Vielä siitä imetyksestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mina

Vieras
Oikeesti ihmetyttää nämä imetysfanaatikot, jotka mainostavat imetyksen sujuvan kaikilta kun tarpeeksi yrittää.

Ehkä se sujuukin, mutta oletteko miettineet millä hinnalla?

Onko äidin pakko imettää, vaikka nännit verillä ja erittäin kipeät. Vähitellen äiti alkaa kammoksua imetyshetkiä, sillä tietää sen aiheuttavan kovaa kipua. Lapsi vaistoaa äidin vastenmielisyyden näitä tilanteita kohtaan, eikä luultavasti itsekään nauti tissistä varauksetta. Tiedän tapauksia, joilla iho on niin herkkä, ettei ole voinut imettää juurikaan ilman vereslihalla olevia nännejä. Jos tässä tilanteessa siirrytään pulloruokintaan, äiti rentoutuu ja alkaa nauttimaan läheisyydestä, jota voi lasta ruokkiessaan kokea. Olisiko siis parempi jatkaa hampaat irvessä imetystä, josta ei nauti kukaan?

Onko pakko imettää, jos kokee synnytyksen jälkeistä masennusta? Imetys ei ota oikein onnistuakseen ja äidin pinna on hyvin kireällä. Hän tuntee itsensä epäonnistuneeksi ja huonoksi äidiksi. Jokainen epäonnistunut imetys lisää näitä tunteita ja pettymykset tuntuvat hyvin suurilta. Äiti alkaa ruokkia lasta pullolla ja nauttii siitä tunteesta, ettei jokainen ruokailu tarkoita uutta pettymystä. Lapsen kanssa yhdessäolo ja äitiys alkaa tuntua paremmalta. Onko imetyksestä luopuminen liian iso hinta äiti-lapsi suhteen stressittömyydestä?

Mielestäni imetys ei ole itseisarvo, vaan jokainen tilanne on erilainen. Hampaat irvessä imettäminen ei varmasti ole nautinnollista myöskään sille lapselle, joka vaistoaa yllättävän paljon asioita. Joskus luovuttaminenkin on ok ja myös sen lapsen parhaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
koko tässä imetys väittelyssä ottaa päähän se, että sekotetaan ne, jotka ei VOI imettää vaikka kuinka kokeilis ja ne jotka ei vaan viitti!

Kuinkahan paljon niitä ihmisiä on, jotka ei vain viitsi imettää? Helpompi sitä tissiä on antaa, koska ei tarvii minkään mikron kanssa lämmitellä maitoo ja miettiä montako kymmentä milliä sitä nyt tällä kertaa lämmittäs.. Ja jos lähtee kyläilemään, ei tarttee pakata pulloja ja maitoja matkaan. Ei tarttee miettiä onko varmasti varastossa korviketta juhannuspyhien yli yms.

En siis usko, että on montaakaan äitiä, joka vaihtaa pulloruokintaan siksi, että se olisi niin paljon vaivattomampaa.

En ole fanaatikko suuntaan enkä toiseen ja pidän imetystä ja sen tukemista hyvänä asiana kunhan siitä ei tehdä itseisarvoa. Eli yhdyn kyllä ap:n kirjoitukseen.

MUTTA. Järkyttävintä oli kun kuulin tapauksesta, jossa äiti vain sinnikkäästi yritti täysimettää lastaan ja huudatti tätä kuukausitolkulla kun maitoa ei riittänyt. Vauva huusi ja ihan TÄRISI nälkäänsä, oli ihan hysteerinen, ei nukkunut, ei kasvanut kunnolla, ei mitään. Että missä kohtaa on sen vauvankin etu, että äiti "luovuttaa" ja antaa vaikka rintamaidon lisänä korviketta??? Ei sekään mitään myrkkyä ole ja on hirvittävää, jos imetyspainostukset saavat kiltin ja täydellisyyteen pyrkivän äidin yrittämään liikaa vauvan hyvinvoinnin, rauhallisuuden, unien ja turvallisuudentunteen kustannuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja mina:
koko tässä imetys väittelyssä ottaa päähän se, että sekotetaan ne, jotka ei VOI imettää vaikka kuinka kokeilis ja ne jotka ei vaan viitti!

Kuinkahan paljon niitä ihmisiä on, jotka ei vain viitsi imettää? Helpompi sitä tissiä on antaa, koska ei tarvii minkään mikron kanssa lämmitellä maitoo ja miettiä montako kymmentä milliä sitä nyt tällä kertaa lämmittäs.. Ja jos lähtee kyläilemään, ei tarttee pakata pulloja ja maitoja matkaan. Ei tarttee miettiä onko varmasti varastossa korviketta juhannuspyhien yli yms.

En siis usko, että on montaakaan äitiä, joka vaihtaa pulloruokintaan siksi, että se olisi niin paljon vaivattomampaa.

yllättävän montaki. en mäkää uskonu ennenku yks (IRL) sano että hän ei viitsi.en kyllä ymmärtäny miten niin ei viitsi mut en kehannu alkaa kyselemäänkään.

mä ihmettelen korvikefanaatikkoja.

Ehkä sustakin tulee vielä sellainen. Mistäs sen tietää. Ehkä sä et voi imettää. Tai, vaikka susta nyt tuntuu siltä et totta kai imetät tapahtui mitä tahansa, niin ehkä kun huomaat millaista se oikeesti on, niin mieli muuttuu ja sä olet yksi niistä joka ei viitti imettää.

Alkuperäinen kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu:
mä ihmettelen korvikefanaatikkoja.

Ehkä sustakin tulee vielä sellainen. Mistäs sen tietää. Ehkä sä et voi imettää. Tai, vaikka susta nyt tuntuu siltä et totta kai imetät tapahtui mitä tahansa, niin ehkä kun huomaat millaista se oikeesti on, niin mieli muuttuu ja sä olet yksi niistä joka ei viitti imettää.

ai korvikefanaatikko? enpä usko. voi olla että mä joudun antaa korviketta lapsilleni se on ihan totta. mut en mä taida alkaa fanaatikoks ja haukkua imettäviä äitejä pahoinpitelijöiks ja lapsen tahallaan rääkkääjiks. ainakaan imettämättä jättäminen ei saa olla musta kiinni.

yllättävän montaki. en mäkää uskonu ennenku yks (IRL) sano että hän ei viitsi.en kyllä ymmärtäny miten niin ei viitsi mut en kehannu alkaa kyselemäänkään.

Ja tuo yksi = yllättävän monta? :D

Mutta siis oikeasti, uskon vakaasti siihen että harvassa ne äidit joilla imettämättömyyden syy on siinä ettei viitsi tai rinnat menee pilalle. Ja toisaalta, he jotka ei imetyksestä sitä vertaa välitä niin tuskin vaivautuvat tänne vääntämään asiasta kättä. Eli täällä keskusteluissa kyllä valtaosa imettämättömistä on juuri heitä joilla imetys ei vain onnistunut vaikka olisi kuinka halunnut.

vaikka tietty kaikillahan se onnistuu jos vain oikeasti haluaa... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Mutta siis oikeasti, uskon vakaasti siihen että harvassa ne äidit joilla imettämättömyyden syy on siinä ettei viitsi tai rinnat menee pilalle. Ja toisaalta, he jotka ei imetyksestä sitä vertaa välitä niin tuskin vaivautuvat tänne vääntämään asiasta kättä. Eli täällä keskusteluissa kyllä valtaosa imettämättömistä on juuri heitä joilla imetys ei vain onnistunut vaikka olisi kuinka halunnut.

no höh, en mä niin tarkottanu :D
ja ei, ei se kaikilta onnistukkaan jos oikeasti haluaa, mut huomattavasti enemmän imettäviä olis kyllä. kyllä noita löytyy jos alkaa ettii, mut onneks ovat kuitenki harvassa.

mitä te mun kimppuun käytte? :snotty:

mä taas uskon et on aika paljon ihmisiä joiden mielestä on vaivattomampaa pulloruokinta kuin imetys. imetyksen eteen kun pitää tehdäkin jotain. selvittää imuotteet kuntoon ja asennot jne.. että jos se maito ei tule sieltä ja kaikki mee vaivattoman helposti niin mieluummin annetaan pullosta kuin aletaan selvittämään miksi vauvan ote ei ole kunnossa ja mitä sille pitäis tehdä..

tai jopa se että ei edes tiedetä sitä että imettämisen onnistumiseksi voisi tehdä jotain..

no höh, en mä niin tarkottanu :D
ja ei, ei se kaikilta onnistukkaan jos oikeasti haluaa, mut huomattavasti enemmän imettäviä olis kyllä. kyllä noita löytyy jos alkaa ettii, mut onneks ovat kuitenki harvassa.

mitä te mun kimppuun käytte? :snotty:

Ei ollut tarkoitus käydä kimppuun. :hug:

Mutta siis itse en pidä minään imetysfanaattisuutena sitä että todetaan äidinmaidon olevan lapselle parasta ravintoa ja että imetykseen tulisi pyrkiä. Nehän on vain faktoja.

Fanaattisuudeksi laskisin vasta sen että kuvitellaan imetyksen onnistuvan kaikilta jos vain yrittää ja pidetään imetyksen epäonnistumista äidin laiskuudesta johtuneena asiana. Kun kaikilta se vaan ei onnistu vaikka kuinka yrittäisi eikä kaikilla epäonnistuneilla ole otsaan tatuoituna korvikkeeseen siirtymisen syitä. Siksi helposti luodaan vieraammista ihmisistä mielikuvia että ovat vain laiskuuttaan siirtyneet pulloruokintaan.

Totta on kyllä se että riittävällä ja oikealla tuella useampikin äiti pystyisi imettämään pidempään ja enemmän. Mutta "fanaatikkojen" kanssa olen vähän eri linjoilla siitä mikä on sitä oikeaa tukea. Itse erityislapsen imetyksen kanssa kamppaillessani en kokenut saavani mitään tukea syyllistämisestä tms. Päinvastoin.

kerrotaanko neuvoloissa yleensäkki miten paljon imettämisestä ja korvikkeista? tuntuu että molemmissa aiheissa on niin paljon mitä ei voi ittestään tietää, ja siks helposti muodostetaan kuva molemmista ryhmistä, ja että pitää kuulua jompaan kumpaan.

meillä puhuttiin imettämisestä paljon, ja mistä saa apua jos tarttee, ja korvikkeista sanottiin yks lause: "onhan niitä korvikkeita, mut imeetäkää". ei sekää ollu oikeen hyvä.

löysin tuolta järven takaa tämmösen ketjun jossa kysytään että "Oletko sitä mieltä että on ok olla imettämättä itsekkäistä syistä" http://www.familjeliv.se/Forum-3-38/m44408822.html

1147 on äänestäny ja aika fifty fifty on menny äänet.
*muoks* väärin suomennettu, nyt kysymys on oikein

kerrotaanko neuvoloissa yleensäkki miten paljon imettämisestä ja korvikkeista? tuntuu että molemmissa aiheissa on niin paljon mitä ei voi ittestään tietää, ja siks helposti muodostetaan kuva molemmista ryhmistä, ja että pitää kuulua jompaan kumpaan.

meillä puhuttiin imettämisestä paljon, ja mistä saa apua jos tarttee, ja korvikkeista sanottiin yks lause: "onhan niitä korvikkeita, mut imeetäkää". ei sekää ollu oikeen hyvä.

löysin tuolta järven takaa tämmösen ketjun jossa kysytään että "Oletko sitä mieltä että on ok olla imettämättä itsekkäistä syistä" http://www.familjeliv.se/Forum-3-38/m44408822.html

1147 on äänestäny ja aika fifty fifty on menny äänet.
*muoks* väärin suomennettu, nyt kysymys on oikein

Mitenhän tuo olisi ollut... Itselläni kun tuo esikoinen oli erityislapsi ja alkuun imetys näytti lähinnä tuhoontuomitulta mutta itse halusin silti jatkaa. Neuvola antoi jotain oppiata ja jonkun paikallisen imetystukipuhelimen numeron. Mutta samalla kyllä toisteli että hyviä nuo korvikkeetkin on ja hienoa jos edes alkuun pystyy pumppaamaan niin että lapsi saa rintamaitoakin.

Kuopuksen kohdalla taas imetys sujui alusta asti eikä siihen puututtu oikeastaan missään vaiheessa. Välillä vain kysy vieläkö on rintaruokinnalla.

Mitä tuohon linkkiisi tulee niin luin lähinnä vain aloituksen enkä tiedä mihin keskustelu myöhemmin johti. Mutta itse tykkäisin että tuossa imetyksen pois jättäminen olisi lähtökohtaisesti kyllä egoistista/itsekästä tai ainakin ihan turhaa. Jos esikoisen imetys on onnistunut niin on hyvät edellytykset samalla myös kakkosen kohdalla. Tottakai kahden alpsen kanssa kaikki on haastavampaa, mutta hätä keinot keksii. Itse tykkäsin jopa että oli helpompi ruokkia kakkonen imettämällä kuin korvikkeita lämmitellen. Toki jos sitten tulee eteen tenkkapoo ettei onnistu niin voihan sitten turvautua korvikkeisiin.

voi ku löytäisin tuolta sen ketjun jossa porukka ei suostunu imettämään koska ne tissit on seksiin liittyviä ja vain miehelle tarkotettuja. :whistle:

mä oisin meillä kyllä toivonu lisää tietoa korvikkeista kans, mutta ihan hyvinhän mä oon sitä tietoo saanu ihan netistäki. meidän neuvolassa vaan on paljon ihmisiä joiden kotona ei konetta ole... :/ odotushuoneessa on imetystukiryhmän numero, ja se annetaan kans sillä kurssilla, mikä nyt onkaan nimeltään (föräldraförberedelsekurs) kurssilla sanottiin kans prosentuaalisesti kuinka moni on täysimetyksellä niin ja niin vanhana sinä ja sinä vuonna, mutta ei että mitä ne muut lapset syö.

Mun kokemuksen mukaan syy olla imettämättä on juuri se alkuaikojen vaatima panostus; pitäis olla valmis olla joskus parikin tuntia imettelemässä. On vaa helpompaa pistää korviketta kehiin, tutti suuhun ja menoks. Nää on sellasia tapauksia jotka on imettäny 2-4 viikkoa, korvikkeen kanssa kokoajan. Tai sitten ei uskota maidon riittävyyteen; ikään kuin varmuuden vuoks annetaan korviketta lisänä ekoista viikoista asti, sen takia, että vauva viettää paljon aikaa rinnalla. Sitten ihmetellään miten se maito ihan yhtäkkiä loppuikin 3 kk jälkeen.

Eli harva sitä etukäteen miettii, että ei viitsi imettää, mutta sitten kun se vauva on rinnalla paljon, niin onkin paljon helpompi tukea harsolla se pullo hyvään asentoon ja jatkaa touhuja. Tai jopa syöttää sylissä, mutta toisin ku imetyksessä, siinä sylissä ei sitten tarvii olla kauaa. Ku pullo on tyhjä tai lapsi täynnä, niin laitetaan tuttia suuhun tms ja jatketaan touhuja.

Monelta äidiltä oon kuullu miten lapsi ei oo mitenkään voinu saada tarpeeks ruokaa ku on halunnu tissille 1-2 tunnin välein! Ja ollu sitten tissillä joskus jopa tunnin. Jos näille äideille sais jotenkin välitettyä viestin, että kaikki tuo on vielä ihan normaalia, että tuskin se maito on loppunu mihinkään, ja että ihan kohta helpottaa... Parin kuukauden päästä on niin helppo liikkua ja mennä vauvan kanssa kun maidot on aina mukana. Ja yhtäkkiä syöttö sujuukin hetkessä ja sitä jää kaipailemaan niitä tunnin imetyksiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mun kokemuksen mukaan syy olla imettämättä on juuri se alkuaikojen vaatima panostus; pitäis olla valmis olla joskus parikin tuntia imettelemässä. On vaa helpompaa pistää korviketta kehiin, tutti suuhun ja menoks. Nää on sellasia tapauksia jotka on imettäny 2-4 viikkoa, korvikkeen kanssa kokoajan. Tai sitten ei uskota maidon riittävyyteen; ikään kuin varmuuden vuoks annetaan korviketta lisänä ekoista viikoista asti, sen takia, että vauva viettää paljon aikaa rinnalla. Sitten ihmetellään miten se maito ihan yhtäkkiä loppuikin 3 kk jälkeen.

Eli harva sitä etukäteen miettii, että ei viitsi imettää, mutta sitten kun se vauva on rinnalla paljon, niin onkin paljon helpompi tukea harsolla se pullo hyvään asentoon ja jatkaa touhuja. Tai jopa syöttää sylissä, mutta toisin ku imetyksessä, siinä sylissä ei sitten tarvii olla kauaa. Ku pullo on tyhjä tai lapsi täynnä, niin laitetaan tuttia suuhun tms ja jatketaan touhuja.

Monelta äidiltä oon kuullu miten lapsi ei oo mitenkään voinu saada tarpeeks ruokaa ku on halunnu tissille 1-2 tunnin välein! Ja ollu sitten tissillä joskus jopa tunnin. Jos näille äideille sais jotenkin välitettyä viestin, että kaikki tuo on vielä ihan normaalia, että tuskin se maito on loppunu mihinkään, ja että ihan kohta helpottaa... Parin kuukauden päästä on niin helppo liikkua ja mennä vauvan kanssa kun maidot on aina mukana. Ja yhtäkkiä syöttö sujuukin hetkessä ja sitä jää kaipailemaan niitä tunnin imetyksiä :)

Kyllä, näistä olen samaa mieltä! Mutta siis itse en usko että monellekaan väsyneelle ja epätoivoiselle äidille se syyllistäminen on oikea tapa tukea imetystä. Mielummin juuri miettisin miten saisi tosissaan viestitettyä sen että alkuajat ovat tuota jatkuvaa imetystä ja silloin kannattaa jättää kaikki muu turha kotityö jne vaikka puolison niskoille ja keskittyä vain vauvan kanssa oleilemiseen. Että kyllä se siitä sitten pian alkaa sujua ja onkin jo helpompaa kuin maidon lämmitelyt ja pullosta huolehtimiset.

Mutta siis omaa tuttavapiiriä kun täällä miettii niin "täysimetys" (=lapsi pelkällä rintamaidolla ensimmäiset 6kk, joko imettäen tai satunnaisesti pullosta. mahdollisesti lisämaitoa ekoina päivinä) on todella yleistä ja harva esimerkiksi avoimissa päiväkodeissa tarjoaa lapselleen pulloa. Mutta muutenkin tuntuu että imetys on vain luonnollinen tapa ruokkia lapsi eikä sen enempää.

Yhteistyössä