Vessanpytyn pesu???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Uusavuton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Uusavuton"

Vieras
Miten hoidatte vessan pytyn pesemisen? Rätillä? Vessaharjalla? Millä aineella?? Miten usein? Ongelmana meillä on kusen haju, eli pytty ja renkaan alapuoli haisevat pissalle jatkuvasti, yök yök yök :@ Pytyn pesen wc-ankalla ja vessaharjalla. Miten rinkula pitäisi pestä? Entä posliiniosan yläreuna, eli siitä renkaan alta mistä vesi ei huuhtele?? Välillä pyyhin sitä vessapaperilla mikä ei hajua vie pois vaikka pissaroiskeet viekin. Toki taloudessa on 7 miespuolista, joista yli puolet alle kouluikäisiä... Kaipaan siis siivousvinkkejä, pojat kyllä oppivat pissimään ajallaan ;)

Pytty harjalla ja muut osat desinfiointiaineella, toimii. Pahasti pinttynnen pytyn saa valkoisemmaksi kloritilla. Jos ei osaa pissiä roiskimatta, niin voi tehdä sen istualtaan.

Oletko pessyt pytyn ulkopintaa ja jalkaa? Käyppä kontillesi ja nuhkaise pöntön juureen. Sieltä se haju tod.näk.tulee.
Opeta miehet ja pojat kusemaan istualteen niin ongelma häviää.

Pese pytty joka päivä, niin pysyy hajuttomana. Itse pesen vessan suihkutettavalla keittiötolulla (kyllä, sopii erinomaisesti vessalle). Pytty vessaharjalla, rengaskannen alta, rengas sekä pytty myös ulkopuolelta (edessä yleensä aina myös pissaa valuneena poikien jäljiltä) samaiseen keittiötuluun kostutetulla "keittiö"rievulla. Huuhtele pesun aikana parit kerrat riepua lavuaarissa veden alla, väännä ja lisää tolua. Raikasta tulee, pysyvästi.

Rätillä, puhtaasta likaista kohti eli ekana pyyhkäisen yläosan ja napin, kannen, vesisäiliön kyljet. Jalustan huuhtelen yleensä suihkulla, kun inhoan märkää pölyä rätissä.

Jos pyttyyn tulee jarrutusjäljet, ne pestään heti harjalla, ilman ainetta. Välillä sitten pesen ihan aineen kanssa, jos pytty haisee. Harjassa on ehdottomasti oltava kaari, jolla pääsee reunuksen alle. Perus wc-ankka on ok, mutta nykyään käytän Klorin-wc-pesuainetta.

Renkaan alusineen pesen myös rätillä, siihen laitan hiukan yleispuhdistusainetta, yleensä suoraan pullosta kastan rättiin, vaikka sehän pitäisi laimentaa.

Vessarätit ovat meillä kertakäyttöisiä, mulla on siivouskaapissa vanhoja pyyhkeitä yms. tekstiilejä, joista leikkaan paloja ja nakkaan käytön jälkeen roskiin.

Mä pesen yleensä ne istuinosat kostutetulla talous tai nopsasti vaan wc-paperillakin, joskus aineella, joskus vedellä ja sitten kuivaan paperilla. Mua jotenkin ällöttää ajatus jostain rentusta jolla toistuvasti pestäis.

Alkuperäinen kirjoittaja Rätti Väsynyt;26705278:
Miehet ei kuse istualteen.
Juu, junttimiehet ei mutta tosimiehet kyllä koska tosimies ei halua kuseksia lattioille ja seinille. Kusisuihkusta leviää hienojakoista kusisumua ympäriinsä eikä jokainen näkyvä tippakaan välttämättä osu "maaliin".
Minä ainakin arvostan raikasta vessaa ja yleistä siisteyttä sen verran että kusen istuen. Yleisissä vessoissa sitten seisten.

Meillä pojat pissii jotenkin niin, että sitä valuu reunaa pitkin sinne lattiarajalle. Sen silikonin kun pesen joka kerta (viikottain) pesun yhteydessä niin ei haise

Ja pönttö tietysti ulkopuolelta myös

Yhteistyössä