunnin näytettä, koska näkyy herkästi jo muutenkin jos jotai ongelmia

Ilmoititko, että virtsa ollut rakossa VÄHEMMÄN aikaa kuin sen 4 tuntia?

SE vaikuttaa tulokseen, labra osaa ottaa ajan huomioon tuloksessa, jos on ollut vähemmän aikaa rakossa. (=näkyy vähemmän bakteereita, ei 'noteerata' ellei niitä ole tarpeeksi plussaan)

[QUOTE="vieras";27996019]
Mulle sairaanhoitajat ja lääkäri sanoi sairaalassa että jos tosiaan on virtsatietulehdus tai proteiinia pissassa niin ei siihen tarvi 4 tunnin näytettä, koska näkyy herkästi jo muutenkin jos jotai ongelmia[/QUOTE]

Yleensä näin, mutta ei aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27996029:
Ilmoititko, että virtsa ollut rakossa VÄHEMMÄN aikaa kuin sen 4 tuntia?

SE vaikuttaa tulokseen, labra osaa ottaa ajan huomioon tuloksessa, jos on ollut vähemmän aikaa rakossa. (=näkyy vähemmän bakteereita, ei 'noteerata' ellei niitä ole tarpeeksi plussaan)

No eipä tullut mieleeni sanoa. :O

Emme asu maalla, mutta työpaikallani on hiiriä. Olenko voinut tuoda esim kengissä jotain kotiin?

Pojalla on atopia.

Pikkuvauvana pojalla oli usein verisiä länttejä vaipassa pippelin kohdalla.Koskaan ei stiksissä näkynyt verta ja munuaiset ultrattiin ja kaikki kokeet otettiin ja lapsi todettiin terveeksi.

Pikkupojilla voi verta tulla pissaan ihan vaan siitä että pippelin iho hautuu vaipassa rikki tai liian rajussa alapesussa tulee pienenpieni haava. Siihen toi pippeliin sattuminenkin sopisi. Ei olisi balaniittia, eli esinahan tulehdusta? Siinä esinahka punoittaa ja kirvelee pissatessa, paranee paikallisella antibiootilla ja suihkutteluilla. Jos kerran munuaiset ovat jo todettu terveiksi, niin aika epätodennäköistä olisi että muuta nyt löytyisi. kuumekin selittynee todennäköisemmin noilla ylähengitystieoireilla.

Eli relax, kannattaa tietenkin tutkia tarkemmin, mutta ei pidä huolestua ennen kuin oikeasti on aihetta!

Pikkupojilla voi verta tulla pissaan ihan vaan siitä että pippelin iho hautuu vaipassa rikki tai liian rajussa alapesussa tulee pienenpieni haava. Siihen toi pippeliin sattuminenkin sopisi. Ei olisi balaniittia, eli esinahan tulehdusta? Siinä esinahka punoittaa ja kirvelee pissatessa, paranee paikallisella antibiootilla ja suihkutteluilla. Jos kerran munuaiset ovat jo todettu terveiksi, niin aika epätodennäköistä olisi että muuta nyt löytyisi. kuumekin selittynee todennäköisemmin noilla ylähengitystieoireilla.

Eli relax, kannattaa tietenkin tutkia tarkemmin, mutta ei pidä huolestua ennen kuin oikeasti on aihetta!

Jo helpotti... Pippelinpää ei punottanut. Ehkä joku pikkuhaava sitten jossain.

Minulla itsellä on aina näytteisä kolmella plussalla verta. Tätä on ultarattu, tähystetty ja otettu erilaisia kokeita. Tuohon ei löydy syytä ja monia vuosia tutkittu. Eli aina ei välttämättä se veri mitään haittaa ja ainakaan minulla ei. Sitä vain jostain syystä on.

[QUOTE="vieras";27996150]Minulla itsellä on aina näytteisä kolmella plussalla verta. Tätä on ultarattu, tähystetty ja otettu erilaisia kokeita. Tuohon ei löydy syytä ja monia vuosia tutkittu. Eli aina ei välttämättä se veri mitään haittaa ja ainakaan minulla ei. Sitä vain jostain syystä on.[/QUOTE]
Minulla veri ei näy virtassa.

Nuoremmalla lapsella epäiltiin virtsatulehdusta ja silloin verta näkyi selvästi pissan mukana.Itki että kirvelee ja oli niin kipeä ettei suostunut pissaa. Silti ei tulehdusta. Haava jossain ja joka oli olemattoman pieni.

Olisko pienellä virtsatie-infektio? Etenkin lapsilla on hyvinkin tavallista, ettei pikatestissä näy bakteereja, mutta bakteeriviljelyssä on bakteeri kasvamassa kuitenkin. Toivottavasti asia selviää ja lapsi paranee pian!

Yhteistyössä