Veteen synnyttäminen HKI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

marsu

Jäsen
30.08.2004
101
0
16
Oon lukenut niin paljon hyvää vedessä olemisestä avautumisvaiheessa ja veteen synnyttämisestä, että se kiinnostaisi tässä kolmatta odottaessa, kun haluaisin vältellä kipulääkkeitä. Ensimmäisessä käytin epiduraalia ja kaikkea mahdollista ja toinen oli sektio, mutta nyt haluaisin olla ite paremmin mukana!

Tietääkö joku, voiko Helsingin sairaaloissa; näissä NKL, Kätilöopisto, Jorvi ym. veteen synnyttää? Tammisaarikin on nykyisessä tilanteessa liian kaukana.

Entä edellyttääkö kaikenlaiset vesisynnytykset "omaa" vuokra-allasta mukaan, jos nyt välttämättä haluaisi kokeilla sellaista?

Mitä jos päätyykin synnyttämään vedessä olemisen jälkeen "maalle", onko se synnytysjakkara sitten paras ponnistusvaiheessa? Ainakin kuulostaa luonnollisimmalta olla jollain tapaa kyykyssä; niinhän siinä ollaan?

Kuuntelisin mielellään suosituksia ja neuvoja, tietoa!

Se että sairaalassa on vesiallas ei vielä takaa sitä että veteen voi synnyttää. Syy on se ettei kaikki kätilöt halua hoitaa vesisynnytyksiä ja tämä taas johtuu kokemuksen puutteesta.

Ainahan voi esittää toiveen jota noudatetaan jos voidaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 16:24 vieras kirjoitti:
Se että sairaalassa on vesiallas ei vielä takaa sitä että veteen voi synnyttää. Syy on se ettei kaikki kätilöt halua hoitaa vesisynnytyksiä ja tämä taas johtuu kokemuksen puutteesta.

Ainahan voi esittää toiveen jota noudatetaan jos voidaan.

ja mikä synnytys vaan voi kääntyä sellaiseksi ettei voi synnyttää veteen tai edes jakkaralla tms. Itse ole nuorimman synnyttänyt selälläni ja jalatkin siellä telineissä vielä jotta vauvan kaulan ympäriltä saatiin napanuora turvallisesti pois. Ja tuo asia selvisi vasta synnytyksen käynnistyttyä virtausultrassa kun ihmeteltiin miksi supistuksen aikaan vauvan syke laskee hurjasti. Olisin varmaan synnyttänyt vaikka päälläni ollen taatakseni vauvalle turvallisen tulon maailmaan sen sijaan että olisin halunnut itselleni tilanteen mahdollisimman mukavaksi.

Ainakin Kättärillä on tosiaan ammemahdollisuus. Kannattaa treenata raskausaikana kummallisia asentoja uidessa jos aikoo sinne ammeeseen tosiaan sen vauvan puskea. Synnytysasento on vaikea löytää ja ammeen pohja liukas. Ammeessa pitää sitä paitsi vääntäytyä myös niin, että kätilö näkee värkin tilanteen, eli yläviistoon selkä pyöreänä...

Amme on siis matala, reunoista saa pitää kiinni aivan rystyset valkoisina ja asennot vaativat etukäteen miettimistä. Itse synnytin suunnittelemattomasti ammeeseen, oli todella hankalaa löytää asentoa. Jollei synnytys olisi ollut niin nopea, olisin varmasti tullut kuivalle maalle. Ja minä olen todellinen vesipeto ja ennen synnytystä salaa haaveilin synnyttämisestä veteen, mutten ajatellut asiaa sen vakavammin.

Ammeesta noustessa tulee aivan järkyttävän kylmä. Ja jos tekee pahaa nähdä verta, en suosittele ammetta. Vesi on punaista ja täynnä kaikennäköistä ylimääräistä sattumaa ennen kuin vauva on ulkona.

Yhteistyössä