Vesitiivis kello höyrystyi pakkasella heti uutena, onko kyse viasta vai siitä että toimii niin kuin pitää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yllätyin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yllätyin

Vieras
Olin ihan ihmeissäni äsken kun tuli upouuden kellon kanssa kotiin, ja sen lasi oli ihan höyryssä kun kaivoin sen laukusta. Jonkun ajan kuluttua höyry kuitenkin katosi. Kello ehti olla vain 15 min laukussa ulkona, ja täällä on vain 8 astetta pakkasta. Ikinä ei halpiskellojen kanssakaan ole tapahtunut vastaavaa pakkasella. Onko tuossa kellossa joku vika ja eikö se olekaan vedenpitävä? Vai onko tuo höyrystyminen juurikin ominaista vedenpitäville kelloille? Kyseisen kellon pitäis kestää suihkuakin, ja maksoi sen verran paljon että ois parempi kestääkin.

Maalaisjärjellä ajatellen sanoisin, että kellon sisällä oleva ilma sisältää kosteutta, joka tiivistyy vedeksi lämpötilan laskiessa, ja lämpötilan noustessa vesi haihtuu taas ilmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yllätyin;27844093:
Olin ihan ihmeissäni äsken kun tuli upouuden kellon kanssa kotiin, ja sen lasi oli ihan höyryssä kun kaivoin sen laukusta. Jonkun ajan kuluttua höyry kuitenkin katosi. Kello ehti olla vain 15 min laukussa ulkona, ja täällä on vain 8 astetta pakkasta. Ikinä ei halpiskellojen kanssakaan ole tapahtunut vastaavaa pakkasella. Onko tuossa kellossa joku vika ja eikö se olekaan vedenpitävä? Vai onko tuo höyrystyminen juurikin ominaista vedenpitäville kelloille? Kyseisen kellon pitäis kestää suihkuakin, ja maksoi sen verran paljon että ois parempi kestääkin.

Vikahan siinä on. Oikeasti tiivis kello ei höyrysty sisältä lämpötilaerojen takia. Halpojen kellojen (alle 2000 euroa) laadunvalvontaongelma

[QUOTE="aloittaja";27844139]Ai siis kellon pitää maksaa yli 2000e että se on oikeasti vesitiivis? :O[/QUOTE]

Ei, vaan siinä hintaluokassa laadunvalvonta alkaa olemaan kunnossa, eikä kauppaan enää pääse vuotavia "vesitiiviitä" kelloja. Eiköhän takuu korjaa/vaihda kellosi kuntoon.

[QUOTE="aloittaja";27844139]Ai siis kellon pitää maksaa yli 2000e että se on oikeasti vesitiivis? :O[/QUOTE]

On kaisi eri asiaa - roisketiivis ja vesitiivis. Nämä kaksi asiaa menevät yleensä kelloissa sekaisin. Luultavasti kellosi on roisketiivis.

Ei kuulosta hyvältä... Mitä kellon vesitiiviydestä luvattiin? Mä olisin painellut samaten takaisin kauppaan ja vaatinut asialle jotain tehtäväksi jos mun kello olisi sisältä höyrystynyt. Tämän kanssa on kuitenkin uitukin eikä koskaan ole ollut ongelmia... Mutta tämän luvattiinkin olevan oikeasti vesitiivis.

Asiantuntijat taas asialla,vesitiiviissä kellossa ilmassa oleva kosteus tiivistyy vedeksi,ja jää kellon sisälle koska sehän on vesitiivis.Jos se "höyry"pääsis pois kellosta,tarkoittaisi se sitä että kello ei ole vesitiivis,kuten tavalliset kellot ovat.

Keksin tässä höyrystymiselle selityksen. Pidin itse ilmeisesti kelloa vasten lämmintä kämmentä kotiin tullessani, kun luin ajatuksissani tekstejä kellotaulun takaa. Oon tässä nimittäin testannut sitä niin että vien sen ulos ja tuon takaisin sisään ja se höyrystyy vain silloin jos pidän hetken kämmentä sen päällä. Eli kaikki on ilmeisesti sittenkin ok? Olin ilmeisesti vain kotiin tullessani hieman hajamielinen. Kellon vesitiiviys on 10 atm eli se ei ole roisketiivis vaan vesitiivis

Asiantuntijat taas asialla,vesitiiviissä kellossa ilmassa oleva kosteus tiivistyy vedeksi,ja jää kellon sisälle koska sehän on vesitiivis.Jos se "höyry"pääsis pois kellosta,tarkoittaisi se sitä että kello ei ole vesitiivis,kuten tavalliset kellot ovat.

Palauttaisin joka tapauksessa kellon, jossa kellon sisällä oleva vesi tiivistyy höyryksi, takaisin kauppaan... Miten siitä aikaakaan näkee jos taulu on "huurussa" ?? Mun kello on takuuvarmasti vesitiivis. Sillä voi uida ja hieman sukeltaakin, mutta ei ole mikään sukeltajankello kuitenkaan. Eikä sen sisään ole päässyt tai jäänyt tekovaiheessa(kaan) vettä joka höyrystyisi...

[QUOTE="aloittaja";27844475]Keksin tässä höyrystymiselle selityksen. Pidin itse ilmeisesti kelloa vasten lämmintä kämmentä kotiin tullessani, kun luin ajatuksissani tekstejä kellotaulun takaa. Oon tässä nimittäin testannut sitä niin että vien sen ulos ja tuon takaisin sisään ja se höyrystyy vain silloin jos pidän hetken kämmentä sen päällä. Eli kaikki on ilmeisesti sittenkin ok? Olin ilmeisesti vain kotiin tullessani hieman hajamielinen. Kellon vesitiiviys on 10 atm eli se ei ole roisketiivis vaan vesitiivis[/QUOTE]

En todella osaa sanoa. Mun kello ei ole kyllä koskaan "höyrystynyt". Mutta kyllä kellon, jolle valmistaja lupaa 10atm, pitäisi olla vesitiivis.

Yhteistyössä