vesirokon tarttuminen välillisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunhan pohdiskelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunhan pohdiskelen

Vieras
Tästä aiheesta löysin vain muutaman lyhyen ketjun, joten aloitan vielä oman.

Kotona siis lapsella nyt vesirokkoa. Jos meillä käy vieraita, jotka sairastaneet vesirokon itse, kuinka pitkään he kuljettavat sitä mukanaan täältä meiltä lähdettyään.

Lääkäri sanoi, että vesirokko voi hetken aikaa kulkea terveen ihmisen mukana esim. huoneesta toiseen, mutta jäi epäselväksi, kuinka pitkään maksimissaan voi kulkea tällaisen jo rokon sairastaneen ihmisen mukana. Omaan kotiinsa? Seuraavaan kyläpaikkaan? Ei minnekään?

Itse olen nyt raskaana (laskettu aika kuukauden päästä). Olen ihan satavarmasti sairastanut vesirokon, enkä edes ihan hirveän lievenä, joten eikö olekin niin, että vauva on täysin turvassa, vaikka 24/7 tuota rokkopotilasta lähikontaktissa hoidankin?

Lisään vielä, että lääkäri siis antoi esimerkiksi sen, että sairaalahoidossa olevaa vesirokkopotilasta hoitavat lääkärit eivät siis hoida muita potilaita, koska voisivat juuri huoneesta toiseen kulkiessaan sitä virusta viedä mukanaan. Mutta lähinnä kiinnostaa siis se, että onko tuo huoneesta toiseen meneminen se maksimi vai voisiko kulkea pidempäänkin terveen mukana?

Meillä kävi lapset ihan normaalisti koulua silloin kun pikkusisko sairasti vesirokkoa, eikä kukaan luokalla sairastunut (osa toki sairastanut sen, mutta ei kaikki alaluokkalaiset ole). Voihan ne vieraat vaihtaa kotonaan vaatteet ja pestä kädet, niin tartuntariski varmaan jo sitten ihan minimissä.

Eikös se ollu niin että flunssavirus säilyy kuivilla pinnoilla tartuntakykyisenä vuorokauden?

itse taudin sairastanut ei levitä vesirokkoa! työskentelen raskaana olevien ja vastasyntyneiden kanssa ja ihan normaalisti sain olla töissä, kun lapseni sairastivat vesirokon

Kiitoksia paljon vastaajille! Muutama kaveri vaan pelästynyt, ettei veisi tautia meiltä esim. sairaalle vanhukselle. KUkaan ei siis ole meiltä suoraan ollut menossa minnekään vaan vasta useiden tuntien päästä tai jopa seuraavana päivänä. Haluaisin vaan olla varma, ettei kukaan vaan meidän takia sairastu.

rokotusinfo ry:
Esineiden välityksellä vesirokko ei tartu, koska se kuolee elimistön ulkopuolella nopeasti. Sairastaneet eivät kuljeta tartuntaa.

Just osui silmiin tuo ihan sama. Tosin mietin, että miksi lääkäri sitten eilen sanoi, että sairastaneetkin voivat kuljettaa tartunnan huoneesta toiseen. Taitaa kyllä olla tosiaan vaan ihan minuuttien hommaa toi kuljettaminen eli meillä käyvien tuskin tarvii murehtia.

Vesirokon sairastanut ei kuljeta tautia ympäriinsä.Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, että vesirokkopotilasta hoitava lääkäri ei hoitaisi muita potilaita. Vauva on suojassa, jos olet itse sairastanut taudin. Sinulta saadut vasta-aineet suojaavat vauvaa karkeasti ottaen n. 6 kk ikään saakka.

[QUOTE="vieras";25007042]Vesirokon sairastanut ei kuljeta tautia ympäriinsä.Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, että vesirokkopotilasta hoitava lääkäri ei hoitaisi muita potilaita. Vauva on suojassa, jos olet itse sairastanut taudin. Sinulta saadut vasta-aineet suojaavat vauvaa karkeasti ottaen n. 6 kk ikään saakka.[/QUOTE]

Itseasiassa kolmeen kuukauteen asti. Just lastenklinikalla kerrottiin kaksi viikkoa sitten.

Ja uskoisin ap että toi että sairastaneet voivat kuljettaa huoneesta toiseen tarkoittaa sitä että hengitysilmassa siirtävät sen toiseen mutta kyse tosiaan varmasti minuuteista jos edes niistä.