Vesirokosta raskaana ollessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Justiinax
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Justiinax

Jäsen
10.07.2005
231
0
16
Onko kenelläkään kokemusta vesirokkoon sairastumisesta raskausaikana?Paikkakunnallamme on raju vesirokko-epidemia ja kauhulla odotan milloin tauti pesiytyy esikkomme hoitopaikkaan.Itselläni ei ole ollut vesirokkoa ja olen parhaillaan raskaana raskausviikolla 30.
Juttelin neuvolassa asiasta ja neuvolantäti suhtautui hieman vähättelevästi asiaani, kunnes paukautin suoraan et olen lukenut vesirokon raskaana ollessa aiheuttavan mm.kehityshäiriöitä raajoihin, sokeutta tms...Neuvolalääkäri puolestaan suhtautui asiallisesti ja laittoi verokokeisiin joissa varmistuu se että onko minulla mahdollisesti voinut nuorempana olla vesirokko huomaamattani.Tuloksia parhaillaan odottelen ja ne ihmetyksekseni kestävät 2 viikkoa.MITEN VOI KESTÄÄ NOIN KAUAN?Meinaan lääkäri sanoi et aloittavat heti estolääkityksen jos altistun vesirokolle..
Kokemuksia muilta, kiitos!

tuota täytyy toivoo parasta ja myös sitä ettei esikolla oo rokkoo kun tuut synnäriltä kotiin jos nyt ees päästävät kun itse etoo sairastanuty vesirokkoo (siis jos esikolla on silloin rokko)

meillä hoitajat ei uskaltaneet aikoinaan luvata et pääsis kotiin kun esikolla olirokko mut lääkäri totes että äidin vastaaineet suojaa vauvaa 2vkoo ja sen jälkeen normi terve vauva kestää rokon

:ashamed: anteeksi tää ei kyllä varmaan auttanut sua :ashamed: :ashamed: muista nyt synnärillä sanoo jos esikolla on rokko niin asiasta et tietyävät siellä majoittaa sinut omaan huoneeseen jos rokkoo et oo sairastanut

Äidin vasta-aineet suojaa vauvaa kolme kuukautta. Näin luvin netistä. Mulla oli nuorimmainen kaks viikkoa sit vesirokossa, mut itse olen rokon lapsena sairastanut. Mut jos muistan oikein ni ei vesirokosta pitäs olla odottavalle haittaa vaikka ei sitä olisikaan sairastanut vaan tosta vihurirokosta.

Munkin täytyy nyt vähän kommentoida. Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mä muistelisin, että kyllä nimenomaan just vesirokosta voi olla haittaa odottavalle (tai siis vauvalle). Luulis kyllä, että pahimmat kehityshäiriöt ei tossa vaiheessa (vko 30) olis enää niin todennäköisiä, kun vauva on jo aika kehittynyt. Ja olen muistavinani, että vesirokko vois aiheuttaa jopa keskenmenon (en tosin tiedä miten jo noin pitkällä). Mutta kai nämä kaikki oli kuitenkin melko harvinaisia komplikaatioita. Että itse ainakin yrittäisin olla huoletta, mutta tietenkin pienellä varauksella.

Sun tilanteessasi pyytäisin, että lapsen hoitopaikasta soitettaisiin sulle ja kerrottaisiin jos joku hoidossa sairastuu vesirokkoon, ja silloin voisit harkita tilanteen mukaan esim. lapsen ottamista hoidosta pois ja palkata MLL:n hoitajan kotiin tms. Meidän päiväkodissa ilmoitetaan aina vakavemmista kiertotaudeista eräälle perheelle, jossa on pitkäaikaissairas pikkusisarus kotihoidossa jolle taudit voivat olla hengenvaaraksi, ja he arvioivat sitten itse tilanteen mukaan että ottavatko lapsen pois hoidosta vai eivät.

Vesirokko. Aikuisella varicella-zosterviruksen (VZV) aiheuttama vesirokko on harvinainen, koska valtaosa heistä on sairastanut sen jo lapsena. Suomessa on arvioitu, että vuosittain noin 2 000 raskaana olevaa naista on alttiina vesirokolle ja noin 30 sairastuu siihen raskauden aikana (Kurki ja Hiilesmaa 1997). Raskaana olevan naisen - kuten yleensä aikuisen - vesirokko voi olla rajuoireinen ja siihen saattaa liittyä tehohoitoa vaativa keuhkokuume (Scott ym. 1997). Hoitona voidaan käyttää asikloviiria, joka tosin ei estä sikiön infektoitumista (Brown ja Baker 1989).

VZV leviää istukan läpi sikiöön noin joka neljännessä tapauksessa. Alkuraskauden infektio saattaa vaurioittaa sikiön raajoja, silmiä ja aivoja. Ns. vesirokko-oireyhtymä on kuitenkin harvinainen (taulukko 2). Ennen 20. raskausviikkoa sairastettu vesirokko johtaa sikiövaurioihin 2-5 %:ssa tapauksista. Myöhemmin raskauden aikana sikiö sairastaa lievän vesirokon, johon ei liity vakavia, pysyviä haittoja.

Sikiön kannalta tilanne on hankalin, jos äidin vesirokko ilmenee enintään viisi vuorokautta ennen synnytystä tai kaksi vuorokautta sen jälkeen. Noin 30 % vastasyntyneistä saa tällöin rajun yleistyneen vesirokon (kuolleisuus 25 %), koska äidille ei ehdi kehittyä sikiötä suojaavia vasta-aineita. Vastasyntyneelle voidaan antaa varicella-zosterimmunoglobuliinia ja infektion hoitoon asikloviiriä (Scott ym. 1997).

Vesirokkorokotetta on nykyisin käytettävissä, ja sitä voidaan tarvittaessa antaa ehkäisyyn seronegatiivisille naisille (Seidman ym. 1996). Raskaus ei saisi alkaa kolmeen kuukauteen rokotuksen jälkeen.

Tämmöinen löytyi googlettamalla ja tässä vielä linkki http://www.helsinki.fi/~jpaavone/artik3.html

Ja myös vihurirokko on raskauden alkuvaiheessa sikiölle vaarallinen, tässä linkki siitä aiheesta http://www.poliklinikka.fi/?id=1932914&page=9588600

Vesirokkoa sairastamattomien aikuisten määrä on todella pieni - olisiko se ollut jotain 3%... kävin itsekin vasta-ainetesteissä, koska kukaan ei muista että olisin lapsena sairastanut mitään vesirokon tapaistakaan - mutta sieltä vaan niitä vasta-aineita löytyi, eli jonkinlainen lievä rokko on siis ollut. Tosin, jos rokko on ollut erittäin lievänä, on olemassa PIENI mahdollisuus, että se tarttuu uudestaan (lievänä). Meille esikoiselle hankittiin suosiolla vesirokkorokotus reilu vuosi sitten. 2 epidemiaa (tai no, muutamia sairastumisia) on päikkärissä sen jälkeen ollut, mutta ei ainakaan ole tullut meille. Olisiko teillä mahdollista hankkia esikolle se rokotus (vai jo liian myöhäistä?), se voisi suojata sinuakin jos päikkäriin iskee epidemia?

Mulla on oma kohtaista kokemusta vesirokosta raskausaikana vaikka olen jo lapsena kerran sairastanut.

Raskausviikkoja en nyt ulkoa muista, mutta päivämääriä kyllä joiden avulla voit laskeskella.

Mulla oli laskettu aika 22.5 ja kuume ja ensimmäinen näppylä nousi 30.4. Alkuun ei näyttänyt ihan perus vesirokolta ja terveydenhoitaja ja terveyskeskuslääkärikin "menivät halpaan".

Noin viikko ensi oireista kieleni turposi ja puhuminen ja syöminen oli hankalaa ohje oli ettei vauvalla hätää jos pystyn juomaan. Korkean kuumeen jatkuessa menin uudelleen lääkärille joka ei edes kätellyt ovella, koska diagnoosi oli heti selvä Vesirokkoa on. Lääkäri soitti heti sairaalaan kysyi mitä tehdään. Sain ohjeen soittaa ennekuin lähden synnyttämään jotta tietävät "karanteeniin" minut laittaa, mutta onneksi ei tullut ennen aikaista synnytystä ja rakkulat ehtivät kuivua. Joten vauvalle ei ollut enään vaaraksi alatie synnytys, koska oli todennäköistä että ulkosynnyttimissäkin olisi ollut rakkuloita.

Pitkä sepustus mutta toivottavasti auttaa.

Käsittääkseni kesken menon vaaraa ei noilla sun viikoilla vesirokon vuoksi ole, mutta aikuisen on todella kivuliaasta.

Pidetään peukkuja ettei teillä ainakaan tällä kertaa tule.

Yhteistyössä