Vessajonossa etuilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pönttö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pönttö?

Vieras
Täällä palstalla on viime päivinä ollut erilaista vessakeskustelua, niin laitanpas minäkin nyt aloituksen aiheesta, jota olen tässä pähkäillyt - eli kenellä on poikeus vessajonossa etuiluun?

Viikonloppuisin tavaratalojen vessoissa on usein tungosta ja vuoroaan saa odotella joskus pitkäänkin. Oma tyttöni on 6-vuotias ja yleensä ennakoin näitä "hätä" tilanteita niin, että menemme vessaan jonottamaan jo varmuuden vuoksi ennenkuin hätä on suurin.

Se mitä mietin ja mistä tyttönikin kysyi minulta on se, kuka saa etuilla vessajonossa. Taas eilen, kun olimme odottaneet omaa vuoroa melkein 10 minuuttia vessaan tuli äiti kouluikäisen (n. 7-8 v) tytön kanssa ja ilmoittivat, että nyt pitää päästä jonon ohi. No sitten taas odoteltiin (vessoja oli vain kaksi). Äidilllä ja tytöllä meni omassa vessassaan yki kymmenen minuuttia, kun kävivät molemmat asioillaan (kopista kuului, että "odota kun äiti käy myös").

Lasten kanssa etuilevien lisäksi on toki muitakin. Olen usein miettinyt, että näillä ihmisillä on varmasti syynsä etuiluun ja hätä on suuri. Näin selitin tytöllenikin, kun hän kysyi asiasta. Tyttöni kysymys pisti kuitenkin miettimään. Eikö äiti olisi voinut pyytää lupaa ohittaa jono lapsen kohdalla, mutta jäädä itse jonottamaan. Kouluikäinen kai osa jo hoitaa vessassa käynnin yksin. Mikäs teidän mielipide asiaan: saavatko vanhemmat itse etuilla lapsen hädän varjolla. No, voihan olla, että äidilläkin oli suuri hätä ja hyvä syy etuilla...

No, kaikkea tässä tuleekin mietittyä:)

En ole törmännyt tälläiseen ilmiöön ollenkaan. Korkeintaan jossain baareissa hätäisimmät naiset on menneet miesten vessaan, jos naisten vessassa on pitkä jono. Mutta kukaan ei ole pyrkinyt etuilemaan. Kerran äskettäin tosin päästin edelleni lapsen, joka sanoi äidilleen, että hänellä on kova hätä, mutta ei äiti pyrkinyt etuilemaan, sanoi vaan lapselleen että täytyy nyt vähän odottaa.

Mutta luvan kanssa saa "etuilla" kuka vaan, kenellä kiire on, luvatta ei kukaan. Muutoin mitään älyttömiä vessajonoja ei ole ollutkaan, kuin joskus jossain festareilla. Silloin useimmat jonossa ovat jalat ristissä ja kaikki ymmärtää olla etuilematta. Puskaan vaan, jos ei kestä jonottaa.

En ole törmännyt tälläiseen ilmiöön ollenkaan.

En minäkään. Iltaravintoloissa en käy, mutta tavarataloissa, laivoilla, ruokaravintoloissa ym. ei kukaan ole koskaan etuillut. Tosin jos on ihan karmea hätä niin minusta voi hyvin sanoa sen, ja ainakaan minä en tällöin laita etuilua pahakseni. Lapsen kohdalla erityisesti, mutta myös aikuisilla voi olla esim. suolisto- tai pidätysvaivoja, joiden takia ei vaan voi odottaa.

Ainakin venäläiset naiset etuilevat vessajonossa. Espanjassa olessamme mäkkärin vessajonossa venäläinen nainen ohitti espanjalaisia ja meni vessaa. Koppeja oli vain yksi. Olin ainut joka huusi koko ajan sille oven takaa ja kun se tuli pois kehtasi kysyä mikä on oikein hätänä....

Yhteistyössä