Vieläkö nykyään on äitejä, joiden elämä on lähinnä vain töitä, kotitöitä ja lastenhoitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Joilla mies ei oikein osallistu mihinkään, joilla ei ole omia säännöllisiä harrastuksia jne? Päivät menee töissä, sen jälkeen ruoanlaitto, kotityöt, lasten hoitoa ja seuraavan päivän valmistelua? Viikonloppuisin isompi siivous ja äitikin ehkä saa nukkua vähän pidempään ja se on se viikon luksus?

Vai onko nykyään vain näitä dynaamisia naisia, joilla miehet tekee puolet kotitöistä tai sitten käy siivooja tai sitten on kotiäitinä? Omia harrastuksia on, ystävien kanssa iltamia ja muuta omaa ekstraa?

Muistan vaan omasta lapsuudesta, että silloin suurin osa äideistä oli kiireisiä työt-kotityöt-lastenhoito -äitejä, joiden elämään ei sitten muuta mahtunutkaan. Ehkä joku alennusmyynneissä käynti pari kertaa vuodessa oli sellainen ihana kohokohta, josta sai voimia taas seuraavaksi puoleksi vuodeksi...

Mulla on osallistuva mies, mutta silti elämä on hyvin pitkälle sitä työtä ja kotityötä. Mitään säännöllisiä harrastuksia ei ole. Joskus pyritään käymään ulkona, baarissa tai leffassa tms. mutta enimmäkseen ei jaksa lähteä. Luksuksena toimii sauna ja siideri ja joku leffa omalla sohvalla. :D

Mulla mun elämä on töitä, lastenhoitoa ja kotitöitä. Energiaa riittää hyvin harvoin muuhun. No, omien vanhempien luona yritän käydä parin viikon välein kylässä ja jos tulee kutsu esim. sisarustemme lasten synttäreille niin sitten käydään. Muuten sovittuja kyläilyjäkään on vähän aikuisten kesken, lapset kyllä tapaa kavereitaan. Mulla eikä miehellä ole säännöllisiä harrastuksia, lapsilla kyllä on. Palstalle piipahdan ehkä kerran päivässä puoleksi tunniksi. Telkkaria katson välillä tunnin päivässä, välillä en sitäkään. Lasten kanssa pelailen lautapelejä, katselen niiden askarteluja ja leikkejä ja muita juttuja: "äiti, tuu kattoon kun mä..." - kyl te tiiätte. Koululaisen läksyjen auttelua ja kokeisiin kyselyä. Siinä se menee. Ja vauhdilla meneekin. Ei mulla aikaa olis mihinkään "hömpötyksiin".

Täällä yks :) ! Mut lapsi jo niin iso että kohta alkaa taas mun vuoro. En tajua miks kukaan tekee lapsia, eikä sit kuitenkaan jaksa/halua antaa sitä aikaa niille. Työpäivät matkoineen ja kauppareissuineen on jo ihan tarpeeks pois lapselta. Toki välillä pitää päästä tuulettumaan, se on selvä.

En (onneks) oo sellainen, eikä mun äitikään (onneks) ollut sellainen kun olin lapsi.

Tottakai lapset ja kotihommat vie oman ison osansa, mutta aikaa riittää muuhunkin, ja mies osallistuu kiitettävästi.

Dynaaminen kuulostaa tutummalta. Tosin harrastukset on kodin ympäristössä tapahtuvia (ompeleminen, metsässä liikkuminen). Mutta yhdessä tätä kotia pyöritettään. Niin taloudellisesti kuin kotitöiden merkeissä. Ja toki lapsetkin on yhteinen rupeama. Oma-aikaa saan niin paljon kuin haluan. Kauhiasti en vaan sitä ota, kun mulla on mielekäs työ niin sepä melkein riittääkin "oman ajan tarpeen täyttämiseen". Meillä ei ole naisten tai miesten töitä. Okei, mä hanskaan paremmin ruuanlaiton ja mies taas tekee mm. lumityöt tuolla traktorilla. Vaihto toki onnistuu hommissa tarvittaessa - mutta säästyy nurkat paremmin talossa jos mä harvemmin tolla traktorilla lumia työnnän =)

Yhteistyössä