Vieroitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten

Vieras
Haluaisin kuulla miten olette toteuttaneet rinnasta vieroituksen käytännössä. Mulla tyttö 10kk ja imetän 3 kertaa vrk. Yhden imetyskerran (sen neljännen) jätin juuri pois ja korvaan sen hapanmaitotuotteella. Voiskohan puuron alkaa tehdä kohta maitoon? Korviketta en haluis käyttää. Eikö tavallista maitoa sais käyttää yhtään aikasemmin kuin vuoden iässä, miten tarkkaa? Miten ootte totuttaneet tav. maitoon? Mulle tuli vähän kiire kun yllättävän asian vuoksi tyttö pitäis olla vierotettu kokonaan 2kk:n päästä. Neuvolasta saa nihkeesti tietoa.

Kokeile tehdä puuro tavalliseen maitoon, jos olette jo syöneet hapanmaitotuotteita ja niistä ei ole tullut mitään vaivoja. Kokeile vaikka aamupuuro ensin niin näät päivän aikana sopiiko. Itse tein vielä niin, että ensin laitoin puuroon vaan puoli dl maitoa ja muutaman päivän päästä 1dl jne. eli heti en laittanut pelkästään tav. maitoa vaan pikkuhiljaa.

Mä aloitin vieroituksen ihan samassa iässä kun 12kk oli lähtö hoitoon edessä. Ja ihan samalla tavalla aloitin päiväimetyksistä, korvaten antamalla välipalaksi hapanmaitotuotetta.

Et kertonut suostuuko teillä lapsi juomaan korviketta? Meillä kun korvike suorastaan syljettiin pois...joten mä kyllä aloin sitten keittämään puurot aluksi korvikkeeseen maitomäärän turvaamiseksi. Mutta kun hapanmaitotuotteet alkoi menemään eikä tullut ongelmia niin sitten aloin keittämään puurot 1/2 ja 1/2 korvikkeeseen ja tavalliseen maitoon. Ja siitä etenin kokonaan tavalliseen maitoon aika nopeasti. 11kk annoin juodakin tavallista maitoa, mutta meillä se tosiaan oli korkeintaan hörppimistä kun ei tuosta vekottimesta (mukista, pullosta tmv.) piitannut, olis pitäny olla tissi :). Aamu- ja päiväimetykset jäi ihan helpolla pois, kun puuro on vahvempaa kun sen keittää maitoon. Iltaimetys jäi viimeseksi ja otin sen pois sitten kun oli oltu hetken hoidossa, ei itkuja.

Meilläkään neuvolasta ei saanu minkäänlaista neuvontaa tai ohjeita vieroitukseen, käskettiin vain huolehtia maitomäärästä 5dl vrk. Kun vieroitus oli tehty niin täti kysyi että miten sä sen teit kun joku muukin tarvis neuvoja....heh.

Yhteistyössä