Vesirokkoasiaa...

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Onko kellään ollut semmoista tilannetta, että lapsi on sairastunut vesirokkoon ja esim. isä ei ole sitä aiemmin sairastanut? Miten ootte tällaisessa tilanteessa toimineet?

Meil pojun tarhassa vesirokkoa liikkeellä ja viikon päästä piti lähteä reissuun kummitustädin luo, mut se ilmeisesti joudutaan perumaan, sillä kummitustäti ei oo vesirokkoa sairastanut. Kysyin sit mieheltäni, et onkos sillä ollu vesirokkoa, ni eipä tienny eikä muistanu ja soitti sit äidilleen, ni eipä sieltäkään tullut vastausta. Mietinkin sit, et jos pojulle tuo nyt on tarttunu ja puhkee jossain vaihessa ja onkin niin, et miehellä ei sitä oo ollu... Ja kun mies muuten ois saanu olla pojun kanssa kotona...

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Yli 13v joka ei ole sairastanut vesirokkoa suositellaan rokotetta. Sillä vanhempana sen sairastaminen voi olla rajumpaa.

Mie kans tuos meitin, et jos passittais miehen hakemaan sen rokotteen. Mut onkohan siitä haittaa, et jos ottaa rokotteen ja onkin sairastanu vesirokon. Kun ei tuosta nyt oo varmuutta ollenkaan miehen kohdalla. Saako sitä mistään selvillekään? Ei kait? Ja jos ei nyt pojuun tartu tuo rokko tarhasta, ni sit vois kyllä sen rokotteen hakea sillekin.

Mä en ite oo sairastanut vesirokkoa ja kauhulla odotan, että tyttö sen jostain saa (tai hyvähän se on tytön lapsena toki sairastaa). Oon kans miettiny tota rokotusta, mut en oo saanu aikaseksi hankkia :whistle:

Niin, kiinnostais muakin tuo rokotteen hinta :wave:

Kyllä se rokote maksaa aika reilusti useampi kymppi siis.
Mun EX ei ollu sairastanu ja kun oli ollu veljensä luona jossa lapsilla tautia oli EX soitti lekurille jolta sai repsun haki lääkkeen ja kävi sit terkkarilla laitatuttamassa sen. Ei onneks tullu tautia.

http://www.rokote.fi/lastenrokoteopas/tauti_vesirokko2.html

Tuolla on taudista lisää infoa.

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Mä en ite oo sairastanut vesirokkoa ja kauhulla odotan, että tyttö sen jostain saa (tai hyvähän se on tytön lapsena toki sairastaa). Oon kans miettiny tota rokotusta, mut en oo saanu aikaseksi hankkia :whistle:

Käy hakemassa se rokote, se on meinaa syntymättömälle hengenvaarallinen. Siis jos vielä lapsia meinaat hankki niin et voi vältellä kaikkia tilanteita joissa voit vesirokon saada, koska se tarttuu ihan ilman välityksellä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Käy hakemassa se rokote, se on meinaa syntymättömälle hengenvaarallinen. Siis jos vielä lapsia meinaat hankki niin et voi vältellä kaikkia tilanteita joissa voit vesirokon saada, koska se tarttuu ihan ilman välityksellä

No sitähän mä jännitin, kun viimeks raskaana olin ja esikoisen tarhassa oli vesirokkoa. Ei onneks tullu meile. Nyt on tod.näk. lapsiluku täynnä, mut olen kuullu niin hurjia juttuja aikuisiän vesirokosta, että kyllä tuo rokotus varmaan paikallaan olis :/

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
rokotetta ei varmaankaan saa antaa raskaana olevalle? meinaan vaan että saanko ottaa vesirokko rokotteen jos on pienikin mahdollisuus että olisin raskaana.

Ei saa. Ja rokotteesta 6kk-> ei saa raskautua.

ohhoh :o taitaa sitten jäädä rokote hakematta. Voiko terveyskeskuksesta pyytää mahdollisuutta immuniteetin tutkimiseen ja maksaako se jotain? Tehdäänkö se verikokeella?

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Yli 13v joka ei ole sairastanut vesirokkoa suositellaan rokotetta. Sillä vanhempana sen sairastaminen voi olla rajumpaa.

Mie kans tuos meitin, et jos passittais miehen hakemaan sen rokotteen. Mut onkohan siitä haittaa, et jos ottaa rokotteen ja onkin sairastanu vesirokon. Kun ei tuosta nyt oo varmuutta ollenkaan miehen kohdalla. Saako sitä mistään selvillekään? Ei kait? Ja jos ei nyt pojuun tartu tuo rokko tarhasta, ni sit vois kyllä sen rokotteen hakea sillekin.

Verikokeella voidaan selvittää onko vasta-aineita, eli onko sairastanut.. Mut ei siitä rokotteesta haittaa ole, vaikka olisi sairastanutkin.

Se rokote maksaa noin 70 euroa. Aikuisten pitää ottaa kaksi rokotetta, olikohan se nyt kolmen kuukauden välein ja lapsille riittää yksi rokote.

Aikuiselle rokotteen hinnaksi tulee 2 x 70e, lapselle 70e. Näin mulle kerrottiin neuvolassa toukokuun alussa tänä vuonna. En sitten koskaan tuota rokotetta käynyt hakemassa (reseptin vasta hain) , koska esikko kerkes saada tartunnan ja turhaa se siinävaiheessa enää ois ollu kalliita rokotteita hakea. Joten vesirokko tuli sairastettua 32vuotiaana ja kyllä, olin tosi kipeenä! Ja tottakai me loput (minä ja 3 pienempää muksua) oltiin vesirokossa yhtäaikaa.

No tähään sit selvis, et ne lapset, jotka päiväkodissa on sairastuneet vesirokkoon, ni olivat just pojun ryhmästä :( Eli jätetään suosiolla Kummitustädin luo kyläily väliin varmuuden vuoksi. Nyt sit vain odotellaan, et milloin pojulle puhkee, jos puhkee...

Yhteistyössä