Vielä Oys:sta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemusta minullakin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemusta minullakin

Vieras
Ikävää lukea Oys:sta huonoja kokemuksia.. Itsekin siellä synnyttäneenä minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa/muistoa. Kaikki sujui hyvin, jäi hyvä mieli. Toki jo ennalta arvattavaa on, että kaikkien hoitajien kanssa et ole samalla aaltopituudella, mutta asiallista käyttäytymistä ei silti pidä unohtaa; puolin eikä toisin. Jos sairaalassa on ns. hankalia hoitajia niin on niitä hankalia potilaitakin. Ja synnyttämään mennessä ei kyllä lähdetä millekään elämysmatkalle, jossa kaikki sujuu kuin tanssi. Koskaan et voi suunnitella synnytystä etukäteen, ja sehän tässä nykypäivänä mättääkin, kun kaikki pitäisi mennä suunnitelmien mukaan, ja jos ei menekään (huom! vaikka kaikki sujuisi hyvin), niin silloin on kohdeltu huonosti/jää huonot muistot. Mutta kaikkihan kokee asiat yksilöllisesti. Tässä vain minun mielipiteeni. Ja kiitos vielä Oys:in synnytyssalin ja osasto 11 hoitajille hyvästä ja ammattitaitoisesta hoidosta. Synnytin viim. v.-02. =)

Minä uskon että kätilöt ja lääkärit tekevät kaikkensa sen eteen että ihmisillä tulisi hyviä kokemuksia ja elämäneväitä kun aloittaa tutustumisen ja elämisen uuden ihmisen kanssa.
Eräs ystäväni on kätilö ja kätilöillä tuntuu olevan sellainen huumori, jota ei varmasti kaikki ymmärrä. Minun mielestäni ei tarvi kaikkien ymmärtääkään sillä onhan joka ammattis oma terapeuttinen huumorinsa. Tokihan sen ei tarvisi potiladen korviin kuulua, etenkin kun on kyseessä herkässä mielentilassa oleva hormooniäiti.

Oys:sta olen kuullut positiivista palautetta, tietysti myös negtiivista. Mutta ajatelkaapa sitä syntyvien lasten määrää (tänä vuonna 4000 täyteen), jaksaako sellaisessa kiireessä mikä siellä kuuluu olevan, aina kuunnella hymyissä suin kaikenlaista narinaa. Onneksi en ole kätilö enkä lääkäri...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2005 klo 12:17 kokemusta minullakin kirjoitti:
Toki jo ennalta arvattavaa on, että kaikkien hoitajien kanssa et ole samalla aaltopituudella, mutta asiallista käyttäytymistä ei silti pidä unohtaa; puolin eikä toisin.

Kiva, että hyviäkin kokemuksia on. Sanoisin kuitenkin, ettei "aaltopituuksilla" ollut mitään tekemistä minun jutussa, koska vain yhden kerran kätilöllä/hoitajalla oli aikaa jutella kauemmin kuin 5 sekuntia (se surullisenkuuluisa "voivoi") Ja se "tissinrevintäsessio".

Hirvitti lukea tuota 4000 vauvan rajan rikkoontumista, varsinkin jos henkilökuntamäärä ei ole muuttunut miksikään. Miten siinä varsinkaan ensisynnyttäjät ehtivät selvitellä mitään mieltä painavia asioita jos henkilökunta juuri ja juuri ehtii suoriutua päivittäisistä rutiineista?

itse pelkäsin toisella kertaa juuri sitä ettei oliskaan samalla aaltopituudella kätilön ja lastenhoitajien kans. ei ollut ongelmia kuin yhden yökön kanssa ja senkin kanssa olin suunnilleen samalla aaltopituudella.
eka synnytyksen jälkeen (eri sairaalassa) olin aika monen kans pahasti eri aaltopituudella. en mielestäni osannut mitään ja kyselin kovasti ohjeita. yritin miellyttää koko henkilökuntaa, eihän se tietenkään onnistu kun kaikki taaplaa omalla (ja varmasti keskenään erilaisella) tyylillään.

synnytin lokakuun lopulla, OYS:ssä osastolla 13 oli maailman ihanin kätilö Eija. kiitokset hänelle vielä kerran. lämpimiä ajatuksia jäi sinusta :hug: :flower: :flower: :flower:

hänellä tuntui olevan aikaa aina jutella, niin minun kuin muidenkin äitien kanssa. ja hän piti lupauksensa jos jotain lupasi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2005 klo 19:25 toissynnyttäjä kirjoitti:
eka synnytyksen jälkeen (eri sairaalassa) olin aika monen kans pahasti eri aaltopituudella. en mielestäni osannut mitään ja kyselin kovasti ohjeita.

No hei! Ei taaskaan ole aaltopituuksilla mitään merkitystä sen kanssa, jos on sellainen olo, ettei osaa mitään ja tarvii ohjeita! Mulla oli ihan sama tilanne, koska aiempi lastenhoitokokemus oli täysin olematon. Jää varmasti paha mieli jos ei saa vastauksia, vaikka niitä ihan oikeasti tarvitsisi!

kaikki jotka ovat mun tutuista synnyttäneet oulaisissa tai kokkolassa oys:in synnytyksen jälkeen ovat kehuneet niissä toimintaa NIIN erilaiseksi ja sanoneet ettei ihan hevillä lähtis enää oys:iin synnyttään!!!!itellä 1. TOSI IHANAT kokemukset, mutta 2. ja 3. ovat aivan muuta!!!!!!!!!!!!!!! neuvolan terkkakaan ei ollu uskoa kun selitin hänelle millaista ollut new synnytykset!!!!! käyriä syynätty eikä ole annettu kivunlievitystä....kun toiselta meni veet passitti hoitaja minut vessaan kun sänky niin likainen :snotty: (milloimpa synnytys ois puhasta touhua!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :kieh: )
koitin sanoa että vauva syntyy just, itellä kun kaikki tapahtuu sitte joutuin kun veet menee....PAKOTTI minut vessaan....mies auttoi äkkiä puhtaat housut ja ehin sänkyyn ni aloin ponnistaan!!!!!!!!!!!!!!mua RAIVOSTUTTAA tuo ettei uskota äitiä!!!!!!!!!!!!!!!!!!sillä onkin jääny kauhiat synnytys pelot kun tuntuu että yksin siinä synnyttää kun ei kaikki hoitajat usko että voi olla myös nopeita synnytyksiä!!!!!!!!!!ymmärrän kyllä että toiset marmattaa jo pienestä niin vaikia hoitajille ottaa vakavissaan millon aäiti tosissaan, mutta ite en pienistä valita ja ottaa päähän kun sitte tosissaan koittaa takoa niille päähän missä mennään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
että tämmöstä tääläpäi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Voihan kökkö... näin kauniisti sanottuna.... Kehuvat vielä Oys:ia kivunlievityksen "kärkiyksiköksi" koko maailmassa! Tutulta kuulostaa kans tuo "nyt sää sotket kaikki paikat". Synnytyksen jälkeen sai käydä synnytyshuoneen suihkussa, ja vuotihan sitä verta ihan hemmetisti, nii kätilä alkoi nalkuttaa, että mitä sää siellä sotket, ala tulla jo pois! Osastollaki nukuin 3 yötä muovit lakanan alla (yhden "ihanan" siisteyshullun hoitsun käskystä) ja hikoilin ku olis turkki päällä saunaan viety. Viimesenä yönä se ainoa asiallinen hoitsu sanoi, että ei tartte muovia pitää, poikkilakanat on sitä varten, että ne on helppo vaihtaa jos sotkeentuu.

Minä synnytin syyskuussa Oys:issa ja itsellä jäi kyllä tosi hyvä mieli siellä olosta! Oikeestaan kaikki hoitajat oli ihan mukavia eikä kukaan ollu tyly..Juuri ponnistusvaiheen alussa vuoroon tuli todella ihana ja kannustava kätilö, harmi etten muista hänen nimeään! Ainoa "miinus" oli se, että ensimmäinen lääkäri pisti epiduraalin kolmesti huti mut eipä se mitään, ei siitäkään jääny mitenkään negatiivinen mieli.. Mulla ei oo kyl mitään pahaa sanottavaa Oys:ista ja hoitajista!

Minä olen kolme kertaa synnyttäny oyssissa, ja en voi kyllä haukkua. Tosin en voi verrata muihin, mut olen pääsääntösesti saanu kyllä hyvää hoitoa ja ihan asiallista käytöstä.

Vaikka tämän kolmannen synnytyksen aikana oli kätilö jonka kans ei menny ajatukset aivan yksiin ja kätilö ei oikeen uskonut minua, tosin myönsi sen ja pyysi anteeksi. Mut ei minulla ole pahaa sanottavaa silti.

Yhteistyössä