Vesirokosta kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v.ieras ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

v.ieras ap

Vieras
Mitä luulette olenko sairastanut vesirokon. Omia lapsia 2 , sairastivat rokon kun olin matkoilla. Olen pph ja vuosien aikana on hoidokkeja ollut rokossa, ei vain ole tarttunut (vielä) , äitini mukaan en ole sairastanut. Voisin mennä vasta-aine kokeisiin mutta maksaa n. 100€. Aina pelottaa kun joku vanhempi ilmoittaa lapsen rokosta. Mietityttää aina että joko nyt tarttuu. Olen jo kuiten lähes viiskymppinen. Pph ollut 15v ja ehkä 5 rokko tapausta lapsilla ollut.

Itse selvisin 40 vuoden ikään, mutta vasta kun oma lapsi sairastui niin otinpa siitä itsellenikin rokon, kun toiselle vaahtoa näppylöihin levittelin. Onhan se varmaan mahdollista ettet ole saanut vielä tartuntaa.

Vasta-ainekokeet otettiin kun olin raskaana ja pelkäsin lapsen saavan tartunnan päiväkodista. Rokotteen hain raskauden jälkeen mutta unohdin hakea sen toistamiseen, lievä versio tuli kuitenkin onneksi rokosta. Kokeesta en kyllä muista maksaneeni mitään..

Rokotettakaan en saanut kun en ollut käynyt testeissä. Ja todellakin itse pitäisi maksaa testi sekä rokotus. Toisaalta olisihan se sittaen varmaa ettei enään tulisi.

Kyllä mä suosittelen sitä testiin menemistä kuitenkin. Useimmilla aikuisilla se tauti on tosi ikävä, jos se tulee, ja sulla on selvästi riskitekijöitä ympäristössä. Halvempi se testi on kuin vähintään viikon poissaolo töistä!

Testin kyllä pitäisi saada ilmaiseksi tk:n kautta. Ja rokotteenkin voi ottaa vaikkei olisi varma onko vasta-aineita vai ei. Itse asiassa, jos olet kunnallinen pph niin homman pitäisi hoitua työterveyden kautta ilman kustannuksia, rokotteenkin ilmaiseksi. Tai niin ainakin minun työskentelykunnassa. Terveydenhuollon ja päivähoidon henkilöstö saa ilmaisen vesirokkorokotteen mikäli ei ole sitä sairastanut.

[QUOTE="vvieras";29457293]Oot varmaan. En mäkään muistanut mun rokkoa, eikä mun äiti. Silti kun testattiin niin olin sairastanut..[/QUOTE]

Sama mulla, vanhemmat eivät muistaneet mun sairastaneen, mut niin vain vasta-aineita testeissä löytyi.